Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 22-01-2020



ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers

Bron: ProRail



ProRail test vier nieuwe soorten dwarsliggers van duurzaam materiaal. Deze dwarsliggers moeten geluid en trillingen verminderen. Hoe dat in z'n werk gaat? Dat zie je in onderstaande video. 'Passerende treinen kunnen hinder veroorzaken door trillingen en geluid', aldus Lisette van Duin, programmamanager Innovatie bij ProRail. 'Daarom zoeken we naar alternatieve dwarsliggers voor stukken spoor waar veel treinen overheen rijden.' In de video legt zij uit hoe ProRail de vier soorten duurzame dwarsliggers test.

Nieuwe materialen
De nieuwe dwarsliggers moeten niet alleen overlast door geluid en trillingen verminderen. Ze moeten ook duurzaam zijn. En dus bij de productie ervan minder CO2 uitstoten dan de huidige betonnen dwarsliggers.

ProRail test nu vier soorten nieuwe dwarsliggers. Drie daarvan zijn gemaakt van hergebruikt kunststof en één is van recyclebaar zwavelbeton. De vier soorten zijn ontwikkeld door vier verschillende producenten.

'Dwarsliggers hebben een enorme potentie om te verduurzamen, aldus Lisette. ProRail wil graag dat in 2030 95 procent van al onze materialen is recyclebaar is. 'Er liggen zo'n 10 miljoen dwarsliggers in het spoor. Dus daar kun je een grote duurzaamheidsslag in slaan.'

Live testen
De materialen kunststof en zwavelbeton zijn niet eerder gebruikt voor dwarsliggers. Daarom testen we de nieuwe liggers live op een stuk druk bereden spoor bij Zwolle. In deze 'proeftuin' controleren we continu hoe de liggers zich houden. Ook meten we hun invloed is op de hoeveelheid geluid en trillingen. Daarnaast kijken we hoe de dwarsliggers bijdragen aan de vermindering van CO2-uitstoot. Dat doen we onder meer met sensoren en microfoons.

Lisette: 'Het gave van deze proeftuin is dat we inzicht krijgen in de mogelijkheden van de verschillende soorten dwarsliggers. Zo kijken we welke dwarsliggers passen bij het Nederlandse spoor.'



Bron: ProRail


Deel dit artikel:                   





ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
Veenendaal verkozen tot Fietsstad 2020
Nieuwsbericht
Intertraffic Summit & Demonstratie Programma
Weblogposting
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat daagt uit met mobiliteitschallenge
Nieuwsbericht
Van gas- naar energie-infrastructuur in een veranderende markt
Nieuwsbericht
VolkerWessels zoekt collega's voor in de pitstraat tijdens Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2020
Weblogposting
25th edition Amsterdam: Let's speed up the mobility transition
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles bouw onveranderd
Nieuwsbericht
Heijmans: sterke stijging resultaat 2019, dividend hervat
Nieuwsbericht
Kabinet stemt in met landelijk verbod varend ontgassen
Nieuwsbericht
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen bij Zweedse verkeersveiligheidtop
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Kick-off walstroomproject Landtong Rozenburg voor grootste kraanschepen ter wereld
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Amsterdam bereidt zich voor op vaker voorkomend extremer weer
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Woningcorporaties: meer flexibele woningen als oplossing voor spoedzoekers
Nieuwsbericht
Ideeën en voorstellen indienen gebied rondom Pannerdensch Kanaal
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen en Bonaire tekenen havenconvenant
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]