Nieuwsbericht | Datum: 06-06-2019



Zelfrijdende auto's in de stad stap dichterbij




Resultaten Europees project MAVEN bewijzen voordelen van geautomatiseerde voertuigen

Tijdens het ITS European Congress 2019 in Eindhoven presenteerde Dynniq vandaag de resultaten van het Europese MAVEN-project. De conclusies leveren het bewijs dat de verwachte voordelen van geautomatiseerde voertuigen op het gebied van veiligheid, doorstroming en duurzaamheid inderdaad behaald kunnen worden. De drempel voor de invoer van zelfrijdende auto's in de stedelijke omgeving is hiermee verkleind.

Verhogen veiligheid en efficiency van het verkeer
Dynniq is de projectcoördinator van het Europese consortium dat de afgelopen 3 jaar aan het project heeft gewerkt met subsidie van het Horizon 2020 Research and Innovation Framework Programme in opdracht van de Europese Commissie. Robbin Blokpoel van Dynniq: "Ons doel was het verhogen van de efficiëntie en veiligheid van het verkeer door gebruik te maken van nieuwe mogelijkheden met geautomatiseerde voertuigen. Er bestaan twijfels of autonome voertuigen in de stad geen extra problemen veroorzaken, maar doordat we de communicatie tussen de voertuigen onderling en tussen de voertuigen en de wegkant uitgebreid hebben, zijn de drempels voor een veilige en efficiënte integratie van zelfrijdende auto's in het stadsverkeer weggenomen."

Symbiose van verkeersmanagement en geautomatiseerde voertuigen
Door een symbiose te creëren tussen het voertuig en de infrastructuur kan een kruising veel efficiënter worden gebruikt. Het voertuig krijgt bij het naderen van een kruising advies over snelheid en rijstrook om zonder te hoeven stoppen de kruising te passeren. Het voertuig geeft informatie terug over het opvolgen van dat advies en op basis hiervan optimaliseert de verkeersregelaar de flow op de kruising. Blokpoel: "Ons systeem is meerdere malen met succes getest in echte verkeerssituaties, onder andere in Helmond."

Een effectieve groene golf en 15% minder CO2 uitstoot
Naast tests in het echte verkeer heeft MAVEN ook simulaties gedaan om de impact op een stad als geheel te onderzoeken. Wanneer alle voertuigen autonoom zijn, werden de volgende resultaten geboekt: de gemiddelde wachtrijlengte nam 39% af dankzij het vormen van pelotons. De symbiose van de verkeersregelaar met het voertuig leidde tot 27% minder verliestijd. Wanneer het geheel in een corridor wordt ingezet kan een groene golf gecreëerd worden, die dankzij de communicatie met de voertuigen veel effectiever is dan een traditionele groene golf. Daarbij werd de gemiddelde wachtrijlengte 73% korter, was er 47% minder verliestijd en 15% minder CO2 uitstoot.

Versnelde invoer zelfrijdende auto's
"Hoe sneller zelfrijdende auto's worden ingevoerd, hoe eerder we de voordelen hiervan kunnen ervaren", aldus Blokpoel. "We hebben ook een roadmap ontwikkeld voor de introductie van geautomatiseerd verkeer. Deze ondersteunt wegbeheerders bij het begrijpen van toekomstige veranderingen in hun rol en in de taken van verkeersmanagement. Voor de industrie zijn nu de randvoorwaarden aanwezig om de software te ontwikkelen die nodig is om snel de volgende stap te zetten."


Meer informatie: https://dynniq.com/nl/maven/.


Deel dit artikel:                   





N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]