Zo ziet station Zandvoort er nu uit

Foto: Ivo Ketelaar

"We zijn er klaar voor", schreef Remko Koenraads afgelopen week in een interne e-mail aan ProRailcollega’s. Koenraads is er als projectmanager verantwoordelijk voor dat station Zandvoort in het Grand Prixweekend van 1 tot 3 mei klaar is voor twaalf treinen per uur tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee. Door de coronacrisis gaat de Grand Prix niet door, maar de werkzaamheden zijn op tijd afgerond. Vandaag werd het vernieuwde station Zandvoort aan Zee opgeleverd.

Stationsvernieuwing

Aannemer Boonzaaijer heeft op het station twee zijperrons gebouwd die tien jaar kunnen blijven staan. Ook is de trappenpartij van twee en een halve meter breedte uitgebreid naar ruim tien meter breed. Tijdens evenementen en op drukke stranddagen is er nu ruimte voor vele duizenden bezoekers per dag. NS heeft de oude stationskiosk bovendien vervangen door een gloednieuw exemplaar.

Ook al zullen er vanwege de coronacrisis een tijdje geen evenementen zijn, de bereikbaarheid van het strand is verbeterd. De gemeenten rond Zandvoort, het Rijk en de provincie hadden die wens al langer want met mooi strandweer is het regelmatig erg druk op het station. Normaal gesproken rijden er twee treinen per uur van Amsterdam naar Zandvoort. In de zomer konden er ieder uur maximaal vier treinen richting de badplaats rijden maar ook dan was het al regelmatig erg druk in de trein. Nu kunnen er op mooie zomerdagen zes treinen per uur gaan rijden, en nog meer bij evenementen. "De Grand Prix heeft als vliegwiel gewerkt," zei ProRail regiodirecteur Kees Rutten in januari nog in de podcast ‘The Road to Zandvoort’.

Energievoorziening

Om meer treinen aan te kunnen moest niet alleen het station worden aangepast, maar ook de energievoorziening. Als er in beide richtingen twaalf treinen deels tegelijk rijden, optrekken en afremmen moet je voorkomen dat de stoppen doorslaan. Daarom werden de voedingspunten voor de bovenleiding bij Haarlem en Halfweg aangepast. In Haarlem zijn extra snelschakelaars geïnstalleerd en bij Zandvoort, Halfweg en Haarlem heeft aannemer BAM extra kabels naar de bovenleidingen gelegd.

Krappe deadline ruimschoots gehaald

ProRail hield altijd vol dat de werkzaamheden aan de stroomvoorziening uiterlijk de dag voor de Grand Prix klaar moesten zijn. Een krappe deadline die ruimschoots gehaald is: in het weekend van 18 en 19 april zijn de werkzaamheden aan de bovenleidingen afgerond. Enkele dagen erna werden de laatste hekken op de verbrede trappenpartij geplaatst en was ook het station klaar voor oplevering.

Om te voorkomen dat je in deze coronatijden met de trein naar Zandvoort wilt om het nieuwe station te bekijken, delen we in dit blog een aantal foto’s.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail