Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 26-09-2019



Verder onderweg naar automatisch bestuurbare trein

Bron: ProRail



Het wordt steeds drukker op het spoor. En dat betekent dat er de komende jaren méér treinen over het bestaande spoor moeten rijden. Geautomatiseerd rijden, ook wel Automatic Train Operation (ATO) genoemd, kan hiervoor één van de slimme en innovatieve oplossingen zijn. Om ATO een stap verder te brengen, voeren we de komende tijd testen uit samen met Arriva, de provincie Groningen en treinbouwer Stadler.

Meten is weten
We gaan meten wat de resultaten zijn van ATO op bijvoorbeeld de aankomsttijden, de nauwkeurigheid van stoppen en het energieverbruik. Het testen gebeurt in de provincie Groningen tussen de stations Groningen en Buitenpost. Deze testen zijn een opmaat naar de eerste test met personen waarbij we willen kijken hoe reizigers het rijden onder ATO beleven.

Efficiënt, duurzaam en punctueel
ATO is meer dan alleen automatisch rijden. Een aantal voordelen op een rij:
  • Efficiënt gebruik van het spoor: geautomatiseerd rijden zorgt ervoor dat treinen op een veilige manier dichter op elkaar kunnen rijden. Waardoor meer treinverkeer mogelijk wordt zonder uitbreiding van de infrastructuur.
  • Duurzaamheid: treinen die (deels) automatisch bestuurd worden, rijden gelijkmatiger. En dat bespaart energie.
  • Punctualiteit: doordat computersystemen treinritten kunnen monitoren, wordt een treinrit voorspelbaarder en betrouwbaarder. Zo rijden automatisch bestuurde treinen stipter op tijd.

Automatic Train Operation
ATO wordt ingedeeld in verschillende niveaus van automatisering. Die niveaus worden aangeduid met 'Grade of Automatisation (GoA). Hoe hoger het niveau, hoe meer geautomatiseerd. ATO kent de volgende vier niveaus:
  • GoA 1: De machinist rijdt en wordt ondersteund door beveiligings- en adviessystemen.
  • GoA 2: Een automaat rijdt, maar de machinist blijft verantwoordelijk.
  • GoA 3: De machinist hoeft niet in de stoel te zitten en kan andere taken vervullen.
  • GoA 4: Er is geen personeel aanwezig in de trein. Bij noodsituaties wordt van buitenaf ingegrepen.

Het niveau van de testen die we uitvoeren is GoA 2. De machinist draagt hierbij nog steeds de volledige verantwoordelijkheid.


Deel dit artikel:                   





Minder grondrisico's dankzij nieuwe website
Nieuwsbericht
Aanbrengen van grond en gras afgerond op Houtribdijk: einde aan problemen zandverstuiving
Nieuwsbericht
Grootste onderhoudsopgave ooit voor Rijkswaterstaat in Noord-Holland
Nieuwsbericht
Helpdesk stikstof vanaf 14 oktober voor iedereen bereikbaar
Nieuwsbericht
Effectievere radarcontroles en surveillance maken snelweg veiliger
Nieuwsbericht
Sweco en Vialis gaan werken aan slimme ring van Almelo
Nieuwsbericht
Aanleg 100.000 raildempers op Brabantroute voltooid
Nieuwsbericht
Heijmans werkt aan infrastructuur Eindhoven Noordwest
Nieuwsbericht
De internationale nachttrein komt terug naar Nederland
Nieuwsbericht
TenneT neemt Randstad 380 kV Noordring officieel in gebruik
Nieuwsbericht
Uitdieping Nieuwe Waterweg en Botlek voltooid
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen vanaf zondag 15 december 2019 open
Nieuwsbericht
Verkenning windenergie Westpoort en Roodehaan
Nieuwsbericht
Amsterdam: Gratis ov voor kinderen op woensdagmiddag en in het weekend
Nieuwsbericht
Alle provincies hebben aandacht voor de fiets, maar ambitie en invulling verschillen
Nieuwsbericht
Rijksoverheid tekent voor halvering CO2-uitstoot in eigen mobiliteit
Nieuwsbericht
Zandsuppletie Roggenplaat gestart
Nieuwsbericht
KVGN wordt dé belangenbehartiger van de gaswaardeketen in Nederland
Nieuwsbericht
Brusselse miljoenen voor Nederlandse internationale spoorplannen
Nieuwsbericht
Verder onderweg naar automatisch bestuurbare trein
Nieuwsbericht
Het beheer van de Heesseltsche Uiterwaarden wordt overgedragen
Nieuwsbericht
Belangrijke stap naar eerste zelfrijdende, elektrische deelauto
Nieuwsbericht
Ban Ki-Moon, Rutte en Van Nieuwenhuizen starten actiejaar van klimaatcommissie
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]