Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 01-11-2019



Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'

Bron: ProRail



Het goede nieuws: in 2025 zijn haast álle goederentreinen in Nederland geluidsarm. Dat gaat flink wat geluidsoverlast schelen langs met name de Brabantroute en de Betuweroute. Het slechte nieuws? Op het gebied van trillingen zijn ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en onderzoekers nog lang zover niet.

Dat zei Chiel Roovers, teamleider Omgevingseffecten bij ProRail woensdag tijdens het SpoorPro Seminar Trillingen en Geluid in het Amersfoortse Railcenter. "Met het bestrijden van geluidsoverlast lopen we veertig jaar voor op trillingoverlast. Met trillingen zijn we nog in de onderzoeksfase. We proberen te weten te komen hoe trillingen in en rond het spoor werken. En RIVM onderzoekt wat de impact op mensen is. Zodra daar meer over bekend is, kan het ministerie normen stellen, geld reserveren en duidelijkheid geven. Dat duurt echter nog wel enkele jaren."

Bemiddelen
Roovers begrijpt dat het geduld van de anderhalf miljoen mensen die op driehonderd meter van het spoor wonen danig op de proef wordt gesteld. "Het liefst zouden we de problemen morgen oplossen, maar het ontbreekt aan kennis, regels en geld. Op dit moment kunnen we alleen op basis van proeven proberen de huidige situatie op plekken waar de overlast het grootst is te verbeteren."

Experimentele maatregelen
Roovers noemt experimentele maatregelen als under sleeper pads, dempend materiaal in het spoorgrind (ballast) zoals durflex en trillingsschermen die momenteel worden getest. Daarbij moeten de belangen van omwonenden en die van vervoerders tegen elkaar worden afgewogen. "En ik blijf erbij dat spoorgoederenvervoer een duurzame vervoersmethode is, die ruimte verdient om te groeien, maar dat moet goed in balans zijn met de leefbaarheid voor omwonenden."


Deel dit artikel:                   





Bouwend Nederland: Stikstof en PFAS Maatregelen kabinet kosten te veel tijd
Nieuwsbericht
Kabinet neemt maatregelen voor natuur, bouw en infrastructuur
Nieuwsbericht
VNO-NCW: Ondernemers zeer kritisch over PFAS-beleid kabinet
Nieuwsbericht
Stikstof en PFAS-crisis in cruciale fase, Bouwend Nederland in afwachting van concrete maatregelen
Nieuwsbericht
Verdubbeling investeringen in innovatie naar 4,9 miljard euro
Nieuwsbericht
Minister-president in gesprek met bouwers over stikstof en PFAS
Nieuwsbericht
Rijksbrede inkoop: duurzaam, sociaal en innovatief
Nieuwsbericht
Benoeming programmadirecteur-generaal Stikstof bij ministerie LNV
Nieuwsbericht
Maritieme sector groeit opnieuw in 2018
Nieuwsbericht
Orderportefeuilles in de gww verder gedaald
Nieuwsbericht
Investeringscapaciteit van corporaties naar € 40 miljard bij consistente waardering van bezit
Nieuwsbericht
Van verticale landbouw tot virtuele delta: 26 miljoen voor innovatief onderzoek
Nieuwsbericht
Allego betreedt Scandinavische markt met High Power Charging-oplossingen tot 350 kW
Nieuwsbericht
Rover drukt stempel op invoering NS Flex abonnementen
Nieuwsbericht
Heijmans krijgt voorlopige gunning Schiphol voor verdubbeling rijbaanstelsel Quebec
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Heijmans en BAM vragen vergunning aan voor joint venture asfaltcentrales
Nieuwsbericht
Voortgang dijkversterkingsplannen Marken en vervolgonderzoek
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat onderzoekt weggebruik in Zuid-Holland
Nieuwsbericht
Kabinet neemt extra maatregelen voor klimaatdoelen
Nieuwsbericht
Groningen in 2020 in het teken van omgaan met klimaatverandering
Nieuwsbericht
Klimaat- en Energieverkenning 2019
Document
Stikstof problematiek
Document


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]