Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 31-03-2020



Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd

Bron: ProRail



Minister-president Mark Rutte heeft dinsdag 31 maart in een persconferentie medegedeeld dat de landelijke coronamaatregelen worden verlengd tot en met in ieder geval 28 april. Ook op het spoor worden de maatregelen verlengd. We hebben op een rij gezet wat dit betekent voor de gehele spoorsector.

Reizigersvervoerders blijven speciale dienstregeling rijden
Alle reizigersvervoerders op het spoor verlengen in samenwerking met ProRail tot nader order de speciale dienstregelingen die op dit moment al worden gereden. Zo kunnen mensen met een vitaal beroep of mensen die om een andere reden genoodzaakt zijn om te reizen, het openbaar vervoer blijven gebruiken. We adviseren reizigers goed voorbereid op reis te gaan en kort voor vertrek de reisplanner te checken. Tevens vragen we hen op het station en in het openbaar vervoer 1,5 meter afstand te houden.

Goederenvervoer blijft maximaal doorrijden
ProRail geeft in deze tijd goederentreinen voorrang op reizigerstreinen op het spoor, zodat ze zo snel mogelijk door kunnen rijden naar de bestemming. Het spoorgoederenvervoer is essentieel om onder andere supermarkten, apotheken en ziekenhuizen door heel Europa te kunnen blijven bevoorraden. Daarom blijven de goederenvervoerders maximaal doorrijden. Eén goederentrein houdt zo'n vijftig tot tachtig vrachtwagens van de weg.

Door enkele storingen aan de infrastructuur op rangeerterreinen kunnen goederenvervoerders niet overal volledig rijden. We doen er alles aan om deze storingen zo snel mogelijk op te lossen.

ProRail Verkeersleiding verlengt speciale dienstregeling in systeem
Wanneer er geen incidenten op het spoor zijn, rijden de treinen in Nederland op een automatisch verkeersleidingsysteem. Daarom zullen we de aangepaste dienstregelingen van alle vervoerders ook in de systemen verlengen.

Op de twaalf verkeersleidingsposten door het hele land en op het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht werken treinverkeersleiders door volgens de richtlijnen van het RIVM. Daar monitoren zij het rijdende treinverkeer en handelen handmatig wanneer zich incidenten voordoen om het treinverkeer zo goed mogelijk te laten rijden.

Het Operationeel Besturingscentrum Infra (OBI) van ProRail, met daarin specialisten die zich bezighouden met de spanning op het spoor en tunnelstoringen, werkt in twee gescheiden groepen in Utrecht en Amersfoort om het risico te voorkomen dat de continuïteit van de besturing in gevaar komt omdat er te veel specialisten ziek worden.

Ook de incidentenbestrijders van ProRail werken door volgens de richtlijnen van het RIVM. Zij komen in actie bij incidenten op het spoor zoals ontsporingen en aanrijdingen, en zijn bij gestrande treinen verantwoordelijk voor het evacueren van reizigers. Ook heeft een deel van de incidentenbestrijders een BOA-bevoegdheid waarmee handhavende werkzaamheden worden verricht, zoals controleren of mensen zich houden aan de verkeersregels bij spoorwegovergangen.

Onderhoud op het spoor gaat door
Zonder het spoor te onderhouden kunnen er geen treinen rijden. Daarom werken ook spooraannemers hard door om ervoor te zorgen dat mensen met een cruciaal beroep de trein kunnen pakken en dat goederentreinen supermarkten, apotheken en ziekenhuizen kunnen blijven bevoorraden. Bij deze werkzaamheden volgen de aannemers het protocol 'Samen veilig doorwerken' dat door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties is vastgesteld.

Op dit moment is ProRail aan het inventariseren welk effect de landelijke verlenging van de maatregelen heeft op de werkzaamheden die in de komende tijd gepland staan op het spoor.


Deel dit artikel:                   





A28 krijgt nieuwe LED verlichting voorzien van smart lighting technologie van Luminext
Weblogposting
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
Projectplan Waterwet Marken ter inzage
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
Gezamenlijke oproep AFNL-NOA, Cumela en Onderhoud NL: ook na de bouwvak mogelijkheid tot NOW
Nieuwsbericht
Fugro wint belangrijk contract voor de verbreding van de A9 tussen Holendrecht en Badhoevedorp
Nieuwsbericht
EIB: Sterke afname orderportefeuilles in de burgerlijke- en utiliteitsbouw
Nieuwsbericht
Zo ziet station Zandvoort er nu uit
Nieuwsbericht
Missie geslaagd: snelheidsverlaging snel en veilig doorgevoerd
Nieuwsbericht
Webinar over MIRT-verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem
Nieuwsbericht
Coronavirus: overbruggingskrediet gericht op startups en scale-ups vanaf 29 april beschikbaar
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen trapt campagne '#werkenindeinfra' af
Nieuwsbericht
Coronacrisis leidt tot substantiële daling uitstoot in 2020
Nieuwsbericht
Nieuw 'stop tonend sein' voor Kijfhoek
Nieuwsbericht
Equigy-platform biedt Europese consumenten toegang tot de duurzame energiemarkt van morgen
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen neemt maatregelen voor versnelling infraprojecten
Nieuwsbericht
Effectieve samenwerking sociale partijen in de Bouw en Techniek tijdens corona
Nieuwsbericht
CityBarge wint de mobiliteitschallenge!
Nieuwsbericht
'Coronacrisis verandert werksituatie en mobiliteit mogelijk blijvend'
Nieuwsbericht
Totaal interview Infrasite Network met alle halve finalisten van de Mobiliteitschallenge, aangevuld met SOLID, over hun deelname
Artikel
TU Delft spin-off Tiler ontvangt UNIIQ-investering voor doorontwikkeling oplaadtegel e-bikes
Nieuwsbericht
Finalisten mobiliteitschallenge bekend
Weblogposting
EIB: Afname orderportefeuilles bouwnijverheid
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]