Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 10-09-2019



Meer ruimte voor de reiziger

Bron: ProRail



Er gaan de komende jaren meer treinen rijden. En dat is goed nieuws voor de reizigers. Om de groei op te vangen passen we de infrastructuur aan, leggen we extra spoor aan waar dat moet en moeten we de 'stoppenkasten' langs het spoor uitbreiden. We zien ook dat het drukker wordt op de perrons en in het station. Om te voorkomen dat dit voor onoverzichtelijke situaties zorgt, gaat ProRail op alle stations en perrons de transfercapaciteit en - veiligheid in kaart brengen. Met deze analyse maken we inzichtelijk of en waar we extra maatregelen moeten nemen om te drukke stations en perrons tegen te gaan.

Normering
Reizigers vinden iets van stations die ze kennen en hebben een bepaald beeld van de werkelijkheid, oftewel is iets veilig of niet? Belangrijk daarom is een objectief inzicht te krijgen wat er eventueel verbeterd moet worden in de stations en op de perrons. Daarom hanteert ProRail objectieve normen voor transferveiligheid. Daarbij wordt rekening gehouden met maatvoering van de transfer in combinatie met het aantal in-/uitstappers, de breedte/lengte van perrons, het aantal stijgpunten, tunnels, traversen en ruimte in de hal. Daarnaast moet gedacht worden aan spreiding en rijvorming, de mate waarin reizigers een plek kunnen vinden om te wachten en te lopen, de mate waarin stijgpunten het aantal uitstappende reizigers aan kunnen, en de mate waarin in-/uitcheckpalen of -poortjes het aantal in-/uitcheckende reizigers aankunnen. Een ander onderwerp waarnaar gekeken wordt zijn obstakels in de transfer, de plek waar die obstakels staan en de grootte van de obstakels. Tot slot heeft de dienstregeling ook grote invloed op transferveiligheid; namelijk het aantal treinen dat ergens komt, het aantal doorgaande treinen op stations, zeker op momenten dat treinen aankomen/vertrekken en het aerodynamische effect van een langsrijdende treinen hebben op de mensen op het perron. De plek waar de trein op het perron stopt is ook een belangrijk gegeven.

Transferveiligheid
Bij het bepalen van transferveiligheid is het van belang te kijken naar de breedte van perrons, het aantal stijgpunten, tunnels en traversen. Ook de dienstregeling en informatie voor reizigers op stations speleneenbelangrijke rol. ProRail helpt reizigers om hun weg te vinden op de stations. We richten het station zo in dat het gezichtsveld van de reizigers wordt vergroot en logische looplijnen ontstaan. Daardoor willen we de reizigersstromen zo goed mogelijk beheersen.

Extra maatregelen
Aan de hand van deze verschillende aspecten wordt in kaart gebracht hoe we ervoor staan als het gaat over transfercapaciteit op stations. Voorbeelden van stations en specifieke perrons waar problemen zich voordoen zijn bijvoorbeeld Utrecht Centraal spoor 5 en 7, Schiphol spoor 1 en 2 en Amsterdam zuid spoor 1, 2, 3 en 4. Op deze locaties wordt nu al crowd control ingezet om te zorgen voor een betere spreiding op deze perrons, om mensen zoveel mogelijk buiten de veiligheidszone te houden en om reizigers te ondersteunen in het in-/uitstapproces. Op perron 5 en 7 op Station Utrecht Centraal houdt ProRail samen met NS een proef om reizigers beter te spreiden over het drukke perron. Reizigers worden gevraagd met omroepberichten gevraagd niet onderaan te (rol)trappen te wachten. Dat zorgt ervoor dat reizigers sneller kunnen in- en uitstappen en dat treinen geen onnodige vertraging oplopen. Ook vergroot het de kans op een zitplaats voor de reizigers.


Deel dit artikel:                   





ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
VolkerWessels zoekt collega's voor in de pitstraat tijdens Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2020
Weblogposting
EIB: Orderportefeuilles bouw onveranderd
Nieuwsbericht
Kabinet stemt in met landelijk verbod varend ontgassen
Nieuwsbericht
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen bij Zweedse verkeersveiligheidtop
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Kick-off walstroomproject Landtong Rozenburg voor grootste kraanschepen ter wereld
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Amsterdam bereidt zich voor op vaker voorkomend extremer weer
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Woningcorporaties: meer flexibele woningen als oplossing voor spoedzoekers
Nieuwsbericht
Ideeën en voorstellen indienen gebied rondom Pannerdensch Kanaal
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen en Bonaire tekenen havenconvenant
Nieuwsbericht
Christine Wijshake en Marre Walter, directeuren Beheerautoriteit Waddenzee
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Schoner water en vrije doorgang voor trekvissen in de Rijn
Nieuwsbericht
Vergunning ACM voor joint venture asfaltcentrales Heijmans en BAM
Nieuwsbericht
Overslag haven Rotterdam bedroeg 469,4 miljoen ton in 2019
Nieuwsbericht
Tetrahedron ontvangt UNIIQ-investering voor innovatieve kraan voor nieuwe generatie windmolens
Nieuwsbericht
Amsterdam: genoeg zon- en windstroom voor 80% van de huishoudens in 2030
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]