Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 17-06-2019



Aandacht voor veiligheid in aanbestedingen en contracten




Veiligheidsbewustzijn wordt als verplichting opgenomen in veel aanbestedingen en contracten in de bouw, dat hebben de ondertekenaars van de Governance Code Veiligheid in de Bouw (GCVB) afgesproken.

Vanaf 2021 hanteren zij de zogenoemde Veiligheidsladder om het veiligheidsbewustzijn van organisaties die opdrachten voor hen uitvoeren meetbaar, inzichtelijk en vergelijkbaar te maken. Om het veiligheidsbewustzijn als keten te verhogen wordt er niet alleen certificering gevraagd van opdrachtnemers, ook de opdrachtgevers laten zich certificeren.

Bewustzijn leidt tot minder ongevallen
In de bouw gebeuren nog steeds ernstige ongevallen. Het gedrag van werknemers is daarbij vaak een bepalende faalfactor. Gebrekkige communicatie en afstemming, gevoelde werk- en tijdsdruk en niet adequaat reageren op onverwachte situaties zijn allemaal belangrijke oorzaken van ongelukken. Volgens onderzoek van de Inspectie SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheid), hebben een hoger veiligheidsbewustzijn en een sterke veiligheidscultuur juist op deze elementen een positief effect. De ondertekenaars van de GCVB zijn ervan overtuigd dat veiligheidsbewustzijn in aanbestedingen en contracten leidt tot minder ongevallen op de bouwplaats.

Vergroten veiligheid in gehele keten
Met de aandacht voor veiligheid in aanbestedingen en contracten verwachten de bij de Governance Code aangesloten partijen daar in te grijpen waar het effect heeft: 'Bij certificering op de Veiligheidsladder wordt het daadwerkelijke veiligheidsgedrag ge-audit', aldus voorzitter Koene Talsma van de GCVB.'Dat is ook het gedrag dat we willen beïnvloeden. Hogere certificering bereik je alleen als je meer aandacht voor veiligheid hebt. Het is geen investering in een certificaat, maar een investering in de veiligheid van medewerkers.' Het doel van deze maatregel is de veiligheid in de gehele keten te verhogen. Daarom gaan alle aangesloten partijen zich certificeren: opdrachtnemers maar ook opdrachtgevers. De invoering van de Veiligheidsladder aanbestedingen en contracten gebeurt stapsgewijs: vanaf 2021 is trede 2 vereist, vanaf 2023 trede 3.

Contracteis opdrachtnemer
Rijkswaterstaat gaat certificering op de Veiligheidsladder opnemen in de contracteisen. De opdrachtnemer moet dan binnen uiterlijk drie maanden na de start van de uitvoering aantonen op het vereiste niveau te zitten. Dat kan door een bedrijfscertificaat over te leggen of met een specifiek voor het project opgesteld certificaat. Niet tijdens de aanbesteding, maar tijdens de contractuitvoering wordt gecontroleerd of de opdrachtnemer aan de gestelde eisen voldoet.

Draagvlaktoets uitgevoerd
Het initiatief voor deze maatregel komt vanuit de GCVB, ook ondertekend door verschillende publieke opdrachtgevers zoals ProRail, Rijksvastgoedbedrijf en Rijkswaterstaat. Onder verschillende brancheorganisaties en, met name MKB-bedrijven, is een draagvlaktoets uitgevoerd. Op basis daarvan zijn maatregelen genomen om proportionaliteit en de creatie van een 'level playing field' te waarborgen. Met deze toevoegingen wordt Veiligheid in Aanbestedingen binnen de sector dan ook breed gedragen.

Governance Code Veiligheid in de Bouw
Veiligheid in aanbestedingen is een initiatief van de Governance Code Veiligheid in de Bouw: bouw- en installatiebedrijven Ballast Nedam, BAM, Dura Vermeer, Heijmans, Strukton, TBI, Van den Herik, VolkerWessels en Unica. Daarnaast hebben ook publieke opdrachtgevers ProRail, Rijksvastgoedbedrijf en Rijkswaterstaat de Governance Code ondertekend, evenals acta Safety Professionals, AKD, KIVI en Witteveen+Bos. Deze organisaties willen binnen de bouwsector vooroplopen om veiligheid in de gehele bouwketen naar een hoger plan te tillen. Het doel is te komen tot nul dodelijke en zeer ernstige ongevallen in de sector.


Deel dit artikel:                   





EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
ABB selected by IONITY for second phase of European charging network expansion
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]