ProRail test duurzame dwarsliggers

Foto: Ivo Ketelaar

Dwarsliggers die duurzaam zijn, bij de productie minder CO2 uitstoten dan de huidige betonnen dwarsliggers en die minder geluid en trillingen veroorzaken. Dat is waar ProRail naar op zoek is. Daarom testen we vier nieuwe soorten in een proeftuin bij Zwolle, op een stuk spoor waar gewoon treinen rijden. De dwarsliggers zijn gemaakt van materialen die we nog niet eerder hebben toegepast. Ze zijn door aannemer Swietelsky tussen Zwolle en Heino in het spoor gelegd en dinsdag 9 juli reed de eerste trein eroverheen.

Inspecteren en meten

De dwarsliggers zijn gekozen na een zorgvuldige selectie en ze voldoen aan veiligheidscriteria. Ze worden twee jaar intensief geïnspecteerd, en er wordt gemeten hoeveel geluid en trillingen ze voortbrengen. Op termijn wil ProRail sensoren op de dwarsliggers plaatsen om nog veel meer gegevens te verzamelen. Een van de leveranciers heeft zelf al sensoren geplaatst op zijn dwarsliggers.

Proeftuin

Testen in een proeftuin is nieuw voor ProRail. De deelnemende leveranciers leveren kosteloos hun dwarsliggers, ProRail zorgt voor het stuk spoor waar de dwarsliggers getest worden. De proeftuin wordt gefinancierd door de Klimaatenveloppe, een subsidieregeling van de Rijksoverheid. Het uiteindelijke doel van de proeftuin is om duurzame dwarsliggers te hebben die door de aannemers als alternatief voor de standaard betonnen dwarsligger toegepast kunnen worden in het Nederlandse spoor. Met rond de 170 dwarsliggers per 100 meter spoor is er veel CO2 te winnen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

ProRail test duurzame dwarsliggers | Infrasite

ProRail test duurzame dwarsliggers

Foto: Ivo Ketelaar

Dwarsliggers die duurzaam zijn, bij de productie minder CO2 uitstoten dan de huidige betonnen dwarsliggers en die minder geluid en trillingen veroorzaken. Dat is waar ProRail naar op zoek is. Daarom testen we vier nieuwe soorten in een proeftuin bij Zwolle, op een stuk spoor waar gewoon treinen rijden. De dwarsliggers zijn gemaakt van materialen die we nog niet eerder hebben toegepast. Ze zijn door aannemer Swietelsky tussen Zwolle en Heino in het spoor gelegd en dinsdag 9 juli reed de eerste trein eroverheen.

Inspecteren en meten

De dwarsliggers zijn gekozen na een zorgvuldige selectie en ze voldoen aan veiligheidscriteria. Ze worden twee jaar intensief geïnspecteerd, en er wordt gemeten hoeveel geluid en trillingen ze voortbrengen. Op termijn wil ProRail sensoren op de dwarsliggers plaatsen om nog veel meer gegevens te verzamelen. Een van de leveranciers heeft zelf al sensoren geplaatst op zijn dwarsliggers.

Proeftuin

Testen in een proeftuin is nieuw voor ProRail. De deelnemende leveranciers leveren kosteloos hun dwarsliggers, ProRail zorgt voor het stuk spoor waar de dwarsliggers getest worden. De proeftuin wordt gefinancierd door de Klimaatenveloppe, een subsidieregeling van de Rijksoverheid. Het uiteindelijke doel van de proeftuin is om duurzame dwarsliggers te hebben die door de aannemers als alternatief voor de standaard betonnen dwarsligger toegepast kunnen worden in het Nederlandse spoor. Met rond de 170 dwarsliggers per 100 meter spoor is er veel CO2 te winnen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail