Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-06-2019



ProRail verkleint CO2-voetafdruk: daling in CO2-uitstoot zet door

Bron: ProRail



ProRail is goed op weg om zijn CO2-doelstellingen van 2020 te halen. Voorlopige cijfers laten een daling in ons (in)directe energieverbruik zien en in de uitstoot van CO2 in de materiaalketen.

Daling energieverbruik
Het directe en indirecte energieverbruik van ProRail is in 2018 afgenomen. Voorlopige cijfers laten zien dat onze CO2-uitstoot is gedaald naar 11m5 kiloton (kton). Onze doelstelling is om in 2020 maximaal 10 kiloton (kton) CO2 uit te stoten, ten opzichte van 80 kton in het referentiejaar 2010.

Maatregelen zoals het inkopen van groene stroom droegen de afgelopen jaren bij aan de verkleining van onze CO2-voetafdruk. Het besparen van de laatste tonnen CO2 blijkt echter lastig. De daling van onze uitstoot is nu deels te danken aan het weer: door de zeer zachte winter verbruikten we minder gas voor de wisselverwarming. Gas telt in de CO2-uitstoot flink mee. Ook werkten we gestaag door aan het verminderen van het aantal wissels en de omzetting van gasgestookte naar elektrische wissels. Als het weer de komende twee jaar stabiel blijft, halen we met deze maatregelen in 2020 onze doelstelling. Mede vanwege het feit dat we in 2020 volledig over zijn op de inkoop van groen gas.

De CO2-uitstoot door onze lease- en bedrijfswagens, de verwarming van stations en kantoorpanden en door externe servers steeg licht. We verwachten dat de uitstoot van bedrijfswagens de komende jaren weer daalt, omdat ProRail steeds meer elektrische auto's tot zijn beschikking krijgt.

Besparing in de materiaalketen
ProRail wil ook in de materiaalketen onze CO2-voetafdruk verkleinen. In 2018 hebben we een CO2-reductie van 4,6 kton behaald, vergelijkbaar met het verbruik van 575 huishoudens. Dit komt enerzijds door de succesvolle inzet van de duurzame GWW-methodiek in projecten en anderzijds door het aantal gesaneerde wissels. Met deze reductie ligt onze doelstelling van een structurele besparing van 5 kton in 2020 per jaar binnen handbereik.

Niveau 5 op CO2-Prestatieladder
De CO2-Prestatieladder is een certificering die bedrijven stimuleert om CO2-bewust te werken. Ook ProRail certificeert zichzelf voor de CO2-Prestatieladder en zit al een aantal jaar op niveau 5, de hoogste trede. Dit niveau hebben we in 2018 behouden, mede dankzij de inzet van vele medewerkers. ProRail gebruikt de ladder tevens als aanbestedingsinstrument: met elke hogere trede op de CO2-Prestatieladder krijgt een bedrijf een gunningsvoordeel bij aanbestedingen.

Lees hier meer over onze CO2-doelstellingen.


Deel dit artikel:                   





Aan de slag met bronmaatregelen tegen stikstof, Brabant niet op slot
Nieuwsbericht
Transportbedrijven gezocht voor proef met 'bandenspanningsmeetdrempel' snelweg A16
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Beheersregime chroom-6 opgesteld
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Gemeente Hoorn en ondernemers tekenen open convenant voor sterke regio
Nieuwsbericht
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
80 miljoen euro extra voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Extra bevoegdheden weginspecteurs: handhaven op vluchtstrook rijden en hoogteoverschrijding bij tunnels
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen opent verbrede A6 Almere een jaar eerder dan gepland
Nieuwsbericht
Fors hogere kosten klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]