Alle provincies hebben aandacht voor de fiets, maar ambitie en invulling verschillen

Foto: Ivo Ketelaar

Uit een voor de Fietsersbond gemaakte vergelijking van de nieuwe coalitieakkoorden in de provincies blijkt dat alle provincies in het akkoord positieve aandacht besteden aan de fiets. Het ambitieniveau en de concrete invulling verschillen echter van provincie tot provincie.

Alle programma’s bevatten ambities over verkeersveiligheid en fietsroutenetwerken. Snelfietsroutes zijn bijna in alle programma’s een ambitie. Het verbeteren van de ketenmobiliteit is in ruim de helft van de programma’s opgenomen. Weinig aandacht krijgen de plaats van de fiets in de ruimtelijke ontwikkeling en barrièrevorming door wegen en spoor. Ook de ontwikkeling van recreatieve fietsvoorzieningen en stimuleringsacties zijn in de programma’s minder vaak aanwezig. Gezondheidsbevordering is in de bestuursprogramma’s vaak een abstract onderwerp: bij de ambitie om bewegen te stimuleren blijft doorgaans open hoe dat gebeurt.

Verschillen

De programma’s van de provincies Utrecht en Drenthe scoren het hoogst doordat ambitie gepaard gaat met uitgebreidere uitwerking van fietsthema’s. Gelderland en Groningen zijn ook ambitieus, maar gericht op een beperkter aantal thema’s. Flevoland en Zuid-Holland vallen wat minder op, maar benoemen wel een tamelijk breed spectrum. Opvallend is dat Groningen1, Noord-Brabant, Utrecht en Zuid-Holland in hun programma’s geen inzicht geven in de inzet van financiële middelen voor de fiets. Het provinciebestuur van Overijssel geeft budgettair het beste inzicht.

De bestuursakkoorden zetten doorgaans niet in op concrete streefcijfers voor hogere fietsaandelen, noch in een veel sterkere positie van organisatie en financiering van het fietsbeleid. Het provinciebestuur van Groningen valt echter op met de stelling dat meer fietsen de eerste stap is naar duurzame mobiliteit. Het provinciebestuur van Utrecht is het meest ambitieus: "als provincie nemen wij het voortouw om van Utrecht dé fietsregio van Europa te maken" en "in 2023 zijn 50% van alle ritten onder de 15 kilometer op de fiets".

Fietsgeluk voor iedereen

De Fietsersbond roept alle provinciebesturen op de fietsambities waar te maken en daar budget voor uit te trekken. Fietsersbond-directeur Saskia Kluit: "In onze Fietsvisie 2040 hebben we onze droom opgeschreven hoe alle Nederlanders fietsgeluk kunnen ervaren. De provincies kunnen daar een belangrijke rol in spelen. Meer dan ze denken." Belangrijke aandachtspunten zijn de plaats van de fiets in de omgevingsvisies en ruimtelijke plannen, bestrijden van barrièrevorming door wegen en spoor, verbetering van de verkeersveiligheid voor fietsers en expliciete aandacht voor de fiets bij de gezonde beweegvriendelijke omgeving.

1 Inmiddels is bekend geworden dat in de Fietsstrategie 2020-2023 van de provincie Groningen een bedrag van 28 miljoen euro beschikbaar is voor de fiets.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Landelijk bureau Fietsersbond

Alle provincies hebben aandacht voor de fiets, maar ambitie en invulling verschillen | Infrasite

Alle provincies hebben aandacht voor de fiets, maar ambitie en invulling verschillen

Foto: Ivo Ketelaar

Uit een voor de Fietsersbond gemaakte vergelijking van de nieuwe coalitieakkoorden in de provincies blijkt dat alle provincies in het akkoord positieve aandacht besteden aan de fiets. Het ambitieniveau en de concrete invulling verschillen echter van provincie tot provincie.

Alle programma’s bevatten ambities over verkeersveiligheid en fietsroutenetwerken. Snelfietsroutes zijn bijna in alle programma’s een ambitie. Het verbeteren van de ketenmobiliteit is in ruim de helft van de programma’s opgenomen. Weinig aandacht krijgen de plaats van de fiets in de ruimtelijke ontwikkeling en barrièrevorming door wegen en spoor. Ook de ontwikkeling van recreatieve fietsvoorzieningen en stimuleringsacties zijn in de programma’s minder vaak aanwezig. Gezondheidsbevordering is in de bestuursprogramma’s vaak een abstract onderwerp: bij de ambitie om bewegen te stimuleren blijft doorgaans open hoe dat gebeurt.

Verschillen

De programma’s van de provincies Utrecht en Drenthe scoren het hoogst doordat ambitie gepaard gaat met uitgebreidere uitwerking van fietsthema’s. Gelderland en Groningen zijn ook ambitieus, maar gericht op een beperkter aantal thema’s. Flevoland en Zuid-Holland vallen wat minder op, maar benoemen wel een tamelijk breed spectrum. Opvallend is dat Groningen1, Noord-Brabant, Utrecht en Zuid-Holland in hun programma’s geen inzicht geven in de inzet van financiële middelen voor de fiets. Het provinciebestuur van Overijssel geeft budgettair het beste inzicht.

De bestuursakkoorden zetten doorgaans niet in op concrete streefcijfers voor hogere fietsaandelen, noch in een veel sterkere positie van organisatie en financiering van het fietsbeleid. Het provinciebestuur van Groningen valt echter op met de stelling dat meer fietsen de eerste stap is naar duurzame mobiliteit. Het provinciebestuur van Utrecht is het meest ambitieus: "als provincie nemen wij het voortouw om van Utrecht dé fietsregio van Europa te maken" en "in 2023 zijn 50% van alle ritten onder de 15 kilometer op de fiets".

Fietsgeluk voor iedereen

De Fietsersbond roept alle provinciebesturen op de fietsambities waar te maken en daar budget voor uit te trekken. Fietsersbond-directeur Saskia Kluit: "In onze Fietsvisie 2040 hebben we onze droom opgeschreven hoe alle Nederlanders fietsgeluk kunnen ervaren. De provincies kunnen daar een belangrijke rol in spelen. Meer dan ze denken." Belangrijke aandachtspunten zijn de plaats van de fiets in de omgevingsvisies en ruimtelijke plannen, bestrijden van barrièrevorming door wegen en spoor, verbetering van de verkeersveiligheid voor fietsers en expliciete aandacht voor de fiets bij de gezonde beweegvriendelijke omgeving.

1 Inmiddels is bekend geworden dat in de Fietsstrategie 2020-2023 van de provincie Groningen een bedrag van 28 miljoen euro beschikbaar is voor de fiets.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Landelijk bureau Fietsersbond