Amsterdam heeft grootste fiets- en voetgangersbrug

Rotterdam – Amsterdam heeft de grootste fiets- en voetgangersbrug van Nederland. Burgemeester Cohen en wethouder Stadig van Stedelijke Ontwikkeling gaven zaterdag 9 juli het startsein voor de komst van de Nesciobrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Werkmaatschappijen Van Hattum en Blankevoort en Van Splunder Funderingstechniek bouwden samen met Heerema Fabrication de circa 780 meter lange brug.

Op zaterdag 9 juli werd de grootste fiets- en voetgangersbrug van Nederland ingehangen. Tijdens de werkzaamheden was het Amsterdam-Rijnkanaal, één van de drukste vaarroutes van Europa, gestremd. De Nesciobrug was twee dagen eerder vertrokken van zijn fabricageplaats in Rotterdam en over water, op een 200 meter lang samengesteld ponton, naar Amsterdam vervoerd. Daar werd de brug van het transportponton gehesen en beheerst tussen de pylonen gemanoeuvreerd. Vervolgens brachten medewerkers van VolkerWessels een tijdelijke verbinding aan tussen de pylonen en het brugdek. Na het aanbrengen van een hangkabel was het werk na tien uur klaar. De hijsbokken werden afgevoerd en de stremming van het kanaal opgeheven.

De Nesciobrug verbindt de nieuwe wijk IJburg met het stadsdeel Oost/Watergraafsmeer. Hiermee is een kortere fietsverbinding tussen het vaste land van Amsterdam en IJburg ontstaan. De totale lengte van de brug, inclusief de circa 600 meter betonnen aanbruggen bedraagt circa 780 meter. De betonnen aanbruggen zijn gebouwd door werkmaatschappij Van Hattum en Blankevoort. De stalen hoofdspanning met een lengte van circa 180 meter en een gewicht van circa 510 ton heeft Van Splunder Funderingstechniek gebouwd. Verder zorgde deze werkmaatschappij voor het heiwerk van de pylonen en de kolomfundaties.

De nieuwe Amsterdamse brug is ontworpen door Wilkinson Eyre Architects, die ook de door VolkerWessels gebouwde Millenium Bridge in Gateshead ontwierp. De engineering en directievoering zijn gedaan door ARUP en Grontmij. Opdrachtgever is het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam (OGA). ABT consultant ondersteunt het OGA in het opdrachtgeverschap en verzorgt het kwaliteitsbeheer. De Nesciobrug wordt vermoedelijk rond de jaarwisseling voor het publiek opengesteld.

De Nesciobrug is de tweede grote fiets- en voetgangersbrug die door de werkmaatschappijen Van Hattum en Blankevoort en Van Splunder Funderingstechniek binnen een korte periode is gebouwd. De werkmaatschappijen leverden in december 2003 de ‘Hoeg Brögk’ in Maastricht over de Maas op. Van Splunder Funderingstechniek won met de Hoge Brug in Maastricht de Nationale Staalprijs 2004.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Koninklijke Volker Wessels Stevin NV

Amsterdam heeft grootste fiets- en voetgangersbrug | Infrasite

Amsterdam heeft grootste fiets- en voetgangersbrug

Rotterdam – Amsterdam heeft de grootste fiets- en voetgangersbrug van Nederland. Burgemeester Cohen en wethouder Stadig van Stedelijke Ontwikkeling gaven zaterdag 9 juli het startsein voor de komst van de Nesciobrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Werkmaatschappijen Van Hattum en Blankevoort en Van Splunder Funderingstechniek bouwden samen met Heerema Fabrication de circa 780 meter lange brug.

Op zaterdag 9 juli werd de grootste fiets- en voetgangersbrug van Nederland ingehangen. Tijdens de werkzaamheden was het Amsterdam-Rijnkanaal, één van de drukste vaarroutes van Europa, gestremd. De Nesciobrug was twee dagen eerder vertrokken van zijn fabricageplaats in Rotterdam en over water, op een 200 meter lang samengesteld ponton, naar Amsterdam vervoerd. Daar werd de brug van het transportponton gehesen en beheerst tussen de pylonen gemanoeuvreerd. Vervolgens brachten medewerkers van VolkerWessels een tijdelijke verbinding aan tussen de pylonen en het brugdek. Na het aanbrengen van een hangkabel was het werk na tien uur klaar. De hijsbokken werden afgevoerd en de stremming van het kanaal opgeheven.

De Nesciobrug verbindt de nieuwe wijk IJburg met het stadsdeel Oost/Watergraafsmeer. Hiermee is een kortere fietsverbinding tussen het vaste land van Amsterdam en IJburg ontstaan. De totale lengte van de brug, inclusief de circa 600 meter betonnen aanbruggen bedraagt circa 780 meter. De betonnen aanbruggen zijn gebouwd door werkmaatschappij Van Hattum en Blankevoort. De stalen hoofdspanning met een lengte van circa 180 meter en een gewicht van circa 510 ton heeft Van Splunder Funderingstechniek gebouwd. Verder zorgde deze werkmaatschappij voor het heiwerk van de pylonen en de kolomfundaties.

De nieuwe Amsterdamse brug is ontworpen door Wilkinson Eyre Architects, die ook de door VolkerWessels gebouwde Millenium Bridge in Gateshead ontwierp. De engineering en directievoering zijn gedaan door ARUP en Grontmij. Opdrachtgever is het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam (OGA). ABT consultant ondersteunt het OGA in het opdrachtgeverschap en verzorgt het kwaliteitsbeheer. De Nesciobrug wordt vermoedelijk rond de jaarwisseling voor het publiek opengesteld.

De Nesciobrug is de tweede grote fiets- en voetgangersbrug die door de werkmaatschappijen Van Hattum en Blankevoort en Van Splunder Funderingstechniek binnen een korte periode is gebouwd. De werkmaatschappijen leverden in december 2003 de ‘Hoeg Brögk’ in Maastricht over de Maas op. Van Splunder Funderingstechniek won met de Hoge Brug in Maastricht de Nationale Staalprijs 2004.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Koninklijke Volker Wessels Stevin NV