Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-02-2020



Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers

Bron: ProRail



De automatisch bestuurde trein die al een tijd in Groningen wordt getest, gaat woensdag 12 februari voor het eerst rijden met vijftig reizigers aan boord. Een primeur, die voor het eerst in Europa op deze manier plaatsvindt. Tot 17 februari rijden we dagelijks met deze trein, ook wel Automatic Train Operation (ATO) genoemd, tussen Groningen en Buitenpost.

Uniek onderzoek
De afgelopen maanden voerden we op het spoor tussen Groningen en Buitenpost al diverse ATO-testen uit zonder reizigers. Nu onderzoeken we hoe reizigers het rijden onder ATO vinden. Wat merken ze er bijvoorbeeld van als een automatisch bestuurde trein optrekt en remt?
De testen worden uitgevoerd door ProRail, vervoerder Arriva, de provincie Groningen en leverancier Stadler. Voor het werven van reizigers die mee willen testen, plaatsten we oproepjes op de websites en social media van ProRail en Arriva. De ritjes bleken erg populair; na een dag waren alle beschikbare plekken vol. TNO gaat de deelnemers vooraf, tijdens en na de rit bevragen over hun beleving.

Waarom ATO?
Het wordt steeds drukker op het spoor. Daarom moeten de komende jaren méér treinen over het bestaande spoor kunnen rijden. ATO kan hiervoor een slimme oplossing zijn, want door geautomatiseerd te rijden kunnen treinen op een veilige manier dichter op elkaar rijden. Dat maakt meer treinverkeer mogelijk. Maar er zijn meer voordelen: treinen die (deels) automatisch rijden doen dat gelijkmatig. Dat bespaart energie en is dus duurzaam. En doordat computersystemen treinritten kunnen monitoren, wordt een treinrit voorspelbaarder en betrouwbaarder. Daardoor rijden automatisch bestuurde treinen stipter en gaat de punctualiteit verder omhoog.

Machinist blijft verantwoordelijk
ATO wordt ingedeeld in verschillende niveaus van automatisering ofwel Grades of Automatisation (GoA). Hoe hoger het niveau, hoe meer geautomatiseerd wordt:
• GoA 1: de machinist rijdt en wordt ondersteund door beveiligings- en adviessystemen
• GoA 2: een automaat rijdt, maar de machinist blijft verantwoordelijk
• GoA 3: de machinist hoeft niet in de stoel te zitten en kan andere taken vervullen
• GoA 4: er is geen medewerker in de trein en bij noodsituaties wordt van buitenaf ingegrepen.

ProRail test ATO op niveau GoA 2. De machinist draagt hierbij de volledige verantwoordelijkheid.

Meer weten over ATO? Lees hier verder.


Deel dit artikel:                   





Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Kick-off walstroomproject Landtong Rozenburg voor grootste kraanschepen ter wereld
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Amsterdam bereidt zich voor op vaker voorkomend extremer weer
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Woningcorporaties: meer flexibele woningen als oplossing voor spoedzoekers
Nieuwsbericht
Ideeën en voorstellen indienen gebied rondom Pannerdensch Kanaal
Nieuwsbericht
Christine Wijshake en Marre Walter, directeuren Beheerautoriteit Waddenzee
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Schoner water en vrije doorgang voor trekvissen in de Rijn
Nieuwsbericht
Vergunning ACM voor joint venture asfaltcentrales Heijmans en BAM
Nieuwsbericht
Overslag haven Rotterdam bedroeg 469,4 miljoen ton in 2019
Nieuwsbericht
Tetrahedron ontvangt UNIIQ-investering voor innovatieve kraan voor nieuwe generatie windmolens
Nieuwsbericht
Amsterdam: genoeg zon- en windstroom voor 80% van de huishoudens in 2030
Nieuwsbericht
Bouw Digitaliserings Raad vergroot slagkracht bij digitaliseringsopgave
Nieuwsbericht
Circulair inkopen met normen
Nieuwsbericht
Wavin presenteert toekomstvisie aan werknemers
Nieuwsbericht
Gemeenten kunnen reageren op resultaten onderzoek OV-tarieven
Nieuwsbericht
Reactie Rijkswaterstaat op Zembla en Volkskrant - Achtergrondinformatie granuliet
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat investeert fors in doorontwikkeling circulaire viaducten met publicatie SBIR
Nieuwsbericht
Tussen Zaltbommel en 's-Hertogenbosch komt de snelle fietsroute F2
Nieuwsbericht
Norm voor betonstaal en nationale bijlage voor berekening betonconstructies gepubliceerd
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]