Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 30-07-2019



Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum

Bron: ProRail



Van zaterdag 3 augustus tot en met zondag 25 augustus vernieuwt ProRail het spoor rond Naarden-Bussum. We gaan ook aan de slag bij Weesp. Alles om het spoor in topconditie te houden. Reizigers opgelet: gedurende 23 dagen is beperkt tot geen treinverkeer mogelijk. Het beste advies: check de Reisplanner vóór vertrek.

Forse impact op treinverkeer
Honderden mensen gaan ruim drie weken dag en nacht aan de slag in het Gooi. Het spoor, de seinen en de bovenleiding worden vernieuwd. Twee overwegen worden smaller gemaakt. Een groot aantal wissels wordt verwijderd en er komen twee nieuwe wissels bij. Het station wordt beter ingericht en toegankelijker gemaakt. We bouwen bovendien een nieuwe onderdoorgang bij het Naardermeer, heel handig voor wandelaars en fietsers. Voor dieren komen er nieuwe faunapassages, zodat ook zij het spoor veilig kunnen oversteken. Vanaf 14 augustus gaan we bij Weesp elf wissels vernieuwen. Alles bij elkaar een beste klus met een forse impact op het treinverkeer. Kijk hier naar een animatie over de werkzaamheden.

Check de Reisplanner!
Van zaterdag 3 augusus tot en met zondag 25 augustus kunnen er geen treinen rijden tussen Hilversum/Bussum-Zuid en Weesp, en een beperkte periode ook geen of minder treinen tussen Weesp en Amsterdam Centraal/Amsterdam Zuid als ook Weesp en Almere/Amersfoort. Van woensdag 14 tot en met vrijdag 22 augustus werken we ook aan het spoor bij Weesp en kunnen er geen tot zeer beperkt treinen rijden tussen Weesp en Amsterdam Centraal. De werkzaamheden hebben gevolgen voor reizigers tussen Schiphol Airport/Amsterdam Centraal-Amersfoort/Lelystad. Reizigers moeten rekening houden met vervangende NS-bussen, omreizen en 15 tot 45 minuten extra reistijd. Daarom is het beste advies: voor vertrek, reisplanner check!

Waarom deze werkzaamheden?
Allereerst moet ons drukbereden spoor natuurlijk goed onderhouden worden. En om ruimte te maken voor meer en snellere treinen moet je het spoor zo efficiënt mogelijk inrichten. Na de werkzaamheden bij Naarden-Bussum kunnen treinen harder rijden en dat levert tijdwinst op. De werkzaamheden zijn bewust in de zomervakantie gepland, zodat zo min mogelijk reizigers hinder ondervinden.

Minder sporen en nieuwe wissels
Tussen Bussum-Zuid en het Naardermeer verwijderen we sporen en wissels die niet meer nodig zijn. We vernieuwen de bestaande wissels én vervangen het treinbeveiligingssysteem. Hierdoor is er minder kans op storingen en kunnen treinen beter doorrijden. Een ander voordeel van minder sporen is prettiger oversteken. Bij verschillende overwegen op het traject en bij station Naarden-Bussum, zijn er straks twee sporen in plaats van vijf. Het verkeer is daardoor sneller aan de overkant. De spoorbomen bij de overwegen zijn minder lang dicht.

Station Naarden-Bussum
Het monumentale station Naarden-Bussum maken we beter toegankelijk. Doordat het emplacement verdwijnt en het aantal sporen wordt teruggebracht van vijf naar twee, is er ruimte om aan de westkant een nieuwe toegang tot het station te maken. Zo kunnen reizigers makkelijker en sneller de perrons of de uitgangen bereiken. We zorgen er ook voor dat er bij de nieuwe ingang voldoende plek is om fietsen neer te zetten.

Ruimere spoorboog tussen Naarden-Bussum en Naardermeer
De spoorboog tussen het Naardermeer en station Naarden-Bussum maken we ruimer. Hierdoor hoeven treinen niet langer af te remmen; ze kunnen dan sneller rijden, en er kunnen méér treinen rijden. Net als op andere trajecten rijden zij straks ten noorden van station Naarden-Bussum 130 kilometer per uur. Hiervoor passen we ook de bovenleiding en het treinbeveiligingssysteem aan.

Veilige onderdoorgang Naardermeer
We maken een onderdoorgang bij de Karnemelksloot in Naarden. Deze 'Voormeerpassage' verbindt de recreatiegebieden die aan beide zijden naast de spoorlijn liggen. Fietsers en wandelaars kunnen het bekende 'rondje Naardermeer' dan afmaken zonder dat zij door de woonwijk heen moeten. Onder het spoor in het Naardermeer leggen we een aantal nieuwe faunapassages aan, zodat dieren ook veilig kunnen oversteken. Dat doen we in opdracht van de provincie Noord-Holland en Natuurmonumenten. Klik hier voor een toelichting van boswachter Hanne Tersmette.

Imponerende cijfers
Honderden mensen werken dag en nacht aan de spoorvernieuwing rond Naarden-Bussum. Hier nog wat getallen:

• 20.000 ton spoorgrind (ballast)
• 7 kilometer bovenleidingsdraad
• 3,5 kilometer spoorstaven
• 243 kilometer kabel
• 1 nieuw relaishuis plaatsen
• 3 relaishuizen weghalen
• 18 wissels verwijderen
• 2 nieuwe wissels aanleggen


Deel dit artikel:                   





ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
VolkerWessels zoekt collega's voor in de pitstraat tijdens Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2020
Weblogposting
EIB: Orderportefeuilles bouw onveranderd
Nieuwsbericht
Kabinet stemt in met landelijk verbod varend ontgassen
Nieuwsbericht
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen bij Zweedse verkeersveiligheidtop
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Kick-off walstroomproject Landtong Rozenburg voor grootste kraanschepen ter wereld
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Amsterdam bereidt zich voor op vaker voorkomend extremer weer
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Woningcorporaties: meer flexibele woningen als oplossing voor spoedzoekers
Nieuwsbericht
Ideeën en voorstellen indienen gebied rondom Pannerdensch Kanaal
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen en Bonaire tekenen havenconvenant
Nieuwsbericht
Christine Wijshake en Marre Walter, directeuren Beheerautoriteit Waddenzee
Nieuwsbericht
Test automatisch bestuurde trein - nu mét reizigers
Nieuwsbericht
Schoner water en vrije doorgang voor trekvissen in de Rijn
Nieuwsbericht
Vergunning ACM voor joint venture asfaltcentrales Heijmans en BAM
Nieuwsbericht
Overslag haven Rotterdam bedroeg 469,4 miljoen ton in 2019
Nieuwsbericht
Tetrahedron ontvangt UNIIQ-investering voor innovatieve kraan voor nieuwe generatie windmolens
Nieuwsbericht
Amsterdam: genoeg zon- en windstroom voor 80% van de huishoudens in 2030
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]