Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 28-03-2019



ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie

Bron: ProRail



ProRail en de Britse spoorbeheerder Network Rail bundelen hun krachten op het gebied van innovatie. Beide partijen gaan samenwerken aan onderzoeken en ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld de zelfrijdende trein en intelligente infrastructuur. Hiervoor hebben Pier Eringa en Karel van Gils van ProRail en Jon Shaw van Network Rail vanmiddag een intentieverklaring getekend op de Railtech Europe 2019.

ProRail en Network Rail hebben de ambitie om hun intensief gebruikte spoornetwerken te moderniseren en geschikt te maken voor de snelgroeiende vraag naar capaciteit tot 2040. Samenwerken en waar nodig gezamenlijk financieren zijn noodzakelijk om het innovatieniveau van de spoorsector een boost te geven. Het gaat onder meer om onderzoek, ontwikkeling en testen.

Succesvolle ervaring ERTMS
ProRail en Network Rail werkten al samen bij de ontwikkeling van hybride ERTMS Level 3, een innovatie die het European Rail Traffic Management System ondersteunt en verder brengt. Eind 2017 deden we een proef in Engeland, waarbij treinen over een met ERTMS uitgevoerd spoor reden. ERTMS is meer dan een beveiligingssysteem. Het biedt ook voordelen op het gebied van capaciteit, betrouwbaarheid, veiligheid, snelheid en internationaal reizen. Hierdoor kunnen we in de toekomst meer treinen laten rijden op het bestaande spoor. Hybride ERTMS Level 3 is erop gericht deze voordelen sneller en tegen lagere kosten te realiseren.

Plannen voor de toekomst
De twee spoorbeheerders willen nieuwe gezamenlijke onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten verkennen en opstarten, zoals zelfmoordpreventie en automatisch rijdende treinen (ATO). Een ander voorbeeld is de ontwikkeling van intelligente infrastructuur en geavanceerde gegevensanalyses, die efficiënte en duurzame methoden voor digitalisering en automatisering van onderhoud bevorderen en ontwikkelen.


Deel dit artikel:                   





Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Verwachting ElaadNL: driekwart van de bussen elektrisch in 2025
Nieuwsbericht
Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
A9 Badhoevedorp-Holendrecht voorlopig gegund aan VEENIX
Nieuwsbericht
Provincie en Overijsselse gemeenten willen geen vrachtwagenheffing op de N50 en A35
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
TenneT op schema met energietransitie
Nieuwsbericht
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Aan de slag met bronmaatregelen tegen stikstof, Brabant niet op slot
Nieuwsbericht
Transportbedrijven gezocht voor proef met 'bandenspanningsmeetdrempel' snelweg A16
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Beheersregime chroom-6 opgesteld
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]