Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 26-09-2019



Verder onderweg naar automatisch bestuurbare trein

Bron: ProRail



Het wordt steeds drukker op het spoor. En dat betekent dat er de komende jaren méér treinen over het bestaande spoor moeten rijden. Geautomatiseerd rijden, ook wel Automatic Train Operation (ATO) genoemd, kan hiervoor één van de slimme en innovatieve oplossingen zijn. Om ATO een stap verder te brengen, voeren we de komende tijd testen uit samen met Arriva, de provincie Groningen en treinbouwer Stadler.

Meten is weten
We gaan meten wat de resultaten zijn van ATO op bijvoorbeeld de aankomsttijden, de nauwkeurigheid van stoppen en het energieverbruik. Het testen gebeurt in de provincie Groningen tussen de stations Groningen en Buitenpost. Deze testen zijn een opmaat naar de eerste test met personen waarbij we willen kijken hoe reizigers het rijden onder ATO beleven.

Efficiënt, duurzaam en punctueel
ATO is meer dan alleen automatisch rijden. Een aantal voordelen op een rij:
  • Efficiënt gebruik van het spoor: geautomatiseerd rijden zorgt ervoor dat treinen op een veilige manier dichter op elkaar kunnen rijden. Waardoor meer treinverkeer mogelijk wordt zonder uitbreiding van de infrastructuur.
  • Duurzaamheid: treinen die (deels) automatisch bestuurd worden, rijden gelijkmatiger. En dat bespaart energie.
  • Punctualiteit: doordat computersystemen treinritten kunnen monitoren, wordt een treinrit voorspelbaarder en betrouwbaarder. Zo rijden automatisch bestuurde treinen stipter op tijd.

Automatic Train Operation
ATO wordt ingedeeld in verschillende niveaus van automatisering. Die niveaus worden aangeduid met 'Grade of Automatisation (GoA). Hoe hoger het niveau, hoe meer geautomatiseerd. ATO kent de volgende vier niveaus:
  • GoA 1: De machinist rijdt en wordt ondersteund door beveiligings- en adviessystemen.
  • GoA 2: Een automaat rijdt, maar de machinist blijft verantwoordelijk.
  • GoA 3: De machinist hoeft niet in de stoel te zitten en kan andere taken vervullen.
  • GoA 4: Er is geen personeel aanwezig in de trein. Bij noodsituaties wordt van buitenaf ingegrepen.

Het niveau van de testen die we uitvoeren is GoA 2. De machinist draagt hierbij nog steeds de volledige verantwoordelijkheid.


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]