Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 28-06-2019



Fiets volwaardig onderdeel klimaatbeleid




De Fietsersbond is blij met het door het kabinet gepresenteerde Klimaatakkoord. "Wij hebben ervoor gepleit om de fiets te stimuleren als een onmisbare schakel in ons mobiliteitssysteem. En dat is gebeurd. Met als meest tastbare resultaat 75 miljoen euro voor fietsstallingen bij OV-knooppunten."
Ook uit het Klimaatakkoord - waarbij de Fietsersbond een van de partijen is aan de mobiliteitstafel - blijkt dat de fiets is geëmancipeerd tot een volwaardig onderdeel van het Nederlandse mobiliteitsbeleid. Dat is logisch gezien de enorme vervoersprestatie van de fiets. En de fiets is ook verreweg het klimaatvriendelijkste vervoermiddel.


Hard en zacht
Jaap Kamminga, hoofd Beleid bij de Fietsersbond: "Heel lang bleef het spannend wat het kabinet over had voor meer fiets binnen het Klimaatakkoord. We zijn heel tevreden dat het akkoord zowel harde afspraken bevat, zoals de bijdrage voor stallingen, als zachte maatregelen, zoals de werkgeversaanpak met Anders Reizen en het stimuleren van vrachtfietsen. Daarbij zijn de fietsmaatregelen voor de hele samenleving goed: fietsen is immers niet alleen goed voor het klimaat, deze maatregelen zullen ook bijdragen aan een betere gezondheid, bereikbaarheid en leefbaarheid."

Wat is er bereikt voor de fietser in dit Klimaatakkoord?
  • 75 miljoen voor fietsenstallingen
    Voor het openbaar vervoer is de fiets onmisbaar. Zeker in de grote steden komen de meeste treinreizigers met de fiets naar het station. Om het ov voor reizigers aantrekkelijk te houden en te maken, vindt de Fietsersbond het belangrijk te investeren in een soepele overstap van fiets naar trein. Er komt 75 miljoen voor extra fietsenstallingen bij ov-knooppunten.
  • Fiets vanaf uiterlijk 2030 structureel onderdeel van het rijksbeleid
    Het Rijk neemt de fiets als integraal onderdeel op in ruimtelijke en mobiliteitsopgaven. Dit zal op korte termijn weinig verschil maken maar vanaf uiterlijk 2030, wanneer het mobiliteitsfonds start, is de fiets niet meer afhankelijk van incidentele budgetten op rijksniveau.
  • Stadslogistiek met vrachtfietsen
    In he Klimaatakkoord is er veel aandacht voor het stimuleren van bezorging per vrachtfiets in het kader van zero-emissie stadslogistiek. Dieselbusjes zijn niet goed voor het klimaat en niet goed voor onze longen. Vrachtfietsen kunnen in stedelijke gebieden de rol van de busjes overnemen. Belangrijk is dan wel dat steden routes ontwikkelen waar deze vrachtfietsen snel en zonder gevaar voor zichzelf en anderen kunnen rijden. De Fietsersbond noemt dat netwerk het Fietsfamilienetwerk. Naast deze brede en veilige routes heeft de vrachtlogistiek ook hubs nodig voor het overladen van vracht en plekken in binnensteden waar ze kunnen laden en lossen.
  • Fietsen naar het werk
    Werkgevers gaan hun werknemers aanmoedigen om zo klimaatvriendelijk naar het werk te komen. Op de fiets dus. Elf fietsambassadeurs gaan zich hard maken voor hun fietsende werknemers. In totaal moeten acht miljard kilometers met de fiets en het ov worden afgelegd in plaats van met de auto.
  • Fietsprojecten laten meeliften bij grootschalige infrastructuurprojecten
    Er komen veel grootschalige infrastructurele projecten de komende jaren. Een uitgelezen kans om bijvoorbeeld de vernieuwing van een brug meteen een fietspad aan te leggen.


Deel dit artikel:                   





EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
ABB selected by IONITY for second phase of European charging network expansion
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]