Nieuwsbericht | Datum: 05-11-2019



Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost

Bron: ProRail



Spoorgoederenvervoerders kunnen nog altijd geen goederenwagons met gevaarlijke stoffen rangeren (samenstellen) op het Rotterdamse emplacement Waalhaven-Zuid. ProRail heeft de op vrijdag 1 november gehouden test van een tijdelijk bluswatersysteem vroegtijdig afgebroken.

Het tijdelijke bluswatersysteem betreft een drie kilometer lange brandslang naar een waterbassin in de buurt. De slang bestaat uit meerdere delen die middels koppelingen aan elkaar verbonden zijn. Halverwege de test schoot een van de koppelingen los. Hierdoor heeft ProRail de proef voortijdig moeten afblazen. De komende dagen wordt de oorzaak onderzocht van het losschieten van de koppeling en welke maatregelen we moeten nemen om dat voortaan te voorkomen.

Te weinig bluswater
Het rangeren met gevaarlijke stoffen op Waalhaven-Zuid werd in september stilgelegd. Tijdens een test op vrijdag 13 september bleek dat er te weinig bluswater was, dat het water niet ver genoeg reikte bij brandbestrijding en dat het te lang duurde voor de brandweer kon gaan blussen. Hierdoor zouden brandweerlieden en incidentenbestrijders van ProRail te dicht bij een eventuele vuurhaard moeten komen om deze te blussen. Daarop legde ProRail het rangeren van wagons met gevaarlijke stoffen op emplacement Waalhaven Zuid stil.

Permanente oplossing
ProRail werkt ook aan een permanente oplossing om de bluscapaciteit te verbeteren. Daarvoor slaan we waterputten. Die zijn begin 2020 klaar.

Hinder voor vervoerders
Het spoorgoederenvervoer ondervindt hinder van de ontstane situatie. We werken hard aan zowel de tijdelijke als de permanente oplossing, zodat onze klanten weer in staat zijn om te rangeren met gevaarlijke stoffen. Doorgaand treinverkeer ondervindt geen hinder.


Deel dit artikel:                   





Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
87 miljoen voor Nederlandse klimaatoplossingen in transport
Nieuwsbericht
Nederlandse Staat moet versnellen: volgend jaar 25% minder CO2-eq uitstoten dan in 1990
Nieuwsbericht
Bouw- en transportbedrijven verwachten miljardenverlies door PFAS- en stikstofbeleid
Nieuwsbericht
Van Gelder zet in Amsterdam elektrische boorwagen in
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]