Nieuwsbericht | Datum: 13-08-2019



Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk

Bron: ProRail



Het is goed mogelijk via beeldherkenning sneller en veiliger defecten aan het spoor te signaleren dan met de handmatige inspecties die we nu nog toepassen. Een proef met de analyse van miljoenen foto's via speciale algoritmes laat zien dat we met deze methode een juistheid van bijna honderd procent halen.

Als de verwachtingen uitkomen, gaat het spoorvervoer de komende jaren sterk groeien. Het spoor zelf gaat dan ook harder slijten. En omdat het drukker wordt op het spoor, zal een defect onderdeel sneller voor stagnatie in het systeem. Ook hebben we door intensiever gebruik steeds minder gelegenheid om het spoor handmatig te inspecteren. Redenen genoeg om naar een goed alternatief te zoeken.

Meer dan 99 procent juistheid
Automatische beeldherkennning lijkt een kansrijke optie. De afgelopen maanden hebben we daar een proef mee gedaan. Op basis van deze test verwachten we dat we zonder handmatig werk alle visueel te detecteren componenten via foto's automatisch op orde te kunnen brengen in onze informatiesystemen. De eerste resultaten zijn hoopgevend, met percentages boven de 99 procent juistheid.

250 miljoen foto's
Door ongeveer 250 miljoen foto's per jaar te analyseren via nieuwe data science methoden, zijn we in staat om veranderingen zoals defecten automatisch op te sporen. Zo kunnen we in korte tijd vele kilometers spoor beoordelen. Zelfs de kleinste haarscheurtjes kunnen we op deze manier registreren en analyseren.

We ontwikkelen steeds meer algoritmes om uit grote reeksen beelden automatisch relevante informatie te herkennen. Inmiddels zijn we in staat om de lasverbindingen tussen de spoorstaven te herkennen en we hebben aangetoond dat dit ook voor dwarsliggers mogelijk is. Ondertussen werken we aan een algoritme om defecten in de spoorstaven zelf te herkennen.

Beter plannen
Door de nieuwe manier van inspecteren kunnen we beter bepalen wanneer onderhoud nodig is en wat er dan precies moet gebeuren. Door de grote hoeveelheid beelden kunnen we bovendien beter zien hoe defecten veranderen door de tijd heen en of dat volgens verwachting verloopt. Zo krijgen we meer grip op de (slijtage van) onderdelen van ons spoorsysteem, preventief handelen en daardoor hinder voorkomen.

Voorbereid en veiliger
Een bijkomend voordeel van automatische beeldherkenning is dat het werken voor spoormedewerkers veiliger wordt. Zij hoeven immers de zevenduizend kilometer spoor in Nederland niet meer te inspecteren langs de baan, maar kunnen dat straks doen met behulp van de data-analyses.


Deel dit artikel:                   





ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
VolkerWessels zoekt collega's voor in de pitstraat tijdens Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2020
Weblogposting
EIB: Orderportefeuilles bouw onveranderd
Nieuwsbericht
Kabinet stemt in met landelijk verbod varend ontgassen
Nieuwsbericht
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen bij Zweedse verkeersveiligheidtop
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Kick-off walstroomproject Landtong Rozenburg voor grootste kraanschepen ter wereld
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Amsterdam bereidt zich voor op vaker voorkomend extremer weer
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Woningcorporaties: meer flexibele woningen als oplossing voor spoedzoekers
Nieuwsbericht
Ideeën en voorstellen indienen gebied rondom Pannerdensch Kanaal
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen en Bonaire tekenen havenconvenant
Nieuwsbericht
Christine Wijshake en Marre Walter, directeuren Beheerautoriteit Waddenzee
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Schoner water en vrije doorgang voor trekvissen in de Rijn
Nieuwsbericht
Vergunning ACM voor joint venture asfaltcentrales Heijmans en BAM
Nieuwsbericht
Overslag haven Rotterdam bedroeg 469,4 miljoen ton in 2019
Nieuwsbericht
Tetrahedron ontvangt UNIIQ-investering voor innovatieve kraan voor nieuwe generatie windmolens
Nieuwsbericht
Amsterdam: genoeg zon- en windstroom voor 80% van de huishoudens in 2030
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]