Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 26-08-2019



Megaklus Naarden-Bussum succesvol afgerond

Bron: ProRail



De treinen reden maandagmorgen 26 augustus weer stipt op tijd in het Gooi. Over spiksplinternieuwe sporen, overwegen, faunapassages en een onderdoorgang voor wandelaars en fietsers. Reizigers liepen over de gloednieuwe tegelvloer in de stationshal. Met een lekkernij van ProRail en NS als dank voor hun geduld. Want 23 dagen geen treinen is niet niks!

Complimenten voor de harde werkers
ProRail, NS en aannemers Dura Vermeer en K. Dekker kregen maandagochtend bij het station veel complimenten van wethouder Eijbersen van gemeente Gooise Meren. De ruim drie weken durende klus aan het spoor en station Naarden-Bussum vergde een jarenlange voorbereiding en is prachtig op tijd afgerond. Petje af voor alle harde werkers die dag en nacht hebben doorgepakt!

Wat hebben we gedaan en waarom?
Het wordt steeds drukker op het Nederlandse spoor. Om ruimte te maken voor meer en snellere treinen moet ProRail het spoor zo efficiënt mogelijk inrichten. Na de werkzaamheden bij Naarden-Bussum kunnen treinen harder rijden, 130 kilometer per uur in plaats van 80. Dat levert forse tijdwinst op.

Timelapse
Het spoor, de seinen en de bovenleiding zijn vernieuwd. Een groot aantal wissels is verwijderd. Er liggen nu geen vijf maar twee sporen bij station Naarden-Bussum, de overwegen zijn daardoor veiliger. Er ligt een nieuwe onderdoorgang onder het spoor bij het Naardermeer, heel handig voor wandelaars en fietsers, die er over een paar maanden gebruik van kunnen maken. Voor dieren zijn nieuwe faunapassages aangelegd, zodat ook zij het spoor veilig kunnen oversteken. Kijk hier voor een animatie van alle werkzaamheden. En in de timelapse is al het werk van drie weken te zien in één minuut.

Station Naarden-Bussum
Het monumentale station Naarden-Bussum maken we beter toegankelijk. Doordat het emplacement is verdwenen en het aantal sporen is teruggebracht van vijf naar twee is er ruimte om aan de westkant een nieuwe toegang tot het station te maken. Zo kunnen reizigers makkelijker en sneller de perrons of de uitgangen bereiken. We zorgen er ook voor dat er bij de nieuwe ingang voldoende plek is om fietsen neer te zetten. Het station wordt gerestaureerd en in oude glorie hersteld. Er ligt inmiddels een prachtige nieuwe vloer.


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]