Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-03-2019



Monsterklus rond Leiden Centraal

Bron: ProRail



ProRail en aannemer BAM voeren van 24 maart tot 15 april een monsterklus uit aan het spoor rondom Leiden Centraal. Drie weken lang werken we dag en nacht aan het spoor. We zorgen dat zo veel mogelijk treinen blijven rijden.

Spoorvernieuwing
ProRail werkt voortdurend aan het vernieuwen en verbeteren van het spoor. Zo ook rondom Leiden Centraal. Daar nadert het spoor het einde van zijn levensduur, en daarom halen we in twee jaar tijd 28 wissels weg, vervangen we 55 wissels en vernieuwen we over een lengte van twee kilometer rails, dwarsliggers, ballast (spoorgrind) en bovenleiding. Zo houden we het spoor veilig en betrouwbaar. Tegelijkertijd passen we de hoogte van de perrons aan, zodat ze op hetzelfde niveau komen als de vloer van nieuwe treinen. Instappen wordt hierdoor een stuk makkelijker, ook voor mensen met een beperking.

Timing
Timing is het toverwoord tijdens de drie weken werk bij Leiden. Om zoveel mogelijk treinen toch te laten rijden, moeten speciale veiligheidsmaatregelen worden genomen om spoorwerkers veilig te kunnen laten werken. Het betekent onder meer dat bijna alle treinen blijven rijden, maar dan wel over de helft van de sporen. Op de routes die overblijven, moeten we goed timen wanneer er werktreinen tussen de normale treindienst door kunnen. Dat komt soms aan op luttele minuten. Komt een werktrein te laat (bijvoorbeeld door een storing elders), dan kan het werk ernstige vertraging oplopen. Het wordt dus een spannende tijd.

Wat betekent dit voor reizigers?
Afhankelijk van de dag en het traject wordt reizigers geadviseerd óm te reizen of gebruik te maken van vervangend busvervoer én rekening te houden met extra reistijd. Vanaf tien dagen van tevoren is de reisplanner van NS bijgewerkt. Het is aan te raden ook vlak voor vertrek de reisplanner te raadplegen voor het meest actuele reisadvies op www.ns.nl of via de app van NS.


Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]