Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 31-10-2019



Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel

Bron: ProRail



De verbouwing op en rond het monumentale station Groningen kan van start. Vandaag is met de ondertekening van het contract tussen ProRail en Strukton Civiel het stationscontract van project Groningen Spoorzone definitief gegund. De samenwerkende partijen gaven hiermee het startsein om station Groningen klaar te maken voor de toekomst.

Advertentie


Aanloop
In mei dit jaar maakten de partners van project Groningen Spoorzone bekend dat Strukton Civiel de voorkeursaanbieder was voor de stationsverbouwing. Zij werken in nauwe samenwerking met Koen van Velsen architecten, RoyalHaskoningDHV en kunstenaar Gabriel Lester. Hun aanbiedingsontwerp sloot het beste aan bij het monumentale karakter van het station. In de periode van mei tot nu is het ontwerp samen met alle betrokken partijen verder uitgewerkt en getoetst.

Vervolgstappen
Er is hierbij vooral gekeken naar technische details en of het ontwerp in de praktijk te realiseren is. De samenwerkende partijen binnen het project Groningen Spoorzone vertrouwen erop dat Strukton Civiel het omvangrijke en complexe stationsproject beheersbaar en succesvol kan realiseren. Strukton gaat de komende maanden aan de slag om het ontwerp definitief te maken en het werk buiten voor te bereiden.

Werkzaamheden vanaf 2020
De voorbereidende werkzaamheden starten in de eerste helft van 2020, zoals het verhuizen van de winkelruimtes die nu op het perronplein staan en het verwijderen van de sporen op het huidige opstelterrein aan de zuidzijde van het station. Dit laatste kan vanaf juni volgend jaar omdat dan het nieuwe opstelterrein De Vork in Haren klaar is en treinen daar kunnen parkeren.

2023 klaar
Nadat er ruimte is gemaakt, kan de bouw van de voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, perrons, busonderdoorgang en het busstation starten. Naar verwachting is de verbouwing van het station in 2023 klaar.

Groningen Spoorzone
De aanpassingen van station Groningen vallen onder het project Groningen Spoorzone. Dit is een samenwerkingsproject van provincie Groningen, gemeente Groningen, NS, ProRail en het Rijk, waarbij aanpassingen aan sporen en stations tussen Haren en Groningen zorgen voor een goede bereikbaarheid van Groningen. Reizigers per trein, bus, fiets en te voet kunnen in de toekomst nog comfortabeler, sneller en gemakkelijker hun bestemming bereiken.

Spoorplan Noord-Nederland
Het project is onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland. Met dit plan nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe en ontstaan er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad.


Deel dit artikel:                   





Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
87 miljoen voor Nederlandse klimaatoplossingen in transport
Nieuwsbericht
Nederlandse Staat moet versnellen: volgend jaar 25% minder CO2-eq uitstoten dan in 1990
Nieuwsbericht
Bouw- en transportbedrijven verwachten miljardenverlies door PFAS- en stikstofbeleid
Nieuwsbericht
Van Gelder zet in Amsterdam elektrische boorwagen in
Nieuwsbericht
Nederland kartrekker Europees PFAS-verbod
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]