Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 15-07-2019



800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes




Om de fiets in 2030 op regionale routes optimaal te benutten en de doelen uit het Klimaatakkoord te halen is minimaal 800 miljoen euro aan extra investeringen noodzakelijk. Dat blijkt uit een inventarisatie van de Fietsersbond. Deze investeringen komen bovenop het geld dat al is gereserveerd in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT).

Investeren in kwaliteit
Door het realiseren van bredere fietspaden en extra fietstunnels en -bruggen, worden zowel de doorstroming als de verkeersveiligheid bevorderd. Met deze maatregelen kunnen op deze routes ook snelle fietsers worden toegelaten. Dit is een belangrijke voorwaarde om meer mensen op de fiets te krijgen, een speerpunt in zowel het Klimaatakkoord als in het actieplan Tour de Force. Door te investeren in de kwaliteit van regionale fietsroutes kan de actieradius voor woon-werkverkeer opgerekt worden naar boven de 20 km. Met een woon-werkafstand van 22 km woont de gemiddelde forens dan op fietsafstand van zijn werk.

Steden en snelfietsroutes
Naast de investeringen in de regionale routes zal het fietsnetwerk in de steden een grotere capaciteit moeten krijgen. De vijftig grootste Nederlandse steden hebben de kosten voor deze schaalsprong berekend op 1,8 miljard euro extra. Hierin is ook het bedrag voor extra stallingsplekken meegenomen. Ook voor snelfietsroutes is meer geld nodig. Daarvoor worden in diverse regio's al plannen gemaakt.

Deze inventarisatie is naar aanleiding van het klimaatakkoord uitgevoerd door de lokale en provinciale vrijwilligers van de Fietsersbond. De regionale routes die samenvallen met MIRT-projecten en het programma vervanging en renovatie zijn buiten beschouwing gelaten. Investeringen in deelfietssystemen, stallingen en overstaphubs zijn ook nog niet mee genomen in deze eerste inventarisatie.


Deel dit artikel:                   





Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Verwachting ElaadNL: driekwart van de bussen elektrisch in 2025
Nieuwsbericht
Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
A9 Badhoevedorp-Holendrecht voorlopig gegund aan VEENIX
Nieuwsbericht
Provincie en Overijsselse gemeenten willen geen vrachtwagenheffing op de N50 en A35
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
TenneT op schema met energietransitie
Nieuwsbericht
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Aan de slag met bronmaatregelen tegen stikstof, Brabant niet op slot
Nieuwsbericht
Transportbedrijven gezocht voor proef met 'bandenspanningsmeetdrempel' snelweg A16
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Beheersregime chroom-6 opgesteld
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]