Nieuw ‘stop tonend sein’ voor Kijfhoek

Foto: Ivo Ketelaar

Een op afstand bestuurbaar sein in plaats van borden die handmatig in het spoor worden geplaatst.. De beveiliging van de werkplek wordt daarmee een stuk minder arbeidsintensief. In plaats van dat iemand het bord fysiek op locatie moet bedienen, is één ‘druk op de knop’ straks afdoende. Voorwaarde is nog wel dat de innovatie door de veiligheidstest komt.

Sein 512b

Vorig jaar is op goederenemplacement Kijfhoek een pilot gestart met een innovatief en op afstand bestuurbaar stop tonend sein: sein 512b. ‘Met deze innovatie streven we naar een veiliger en minder arbeidsintensief proces voor het creëren van een veilige werkplek’, vertelt Ivo de Graaf, integraal manager van Kijfhoek. ‘Doorgaans worden buitendienst gestelde gebieden beveiligd met sein 513 borden. Het toepassen van deze borden is voor sommige buitendienststellingen op Kijfhoek te arbeidsintensief. Hierdoor kan de verleiding ontstaan om maatregelen onvolledig te nemen. Om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen hebben Strukton en ProRail samen een nieuw sein ontwikkeld dat op afstand te besturen is.’

Effectieve samenwerking tussen ketenpartners

Voordat een nieuwe uitvoering van een sein doorgevoerd wordt, moet worden aangetoond of het sein werkt zoals bedacht en uiteraard ook dat de veiligheid is geborgd. Eind februari heeft de eerste testdag op Kijfhoek plaatsgevonden waarbij is getest hoe machinisten reageren op Sein 512b. Cruciaal voor het succesvol toepassen van dit sein is immers of machinisten het geactiveerde rode sein goed waarnemen, herkennen en ervoor stoppen. Deze testdag is in samenwerking met Strukton, DB Cargo, ontwikkelaar Dual Inventive en ProRail tot stand gekomen. De effectieve samenwerking tussen ketenpartners heeft ertoe geleid dat de testdag succesvol is verlopen.

Video van de testdag

Om deze innovatie en succesvolle ketensamenwerking bij een breder publiek onder de aandacht te brengen zijn er tijdens de testdag filmopnames gemaakt. Het resultaat is een FAQ-video over sein 512b met aan het woord Integraal Manager Kijfhoek, Ivo de Graaf.

Bron: ProRail

Volgende testdagen even uitgesteld

In verband met de coronacrisis zijn volgende testdagen tot nader order uitgesteld. Wanneer de testen op Kijfhoek succesvol zijn afgerond onderzoeken we of de seinen ook op andere plekken in Nederland kunnen worden toegepast voor het beveiligen van werkplekken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Nieuw ‘stop tonend sein’ voor Kijfhoek | Infrasite

Nieuw ‘stop tonend sein’ voor Kijfhoek

Foto: Ivo Ketelaar

Een op afstand bestuurbaar sein in plaats van borden die handmatig in het spoor worden geplaatst.. De beveiliging van de werkplek wordt daarmee een stuk minder arbeidsintensief. In plaats van dat iemand het bord fysiek op locatie moet bedienen, is één ‘druk op de knop’ straks afdoende. Voorwaarde is nog wel dat de innovatie door de veiligheidstest komt.

Sein 512b

Vorig jaar is op goederenemplacement Kijfhoek een pilot gestart met een innovatief en op afstand bestuurbaar stop tonend sein: sein 512b. ‘Met deze innovatie streven we naar een veiliger en minder arbeidsintensief proces voor het creëren van een veilige werkplek’, vertelt Ivo de Graaf, integraal manager van Kijfhoek. ‘Doorgaans worden buitendienst gestelde gebieden beveiligd met sein 513 borden. Het toepassen van deze borden is voor sommige buitendienststellingen op Kijfhoek te arbeidsintensief. Hierdoor kan de verleiding ontstaan om maatregelen onvolledig te nemen. Om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen hebben Strukton en ProRail samen een nieuw sein ontwikkeld dat op afstand te besturen is.’

Effectieve samenwerking tussen ketenpartners

Voordat een nieuwe uitvoering van een sein doorgevoerd wordt, moet worden aangetoond of het sein werkt zoals bedacht en uiteraard ook dat de veiligheid is geborgd. Eind februari heeft de eerste testdag op Kijfhoek plaatsgevonden waarbij is getest hoe machinisten reageren op Sein 512b. Cruciaal voor het succesvol toepassen van dit sein is immers of machinisten het geactiveerde rode sein goed waarnemen, herkennen en ervoor stoppen. Deze testdag is in samenwerking met Strukton, DB Cargo, ontwikkelaar Dual Inventive en ProRail tot stand gekomen. De effectieve samenwerking tussen ketenpartners heeft ertoe geleid dat de testdag succesvol is verlopen.

Video van de testdag

Om deze innovatie en succesvolle ketensamenwerking bij een breder publiek onder de aandacht te brengen zijn er tijdens de testdag filmopnames gemaakt. Het resultaat is een FAQ-video over sein 512b met aan het woord Integraal Manager Kijfhoek, Ivo de Graaf.

Bron: ProRail

Volgende testdagen even uitgesteld

In verband met de coronacrisis zijn volgende testdagen tot nader order uitgesteld. Wanneer de testen op Kijfhoek succesvol zijn afgerond onderzoeken we of de seinen ook op andere plekken in Nederland kunnen worden toegepast voor het beveiligen van werkplekken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail