Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 22-06-2019



Onderhoud infrastructuur eindelijk op de politieke kaart: nú doorpakken




Minister van Nieuwenhuizen geeft gehoor aan de oproep van Bouwend Nederland, ANWB, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en evofenedex om snel een inventarisatie te maken van de vervangings- en renovatieopgaaf van de Nederlandse infrastructuur. Dit beloofde ze de Tweede Kamer.

Bouwers en weggebruikers hebben nog geen concrete uitnodiging van haar gekregen om samen met haar te werken aan een realistische planning die rekening houdt met de belangen van weggebruikers en de capaciteit van de bouw. Snelheid is nog steeds geboden.

Snelle inventarisatie
De minister beloofde de Kamer de prioriteiten voor de korte termijn in kaart te brengen met een risico-analyse. Deze inventarisatie wordt met de presentatie van de rijksbegroting 2020 op Prinsjesdag concreet gemaakt. Bovendien nam de Tweede Kamer een motie aan die de minister verzoekt met een plan te komen 'dat er voor zorg draagt dat Rijkswaterstaat zowel op de korte als de lange termijn over voldoende opgeleid personeel kan beschikken.' (motie Kröger, GroenLinks).

Langetermijnvisie
Minister van Nieuwenhuizen is verder van plan halverwege volgend jaar te komen met een langetermijnvisie hoe ze het veel grotere probleem van uitgesteld en achterstallig onderhoud aan gaat pakken. Dat duurt veel te lang vinden Bouwend Nederland, ANWB, TLN en evofenedex.

'De minister erkent eindelijk het probleem van het uitgestelde en achterstallige onderhoud van de Nederlandse infrastructuur. We zijn dan ook blij met de precieze opgaaf die de minister gaat maken voor onderhouds- en vervangingswerkzaamheden op de korte termijn.' Dit zegt Maxime Verhagen, voorman van Bouwend Nederland. 'Nog een jaar wachten met een visie op de totale opgaaf is echter een jaar te lang. Snelheid is nu echt geboden. Nederland verdient beter en de risico's die hiermee genomen worden zou ik niet graag voor mijn rekening nemen.'

De vier brancheorganisaties nodigen de minister nogmaals nadrukkelijk uit om sámen met de sector een snelle planning voor de gehéle opgaaf te maken. Een planning die slim omgaat met de capaciteit van de bouw en een planning die alle weggebruikers duidelijkheid geeft en zo overlast en kosten tot een minimum beperkt.


Deel dit artikel:                   





EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
ABB selected by IONITY for second phase of European charging network expansion
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]