Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen

Foto: Ivo Ketelaar

Een goederentrein die nu zeven minuten nodig heeft om in het drukke reizigerstreinverkeer in te voegen, kan dat in de toekomst in drie minuten. Hierdoor komt er ruimte om meer treinen te laten rijden. Hoe? Dat gaat ProRail testen.

Voordat het zover is dat er sneller ingevoegd kan worden, moet er flink getest worden. Want het klinkt simpel maar er komt in de praktijk veel bij kijken. ‘We willen bij het testen natuurlijk het treinverkeer niet storen en daarom gebruiken we simulaties’, vertelt Jelle van Luipen. Hij is programmamanager Innovatie bij ProRail. In de video legt hij uit hoe het testen werkt.

‘In een virtuele omgeving bouwen we de systemen en het spoor buiten na. Je kunt daarin alles testen op een snelle en veilige manier. Dus niet alleen het gewone invoegen maar ook hoe dat gaat met slecht weer, als er storingen in het treinverkeer zijn of als systemen uitvallen. We bouwen er steeds meer realisme in om te zien waar we in de praktijk tegenaan kunnen lopen, totdat een echte trein
samen rijdt met een of meer treinen trein in de simulator’, legt Jelle uit.

Bron: ProRail

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen | Infrasite

Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen

Foto: Ivo Ketelaar

Een goederentrein die nu zeven minuten nodig heeft om in het drukke reizigerstreinverkeer in te voegen, kan dat in de toekomst in drie minuten. Hierdoor komt er ruimte om meer treinen te laten rijden. Hoe? Dat gaat ProRail testen.

Voordat het zover is dat er sneller ingevoegd kan worden, moet er flink getest worden. Want het klinkt simpel maar er komt in de praktijk veel bij kijken. ‘We willen bij het testen natuurlijk het treinverkeer niet storen en daarom gebruiken we simulaties’, vertelt Jelle van Luipen. Hij is programmamanager Innovatie bij ProRail. In de video legt hij uit hoe het testen werkt.

‘In een virtuele omgeving bouwen we de systemen en het spoor buiten na. Je kunt daarin alles testen op een snelle en veilige manier. Dus niet alleen het gewone invoegen maar ook hoe dat gaat met slecht weer, als er storingen in het treinverkeer zijn of als systemen uitvallen. We bouwen er steeds meer realisme in om te zien waar we in de praktijk tegenaan kunnen lopen, totdat een echte trein
samen rijdt met een of meer treinen trein in de simulator’, legt Jelle uit.

Bron: ProRail

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail