Wissels verwisseld in Zwolle

Foto: Ivo Ketelaar

Bij Zwolle zijn 122 spoordelen en 21 wissels vernieuwd, een gigantisch karwei. Het grote bouwmaterieel is inmiddels weer vertrokken. Tot en met maandag 22 juli werken we nog stevig door aan vernieuwing van bovenleiding, seinen en aansturing. Dinsdag 23 juli rijden de treinen weer.

Hoe verwissel je een wissel?

De sporen en wissels aan de westzijde van station Zwolle waren aan vervanging toe. Alle 122 spoorsecties met 21 wissels liggen er ondertussen in. Wil je zien hoe we de wissels verwisselen? Bekijk het in de video.

Continu 100 mensen

Projectleider Dick Firing van VolkerRail: "Bij het vervangen van de sporen komt heel veel kijken. Denk bijvoorbeeld aan de treinbeveiliging, bovenleiding, kabels en leidingen, wisselverwarming, energievoorzieningen, enzovoort. Er lopen hier per dienst van 8 uur continu ongeveer honderd mensen rond. En dan heb ik het alleen over het werk dat hier zichtbaar is, we voeren daarnaast ook bijvoorbeeld in het relaishuis wijzigingen door." In totaal draait het project op meer dan 7500 diensten.

Handwerk

Dick: "Je ziet tijdens zo’n buitendienststelling heel veel grote machines. Maar er is ook heel veel handwerk. Zo worden de kabels voor het aansturen van de wissels handmatig vastgemaakt. Ook bij het vastmaken van de bovenleiding komt veel handwerk kijken. Wat dat betreft komt alles hier samen, van groot tot klein. En alles is belangrijk, anders rijdt dinsdag die trein niet."

Aluminium in plaats van koper

"Nog een leuk weetje is dat in retourkabels nu aluminium zit in plaats van koper. Koper wordt snel gejat, aluminium niet. En het scheelt ook nog heel veel kilo’s om te sjouwen." Voor ProRail is dit een van de manieren om treinhinder te voorkomen. Koperdiefstal leidde in het verleden regelmatig tot noodzakelijke spoedreparaties.

Zwolle verbetert

Er staan nog meer werkzaamheden op de rol, om Zwolle als tweede spoorknooppunt van Nederland klaar te maken voor de toekomst. Eerst gaan we verder met het opstelterrein, dat vlakbij het station ligt. In 2020 is de westkant van het station dan helemaal klaar. Dan gaan we volop aan de slag met de spoorverdubbeling tussen Zwolle en Herfte. Dit doen we om ervoor te zorgen dat er meer treinen kunnen rijden en om aansluitingen verbeteren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail