Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 09-07-2019



ProRail test duurzame dwarsliggers

Bron: ProRail




Dwarsliggers die duurzaam zijn, bij de productie minder CO2 uitstoten dan de huidige betonnen dwarsliggers en die minder geluid en trillingen veroorzaken. Dat is waar ProRail naar op zoek is. Daarom testen we vier nieuwe soorten in een proeftuin bij Zwolle, op een stuk spoor waar gewoon treinen rijden. De dwarsliggers zijn gemaakt van materialen die we nog niet eerder hebben toegepast. Ze zijn door aannemer Swietelsky tussen Zwolle en Heino in het spoor gelegd en dinsdag 9 juli reed de eerste trein eroverheen.

Inspecteren en meten
De dwarsliggers zijn gekozen na een zorgvuldige selectie en ze voldoen aan veiligheidscriteria. Ze worden twee jaar intensief geïnspecteerd, en er wordt gemeten hoeveel geluid en trillingen ze voortbrengen. Op termijn wil ProRail sensoren op de dwarsliggers plaatsen om nog veel meer gegevens te verzamelen. Een van de leveranciers heeft zelf al sensoren geplaatst op zijn dwarsliggers.

Proeftuin
Testen in een proeftuin is nieuw voor ProRail. De deelnemende leveranciers leveren kosteloos hun dwarsliggers, ProRail zorgt voor het stuk spoor waar de dwarsliggers getest worden. De proeftuin wordt gefinancierd door de Klimaatenveloppe, een subsidieregeling van de Rijksoverheid. Het uiteindelijke doel van de proeftuin is om duurzame dwarsliggers te hebben die door de aannemers als alternatief voor de standaard betonnen dwarsligger toegepast kunnen worden in het Nederlandse spoor. Met rond de 170 dwarsliggers per 100 meter spoor is er veel CO2 te winnen.


Deel dit artikel:                   





EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
ABB selected by IONITY for second phase of European charging network expansion
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]