Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-08-2019



2020: een planning op seconden

Bron: ProRail



ProRail heeft deze zomer de beschikbare ruimte op het spoor onder ruim dertig reizigers- en goederenvervoerders voor 2020 verdeeld. Op 15 december 2019 gaat deze nieuwe dienstregeling in. Belangrijkste verschil met vorig jaar? Dankzij een nieuw planningssysteem kunnen we de ruimte nog beter benutten.

Grote puzzel
Ieder jaar is het een grote puzzel om de beschikbare ruimte op zevenduizend kilometer spoor en ruim vierhonderd stations te verdelen. In totaal dienden 34 reizigers- en goederenvervoerders bij ons hun wensen in.

De belangrijkste wijzigingen voor 2020 zijn:
  • Zes i.p.v. vier intercity's per uur tussen Amersfoort en Utrecht
  • Meer treinen in de zomer tussen Zandvoort en Haarlem
  • Meer treinen tussen Eindhoven en Dordrecht
  • 740 meter lange goederentrein standaard in de dienstregeling

De vervoerders nemen onze nieuwe dienstregeling op in de planningen die zij maken voor personeel en materieel. Vervolgens communiceren zij de exacte vertrek- en aankomsttijden naar de reizigers.

Nieuw planningssysteem
Sinds dit jaar verdelen we de capaciteit met een systeem waarin het mogelijk is per zes seconden te plannen. Voorheen ging dat per minuut. Het voordeel hiervan is dat we nog nauwkeuriger kunnen plannen en daardoor creëren we weer wat ruimte op het drukke Nederlandse spoor.

740 meter lang
Door meer goederenwagons te koppelen, kunnen vervoerders beter concurreren met het vervoer over de weg. Goederentreinen hebben op dit moment een gemiddelde lengte van 650 meter. Vanaf 2020 rijden er standaard enkele goederentreinen met een lengte van 740 meter over het spoor. Dit past bij de ambitie van de goederensector om de omvang van het vervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54 tot 61 miljoen ton in 2030.

In 2018 deden we al enkele proeven met goederentreinen van deze lengte. Zo heeft onze verkeersleiding verschillende scenario's gesimuleerd om eventuele complicaties in het reguliere treinverkeer zo goed mogelijk op te lossen. Ook onderzochten we wat de invloed van de langere treinen is op overwegen en welke andere knelpunten er kunnen zijn als treinen van die lengte door Nederland rijden.


Deel dit artikel:                   





ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
VolkerWessels zoekt collega's voor in de pitstraat tijdens Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2020
Weblogposting
EIB: Orderportefeuilles bouw onveranderd
Nieuwsbericht
Kabinet stemt in met landelijk verbod varend ontgassen
Nieuwsbericht
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen bij Zweedse verkeersveiligheidtop
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Kick-off walstroomproject Landtong Rozenburg voor grootste kraanschepen ter wereld
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Amsterdam bereidt zich voor op vaker voorkomend extremer weer
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Woningcorporaties: meer flexibele woningen als oplossing voor spoedzoekers
Nieuwsbericht
Ideeën en voorstellen indienen gebied rondom Pannerdensch Kanaal
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen en Bonaire tekenen havenconvenant
Nieuwsbericht
Christine Wijshake en Marre Walter, directeuren Beheerautoriteit Waddenzee
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Schoner water en vrije doorgang voor trekvissen in de Rijn
Nieuwsbericht
Vergunning ACM voor joint venture asfaltcentrales Heijmans en BAM
Nieuwsbericht
Overslag haven Rotterdam bedroeg 469,4 miljoen ton in 2019
Nieuwsbericht
Tetrahedron ontvangt UNIIQ-investering voor innovatieve kraan voor nieuwe generatie windmolens
Nieuwsbericht
Amsterdam: genoeg zon- en windstroom voor 80% van de huishoudens in 2030
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]