Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 30-07-2019



Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum

Bron: ProRail



Van zaterdag 3 augustus tot en met zondag 25 augustus vernieuwt ProRail het spoor rond Naarden-Bussum. We gaan ook aan de slag bij Weesp. Alles om het spoor in topconditie te houden. Reizigers opgelet: gedurende 23 dagen is beperkt tot geen treinverkeer mogelijk. Het beste advies: check de Reisplanner vóór vertrek.

Forse impact op treinverkeer
Honderden mensen gaan ruim drie weken dag en nacht aan de slag in het Gooi. Het spoor, de seinen en de bovenleiding worden vernieuwd. Twee overwegen worden smaller gemaakt. Een groot aantal wissels wordt verwijderd en er komen twee nieuwe wissels bij. Het station wordt beter ingericht en toegankelijker gemaakt. We bouwen bovendien een nieuwe onderdoorgang bij het Naardermeer, heel handig voor wandelaars en fietsers. Voor dieren komen er nieuwe faunapassages, zodat ook zij het spoor veilig kunnen oversteken. Vanaf 14 augustus gaan we bij Weesp elf wissels vernieuwen. Alles bij elkaar een beste klus met een forse impact op het treinverkeer. Kijk hier naar een animatie over de werkzaamheden.

Check de Reisplanner!
Van zaterdag 3 augusus tot en met zondag 25 augustus kunnen er geen treinen rijden tussen Hilversum/Bussum-Zuid en Weesp, en een beperkte periode ook geen of minder treinen tussen Weesp en Amsterdam Centraal/Amsterdam Zuid als ook Weesp en Almere/Amersfoort. Van woensdag 14 tot en met vrijdag 22 augustus werken we ook aan het spoor bij Weesp en kunnen er geen tot zeer beperkt treinen rijden tussen Weesp en Amsterdam Centraal. De werkzaamheden hebben gevolgen voor reizigers tussen Schiphol Airport/Amsterdam Centraal-Amersfoort/Lelystad. Reizigers moeten rekening houden met vervangende NS-bussen, omreizen en 15 tot 45 minuten extra reistijd. Daarom is het beste advies: voor vertrek, reisplanner check!

Waarom deze werkzaamheden?
Allereerst moet ons drukbereden spoor natuurlijk goed onderhouden worden. En om ruimte te maken voor meer en snellere treinen moet je het spoor zo efficiënt mogelijk inrichten. Na de werkzaamheden bij Naarden-Bussum kunnen treinen harder rijden en dat levert tijdwinst op. De werkzaamheden zijn bewust in de zomervakantie gepland, zodat zo min mogelijk reizigers hinder ondervinden.

Minder sporen en nieuwe wissels
Tussen Bussum-Zuid en het Naardermeer verwijderen we sporen en wissels die niet meer nodig zijn. We vernieuwen de bestaande wissels én vervangen het treinbeveiligingssysteem. Hierdoor is er minder kans op storingen en kunnen treinen beter doorrijden. Een ander voordeel van minder sporen is prettiger oversteken. Bij verschillende overwegen op het traject en bij station Naarden-Bussum, zijn er straks twee sporen in plaats van vijf. Het verkeer is daardoor sneller aan de overkant. De spoorbomen bij de overwegen zijn minder lang dicht.

Station Naarden-Bussum
Het monumentale station Naarden-Bussum maken we beter toegankelijk. Doordat het emplacement verdwijnt en het aantal sporen wordt teruggebracht van vijf naar twee, is er ruimte om aan de westkant een nieuwe toegang tot het station te maken. Zo kunnen reizigers makkelijker en sneller de perrons of de uitgangen bereiken. We zorgen er ook voor dat er bij de nieuwe ingang voldoende plek is om fietsen neer te zetten.

Ruimere spoorboog tussen Naarden-Bussum en Naardermeer
De spoorboog tussen het Naardermeer en station Naarden-Bussum maken we ruimer. Hierdoor hoeven treinen niet langer af te remmen; ze kunnen dan sneller rijden, en er kunnen méér treinen rijden. Net als op andere trajecten rijden zij straks ten noorden van station Naarden-Bussum 130 kilometer per uur. Hiervoor passen we ook de bovenleiding en het treinbeveiligingssysteem aan.

Veilige onderdoorgang Naardermeer
We maken een onderdoorgang bij de Karnemelksloot in Naarden. Deze 'Voormeerpassage' verbindt de recreatiegebieden die aan beide zijden naast de spoorlijn liggen. Fietsers en wandelaars kunnen het bekende 'rondje Naardermeer' dan afmaken zonder dat zij door de woonwijk heen moeten. Onder het spoor in het Naardermeer leggen we een aantal nieuwe faunapassages aan, zodat dieren ook veilig kunnen oversteken. Dat doen we in opdracht van de provincie Noord-Holland en Natuurmonumenten. Klik hier voor een toelichting van boswachter Hanne Tersmette.

Imponerende cijfers
Honderden mensen werken dag en nacht aan de spoorvernieuwing rond Naarden-Bussum. Hier nog wat getallen:

• 20.000 ton spoorgrind (ballast)
• 7 kilometer bovenleidingsdraad
• 3,5 kilometer spoorstaven
• 243 kilometer kabel
• 1 nieuw relaishuis plaatsen
• 3 relaishuizen weghalen
• 18 wissels verwijderen
• 2 nieuwe wissels aanleggen


Deel dit artikel:                   





Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Verwachting ElaadNL: driekwart van de bussen elektrisch in 2025
Nieuwsbericht
Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
A9 Badhoevedorp-Holendrecht voorlopig gegund aan VEENIX
Nieuwsbericht
Provincie en Overijsselse gemeenten willen geen vrachtwagenheffing op de N50 en A35
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
TenneT op schema met energietransitie
Nieuwsbericht
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Aan de slag met bronmaatregelen tegen stikstof, Brabant niet op slot
Nieuwsbericht
Transportbedrijven gezocht voor proef met 'bandenspanningsmeetdrempel' snelweg A16
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Beheersregime chroom-6 opgesteld
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]