Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar

Foto: Ivo Ketelaar

De bochtafsnijding in de vaargeul tussen Holwerd en Ameland is klaar. Door het uitbaggeren van een vloedgeul is de verbinding naar verwachting enkele minuten sneller. Ook wordt een afname van het onderhoudsbaggerwerk verwacht. Rijkswaterstaat heeft de betonning inmiddels verlegd. De veerboot van en naar Ameland kan gebruik maken van de snellere verbinding.

In opdracht van Rijkswaterstaat is aannemer Van der Lee sinds 14 januari 2019 bezig met het baggerwerk. In totaal is een kleine 270.000 m3 zand en slib uitgebaggerd om de doorsteek mogelijk te maken. Daardoor is de vaarroute 900 m korter. Dat levert de veerboot een geschatte tijdwinst op van 3 tot 6 minuten.

Natuurlijke loop van de vaargeul

De bochtafsnijding volgt de natuurlijke loop van een vloedgeul. Deze geul kwam door het vele baggerwerk elders in de veerroute niet goed tot ontwikkeling. Door het doorbaggeren zal, zo is de verwachting, de doorstroming van de vaargeul verbeteren. Naast een kortere vaartijd beoogt de maatregel dus ook een vermindering van het baggeronderhoud. Dat is gunstig voor de kosten en de natuur.

Aan de maatregel is veel onderzoek voorafgegaan. Het gedrag van de Waddenzee is echter grillig, uit metingen zal moeten blijken of de ontwikkelingen volgens het plan gaan verlopen. Dit levert ook kennis op voor het toekomstige vaargeulonderhoud in de Waddenzee.

Betrouwbaarheid veerverbinding verbeteren

De veerboot naar Ameland kampt al langere tijd met vertragingen. Daarom hebben Rijkswaterstaat, de gemeente Ameland en Wagenborg Passagiersdiensten maatregelen afgesproken om de betrouwbaarheid van de veerverbinding te verbeteren. De bochtafsnijding is daar één van.

Minister Van Nieuwenhuizen: ‘Een goede bereikbaarheid is voor Ameland van groot belang. Met de bochtafsnijding wordt de verbinding tussen Holwerd en Ameland niet alleen betrouwbaarder maar ook sneller. Een mooi voorbeeld van hoe we samen met de eilanders, gemeente Ameland, provincie Fryslân en betrokken maatschappelijke organisaties werken aan een optimale verbinding.’

Meer maatregelen op komst

Rijkswaterstaat bekijkt of er een tweede bochtafsnijding gerealiseerd kan worden in de meer noordelijk gelegen Reegeul. Daarvoor wordt nu gewerkt aan een projectplan en de benodigde vergunningen. De doorlooptijd van de juridische procedures is ongeveer een jaar (voorbereiding en aanvraag). Ondertussen wordt bekeken of ook elders in de route sneller kan worden geanticipeerd op de natuurlijke dynamiek van de geulen, om daarmee baggerwerk te besparen.

Naast deze kortetermijnmaatregelen werkt Rijkswaterstaat, de provincie Fryslân en de gemeenten Ameland en Noardeast-Fryslân gezamenlijk aan een langetermijnvisie voor de verbinding. Eind 2019 wordt een advies met voorkeursvarianten aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat gepresenteerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar | Infrasite

Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar

Foto: Ivo Ketelaar

De bochtafsnijding in de vaargeul tussen Holwerd en Ameland is klaar. Door het uitbaggeren van een vloedgeul is de verbinding naar verwachting enkele minuten sneller. Ook wordt een afname van het onderhoudsbaggerwerk verwacht. Rijkswaterstaat heeft de betonning inmiddels verlegd. De veerboot van en naar Ameland kan gebruik maken van de snellere verbinding.

In opdracht van Rijkswaterstaat is aannemer Van der Lee sinds 14 januari 2019 bezig met het baggerwerk. In totaal is een kleine 270.000 m3 zand en slib uitgebaggerd om de doorsteek mogelijk te maken. Daardoor is de vaarroute 900 m korter. Dat levert de veerboot een geschatte tijdwinst op van 3 tot 6 minuten.

Natuurlijke loop van de vaargeul

De bochtafsnijding volgt de natuurlijke loop van een vloedgeul. Deze geul kwam door het vele baggerwerk elders in de veerroute niet goed tot ontwikkeling. Door het doorbaggeren zal, zo is de verwachting, de doorstroming van de vaargeul verbeteren. Naast een kortere vaartijd beoogt de maatregel dus ook een vermindering van het baggeronderhoud. Dat is gunstig voor de kosten en de natuur.

Aan de maatregel is veel onderzoek voorafgegaan. Het gedrag van de Waddenzee is echter grillig, uit metingen zal moeten blijken of de ontwikkelingen volgens het plan gaan verlopen. Dit levert ook kennis op voor het toekomstige vaargeulonderhoud in de Waddenzee.

Betrouwbaarheid veerverbinding verbeteren

De veerboot naar Ameland kampt al langere tijd met vertragingen. Daarom hebben Rijkswaterstaat, de gemeente Ameland en Wagenborg Passagiersdiensten maatregelen afgesproken om de betrouwbaarheid van de veerverbinding te verbeteren. De bochtafsnijding is daar één van.

Minister Van Nieuwenhuizen: ‘Een goede bereikbaarheid is voor Ameland van groot belang. Met de bochtafsnijding wordt de verbinding tussen Holwerd en Ameland niet alleen betrouwbaarder maar ook sneller. Een mooi voorbeeld van hoe we samen met de eilanders, gemeente Ameland, provincie Fryslân en betrokken maatschappelijke organisaties werken aan een optimale verbinding.’

Meer maatregelen op komst

Rijkswaterstaat bekijkt of er een tweede bochtafsnijding gerealiseerd kan worden in de meer noordelijk gelegen Reegeul. Daarvoor wordt nu gewerkt aan een projectplan en de benodigde vergunningen. De doorlooptijd van de juridische procedures is ongeveer een jaar (voorbereiding en aanvraag). Ondertussen wordt bekeken of ook elders in de route sneller kan worden geanticipeerd op de natuurlijke dynamiek van de geulen, om daarmee baggerwerk te besparen.

Naast deze kortetermijnmaatregelen werkt Rijkswaterstaat, de provincie Fryslân en de gemeenten Ameland en Noardeast-Fryslân gezamenlijk aan een langetermijnvisie voor de verbinding. Eind 2019 wordt een advies met voorkeursvarianten aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat gepresenteerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat