Coronamaatregelen op het spoor worden verlengd

Foto: Ivo Ketelaar

Minister-president Mark Rutte heeft dinsdag 31 maart in een persconferentie medegedeeld dat de landelijke coronamaatregelen worden verlengd tot en met in ieder geval 28 april. Ook op het spoor worden de maatregelen verlengd. We hebben op een rij gezet wat dit betekent voor de gehele spoorsector.

Reizigersvervoerders blijven speciale dienstregeling rijden

Alle reizigersvervoerders op het spoor verlengen in samenwerking met ProRail tot nader order de speciale dienstregelingen die op dit moment al worden gereden. Zo kunnen mensen met een vitaal beroep of mensen die om een andere reden genoodzaakt zijn om te reizen, het openbaar vervoer blijven gebruiken. We adviseren reizigers goed voorbereid op reis te gaan en kort voor vertrek de reisplanner te checken. Tevens vragen we hen op het station en in het openbaar vervoer 1,5 meter afstand te houden.

Goederenvervoer blijft maximaal doorrijden

ProRail geeft in deze tijd goederentreinen voorrang op reizigerstreinen op het spoor, zodat ze zo snel mogelijk door kunnen rijden naar de bestemming. Het spoorgoederenvervoer is essentieel om onder andere supermarkten, apotheken en ziekenhuizen door heel Europa te kunnen blijven bevoorraden. Daarom blijven de goederenvervoerders maximaal doorrijden. Eén goederentrein houdt zo’n vijftig tot tachtig vrachtwagens van de weg.

Door enkele storingen aan de infrastructuur op rangeerterreinen kunnen goederenvervoerders niet overal volledig rijden. We doen er alles aan om deze storingen zo snel mogelijk op te lossen.

ProRail Verkeersleiding verlengt speciale dienstregeling in systeem

Wanneer er geen incidenten op het spoor zijn, rijden de treinen in Nederland op een automatisch verkeersleidingsysteem. Daarom zullen we de aangepaste dienstregelingen van alle vervoerders ook in de systemen verlengen.

Op de twaalf verkeersleidingsposten door het hele land en op het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht werken treinverkeersleiders door volgens de richtlijnen van het RIVM. Daar monitoren zij het rijdende treinverkeer en handelen handmatig wanneer zich incidenten voordoen om het treinverkeer zo goed mogelijk te laten rijden.

Het Operationeel Besturingscentrum Infra (OBI) van ProRail, met daarin specialisten die zich bezighouden met de spanning op het spoor en tunnelstoringen, werkt in twee gescheiden groepen in Utrecht en Amersfoort om het risico te voorkomen dat de continuïteit van de besturing in gevaar komt omdat er te veel specialisten ziek worden.

Ook de incidentenbestrijders van ProRail werken door volgens de richtlijnen van het RIVM. Zij komen in actie bij incidenten op het spoor zoals ontsporingen en aanrijdingen, en zijn bij gestrande treinen verantwoordelijk voor het evacueren van reizigers. Ook heeft een deel van de incidentenbestrijders een BOA-bevoegdheid waarmee handhavende werkzaamheden worden verricht, zoals controleren of mensen zich houden aan de verkeersregels bij spoorwegovergangen.

Onderhoud op het spoor gaat door

Zonder het spoor te onderhouden kunnen er geen treinen rijden. Daarom werken ook spooraannemers hard door om ervoor te zorgen dat mensen met een cruciaal beroep de trein kunnen pakken en dat goederentreinen supermarkten, apotheken en ziekenhuizen kunnen blijven bevoorraden. Bij deze werkzaamheden volgen de aannemers het protocol ‘Samen veilig doorwerken’ dat door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties is vastgesteld.

Op dit moment is ProRail aan het inventariseren welk effect de landelijke verlenging van de maatregelen heeft op de werkzaamheden die in de komende tijd gepland staan op het spoor.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail