Vitence en Way2Web lanceren bijzonder vervoersplatform MaasHub

Foto: Ivo Ketelaar

Om de verschillende vervoersstromen, zoals leerlingen-, Wlz, Zvw en Wmo-vervoer efficiënter te maken en betaalbaar te houden, ontwikkelden Way2Web en Vitence het web-portaal Maashub voor gemeente, reiziger, vervoerder en boekingscentrale. De datastromen die komen kijken bij dit type vervoer liepen vroeger over veel verschillende schijven en dit zorgde voor fouten en onnodig hoge kosten. Daarnaast wilde we een platform ontwikkelen dat tevens voorbereid is op het toevoegen van allerlei andere vormen van mobiliteit, zoals deelauto’s en fietsen, openbaar vervoer en andere ontwikkelingen die bijdragen aan een betere mobiliteit van reizigers. Waarmee we feitelijk het eerste operationele MaaS netwerk hebben gecreëerd. MaasHub is een volledig geautomatiseerde applicatie voor het managen van alle schakels. Van vervoerscontracten, betalingen, klachtenafhandeling en informatieanalyse tot de daadwerkelijke rit. Door het borgen van up-time, stabiliteit, performance en veiligheid, zorgt MaasHub voor een betrouwbaar platform, waarmee alle dienstverleners en toeleveranciers hun eigen expertise en dienstverlening op de juiste manier kunnen uitvoeren en de opdrachtgever volledige controle heeft over de data en uiteindelijk de kosten.

Doordat Maashub als spin in het web fungeert is het voor gemeenten en andere opdrachtgevers eenvoudig nieuwe mobiliteitsvormen toe te voegen, waardoor de reiziger steeds meer keuzevrijheid gaat krijgen.

Anderhalf jaar nadat het idee voor een nieuwe manier van datadistributie bedacht is, draait het platform sinds april 2019 foutloos in de eerste drie gemeenten: Súdwest-Fryslân, Hof van Twente en De Fryske Marren. In de eerste maand zijn er 23.000 ritten uitgevoerd voor de 7000 aangemelde gebruikers. Binnen nu en twee maanden wordt het platform in gebruik genomen door totaal 14 verschillende gemeenten.

Andre Steenvoorde,Programmamanager Noaberkracht: "De Maashub stelt ons, als Twentse Gemeenten, mede in staat om de doelen binnen de Regionale Visie op Vervoer te realiseren. De MaasHub helpt als ‘knooppunt’ om datagedreven te werken en onze taak in het vervoersproces proactief op te pakken.’

Pascal van der Velden, Vitence: ‘Met MaasHub krijgen gemeenten heel eenvoudig inzicht in en greep op doelgroepenvervoer en andere vormen van mobiliteit. De (realtime) beschikbaarheid van data ondersteunt het contractbeheer en de doorontwikkeling van vervoer naar mobiliteit. Snel, veilig en betrouwbaar.

Robert Horsmans, Way2Web: ‘De MaasHub is schaalbaar en vernieuwend: Mobility as a Service op SaaS basis. Dankzij de fijne samenwerking tussen Vitence, stuurgroepen uit de gemeenten en de Scrumteams van Way2Web staat er een applicatie die ook helemaal klaar is voor de overige 350 gemeenten in Nederland.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Vitence Mobiliteit

Vitence en Way2Web lanceren bijzonder vervoersplatform MaasHub | Infrasite

Vitence en Way2Web lanceren bijzonder vervoersplatform MaasHub

Foto: Ivo Ketelaar

Om de verschillende vervoersstromen, zoals leerlingen-, Wlz, Zvw en Wmo-vervoer efficiënter te maken en betaalbaar te houden, ontwikkelden Way2Web en Vitence het web-portaal Maashub voor gemeente, reiziger, vervoerder en boekingscentrale. De datastromen die komen kijken bij dit type vervoer liepen vroeger over veel verschillende schijven en dit zorgde voor fouten en onnodig hoge kosten. Daarnaast wilde we een platform ontwikkelen dat tevens voorbereid is op het toevoegen van allerlei andere vormen van mobiliteit, zoals deelauto’s en fietsen, openbaar vervoer en andere ontwikkelingen die bijdragen aan een betere mobiliteit van reizigers. Waarmee we feitelijk het eerste operationele MaaS netwerk hebben gecreëerd. MaasHub is een volledig geautomatiseerde applicatie voor het managen van alle schakels. Van vervoerscontracten, betalingen, klachtenafhandeling en informatieanalyse tot de daadwerkelijke rit. Door het borgen van up-time, stabiliteit, performance en veiligheid, zorgt MaasHub voor een betrouwbaar platform, waarmee alle dienstverleners en toeleveranciers hun eigen expertise en dienstverlening op de juiste manier kunnen uitvoeren en de opdrachtgever volledige controle heeft over de data en uiteindelijk de kosten.

Doordat Maashub als spin in het web fungeert is het voor gemeenten en andere opdrachtgevers eenvoudig nieuwe mobiliteitsvormen toe te voegen, waardoor de reiziger steeds meer keuzevrijheid gaat krijgen.

Anderhalf jaar nadat het idee voor een nieuwe manier van datadistributie bedacht is, draait het platform sinds april 2019 foutloos in de eerste drie gemeenten: Súdwest-Fryslân, Hof van Twente en De Fryske Marren. In de eerste maand zijn er 23.000 ritten uitgevoerd voor de 7000 aangemelde gebruikers. Binnen nu en twee maanden wordt het platform in gebruik genomen door totaal 14 verschillende gemeenten.

Andre Steenvoorde,Programmamanager Noaberkracht: "De Maashub stelt ons, als Twentse Gemeenten, mede in staat om de doelen binnen de Regionale Visie op Vervoer te realiseren. De MaasHub helpt als ‘knooppunt’ om datagedreven te werken en onze taak in het vervoersproces proactief op te pakken.’

Pascal van der Velden, Vitence: ‘Met MaasHub krijgen gemeenten heel eenvoudig inzicht in en greep op doelgroepenvervoer en andere vormen van mobiliteit. De (realtime) beschikbaarheid van data ondersteunt het contractbeheer en de doorontwikkeling van vervoer naar mobiliteit. Snel, veilig en betrouwbaar.

Robert Horsmans, Way2Web: ‘De MaasHub is schaalbaar en vernieuwend: Mobility as a Service op SaaS basis. Dankzij de fijne samenwerking tussen Vitence, stuurgroepen uit de gemeenten en de Scrumteams van Way2Web staat er een applicatie die ook helemaal klaar is voor de overige 350 gemeenten in Nederland.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Vitence Mobiliteit