Nieuwsbericht | Datum: 29-10-2019



AFNL-voorzitter Riek Siertsema aan vooravond Acties Malieveld: MKB-aannemers willen bouwen en geen zwalkend Kabinetsbeleid




MKB-aannemers kunnen niet bouwen met een zwalkend Kabinetsbeleid.
Aan de ene kant komt het Kabinet met een aantal stimulerende maatregelen voor de bouw van nieuwe woningen (Prinsjesdag). Dat is prima, daarop wacht de sector al heel lang.
Echter, aan de andere kant laat het Kabinet ondernemers bijna 'stikken' in de stikstof- en PFAS-problematiek, waardoor opdrachtgevers opdrachten uitstellen en de bouw plat ligt.


Als er niet op korte termijn een oplossing komt voor de stikstofproblematiek, kan het Kabinet de hele bouwopgave vergeten.
Wel schermen met miljarden voor de bouw en geen oplossing bieden voor de stikstofproblematiek is niet wat deze sector verdient.
De bouw en infra verdient een meer op elkaar afgestemd beleid dan het Kabinet nu etaleert.
De ene regel van het ene departement valt over de andere regel van een ander departement. En, zelfs nog erger: regels binnen één en het zelfde departement vallen over elkaar heen.

Het midden- en kleinbedrijf in bouw en infra voelt zich in de steek gelaten door Den Haag.
Duizenden projecten liggen stil of zijn op de lange baan geschoven. Onze ondernemers moeten nu alweer werknemers naar huis sturen, terwijl de crisis net voorbij is, aldus Siertsema.
Ontslagaanzeggingen worden gedaan, flexibele vakkrachten zitten al thuis en arbeidspools gaan weer draaien. Terwijl dit helemaal niet nodig is.

De door de politiek zo geliefde mkb-banenmotor, komt alweer tot stilstand. Terwijl ze net op gang was om allerlei duurzame en energiezuinige projecten te bouwen.
En als onze ondernemers er iets van zeggen in de media; krijgen ze gelijk de bank op de stoep om hun kredietvoorwaarden aan te passen. Dit kan zo niet langer.

De Aannemersfederatie roept het Kabinet en de Tweede Kamer op:
• snel met een adequate en werkbare oplossing voor het stikstofprobleem te komen, zodat de bouw weer kan bouwen,
• en snel (eerder dan 1 december) de norm voor PFAS aan te passen, zodat weer zand en grond verplaatst kan worden, want MKB-aannemers willen bouwen en het mkb moet weer de banenmotor worden!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]