N200: Nieuwe brugverbinding in Halfweg

Foto: Ivo Ketelaar

Eerste ligger laatste veld verbindt oevers

Op maandagavond 2 maart vierde het project De Nieuwe N200 dat de brugverbinding werd gelegd tussen de twee oevers van het zijkanaal F in Halfweg. Stakeholders, opdrachtgevers én buurtbewoners waren getuige van de historische gebeurtenis, toen de eerste betonnen ligger van het laatste veld werd gelegd. Vannacht worden de laatste liggers gelegd. Dan is basis van nieuwe Boezembrug af en kan aannemer ééN200 de brug verder opbouwen.

Het leggen van de eerste ligger van het laatste veld was een bijzonder moment. Mede dankzij de betrokkenheid en inzet van de opdrachtgevers, stakeholders en natuurlijk de omwonenden, wordt de brug uit 1925 vervangen door een nieuwe brug die Halfweg verbindt. Daarom nodigde De Nieuwe N200 hen uit om de werkzaamheden live bij te wonen vanaf het Dokter Baumannplein Noord in Halfweg. Projectmanager Willem Bogaard: "Dit is een bijzonder moment dat we graag met alle betrokkenen vieren. Voor het eerst sinds 1925 krijgt Halfweg een compleet nieuwe brug, die bovendien recht doet aan het dorp Halfweg. Een resultaat waarbij alle aanwezige stakeholders intensief zijn betrokken en waar ik trots op ben". Projectmanager ééN200 Martijn Stavenuiter: "De bouw van de brug is met name een uitdaging vanwege beperkt beschikbare werkruimte. Als de laatste liggers van de brug vannacht gelegd worden is de nieuwe ‘verbinding’ gemaakt en vervolgen wij ook op dit veld van de brug onze werkzaamheden, met als doel de brug zo spoedig mogelijk open te stellen".

Uitvoering volgens planning

De basis van de nieuwe brug bestaat in totaal uit 42 betonnen liggers, verdeeld over drie velden. De liggers worden met een speciaal konvooi naar Halfweg gebracht. Net als in 1925 worden ze met twee hijskranen een voor een op de steunpunten gelegd. Elke ligger is 1.48 meter breed en 1.35 meter hoog. Omdat de brug een bocht maakt, variëren de liggers in lengte en gewicht. De kortste is 24 meter en weegt 73 ton en de langste ligger is 47 meter en weegt 138 ton. De aannemer heeft de 42 liggers veilig en volgens planning gelegd, zelfs toen ze tijdens de hijswerkzaamheden in het tweede veld te maken kregen met stormachtig weer.

Halfweg verbonden

Het verkeer rijdt al bijna 100 jaar via de Boezembruggen over het Zijkanaal F in Halfweg. De brug in het dorp is een onmisbare schakel in de doorstroming van het verkeer tussen Amsterdam en Haarlem. De nieuwe brug is breder, ontsluit het prachtige open water en creëert zo nieuwe openbare ruimte. Fietsers en voetgangers krijgen ruim baan en Halfweg een groener aanzien.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Projectorganisatie De Nieuwe N200

N200: Nieuwe brugverbinding in Halfweg | Infrasite