Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 17-06-2019



Aandacht voor veiligheid in aanbestedingen en contracten




Veiligheidsbewustzijn wordt als verplichting opgenomen in veel aanbestedingen en contracten in de bouw, dat hebben de ondertekenaars van de Governance Code Veiligheid in de Bouw (GCVB) afgesproken.

Vanaf 2021 hanteren zij de zogenoemde Veiligheidsladder om het veiligheidsbewustzijn van organisaties die opdrachten voor hen uitvoeren meetbaar, inzichtelijk en vergelijkbaar te maken. Om het veiligheidsbewustzijn als keten te verhogen wordt er niet alleen certificering gevraagd van opdrachtnemers, ook de opdrachtgevers laten zich certificeren.

Bewustzijn leidt tot minder ongevallen
In de bouw gebeuren nog steeds ernstige ongevallen. Het gedrag van werknemers is daarbij vaak een bepalende faalfactor. Gebrekkige communicatie en afstemming, gevoelde werk- en tijdsdruk en niet adequaat reageren op onverwachte situaties zijn allemaal belangrijke oorzaken van ongelukken. Volgens onderzoek van de Inspectie SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheid), hebben een hoger veiligheidsbewustzijn en een sterke veiligheidscultuur juist op deze elementen een positief effect. De ondertekenaars van de GCVB zijn ervan overtuigd dat veiligheidsbewustzijn in aanbestedingen en contracten leidt tot minder ongevallen op de bouwplaats.

Vergroten veiligheid in gehele keten
Met de aandacht voor veiligheid in aanbestedingen en contracten verwachten de bij de Governance Code aangesloten partijen daar in te grijpen waar het effect heeft: 'Bij certificering op de Veiligheidsladder wordt het daadwerkelijke veiligheidsgedrag ge-audit', aldus voorzitter Koene Talsma van de GCVB.'Dat is ook het gedrag dat we willen beïnvloeden. Hogere certificering bereik je alleen als je meer aandacht voor veiligheid hebt. Het is geen investering in een certificaat, maar een investering in de veiligheid van medewerkers.' Het doel van deze maatregel is de veiligheid in de gehele keten te verhogen. Daarom gaan alle aangesloten partijen zich certificeren: opdrachtnemers maar ook opdrachtgevers. De invoering van de Veiligheidsladder aanbestedingen en contracten gebeurt stapsgewijs: vanaf 2021 is trede 2 vereist, vanaf 2023 trede 3.

Contracteis opdrachtnemer
Rijkswaterstaat gaat certificering op de Veiligheidsladder opnemen in de contracteisen. De opdrachtnemer moet dan binnen uiterlijk drie maanden na de start van de uitvoering aantonen op het vereiste niveau te zitten. Dat kan door een bedrijfscertificaat over te leggen of met een specifiek voor het project opgesteld certificaat. Niet tijdens de aanbesteding, maar tijdens de contractuitvoering wordt gecontroleerd of de opdrachtnemer aan de gestelde eisen voldoet.

Draagvlaktoets uitgevoerd
Het initiatief voor deze maatregel komt vanuit de GCVB, ook ondertekend door verschillende publieke opdrachtgevers zoals ProRail, Rijksvastgoedbedrijf en Rijkswaterstaat. Onder verschillende brancheorganisaties en, met name MKB-bedrijven, is een draagvlaktoets uitgevoerd. Op basis daarvan zijn maatregelen genomen om proportionaliteit en de creatie van een 'level playing field' te waarborgen. Met deze toevoegingen wordt Veiligheid in Aanbestedingen binnen de sector dan ook breed gedragen.

Governance Code Veiligheid in de Bouw
Veiligheid in aanbestedingen is een initiatief van de Governance Code Veiligheid in de Bouw: bouw- en installatiebedrijven Ballast Nedam, BAM, Dura Vermeer, Heijmans, Strukton, TBI, Van den Herik, VolkerWessels en Unica. Daarnaast hebben ook publieke opdrachtgevers ProRail, Rijksvastgoedbedrijf en Rijkswaterstaat de Governance Code ondertekend, evenals acta Safety Professionals, AKD, KIVI en Witteveen+Bos. Deze organisaties willen binnen de bouwsector vooroplopen om veiligheid in de gehele bouwketen naar een hoger plan te tillen. Het doel is te komen tot nul dodelijke en zeer ernstige ongevallen in de sector.


Deel dit artikel:                   





Aan de slag met bronmaatregelen tegen stikstof, Brabant niet op slot
Nieuwsbericht
Transportbedrijven gezocht voor proef met 'bandenspanningsmeetdrempel' snelweg A16
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Beheersregime chroom-6 opgesteld
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Gemeente Hoorn en ondernemers tekenen open convenant voor sterke regio
Nieuwsbericht
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
80 miljoen euro extra voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Extra bevoegdheden weginspecteurs: handhaven op vluchtstrook rijden en hoogteoverschrijding bij tunnels
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen opent verbrede A6 Almere een jaar eerder dan gepland
Nieuwsbericht
Fors hogere kosten klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]