Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-03-2019



Monsterklus rond Leiden Centraal

Bron: ProRail



ProRail en aannemer BAM voeren van 24 maart tot 15 april een monsterklus uit aan het spoor rondom Leiden Centraal. Drie weken lang werken we dag en nacht aan het spoor. We zorgen dat zo veel mogelijk treinen blijven rijden.

Spoorvernieuwing
ProRail werkt voortdurend aan het vernieuwen en verbeteren van het spoor. Zo ook rondom Leiden Centraal. Daar nadert het spoor het einde van zijn levensduur, en daarom halen we in twee jaar tijd 28 wissels weg, vervangen we 55 wissels en vernieuwen we over een lengte van twee kilometer rails, dwarsliggers, ballast (spoorgrind) en bovenleiding. Zo houden we het spoor veilig en betrouwbaar. Tegelijkertijd passen we de hoogte van de perrons aan, zodat ze op hetzelfde niveau komen als de vloer van nieuwe treinen. Instappen wordt hierdoor een stuk makkelijker, ook voor mensen met een beperking.

Timing
Timing is het toverwoord tijdens de drie weken werk bij Leiden. Om zoveel mogelijk treinen toch te laten rijden, moeten speciale veiligheidsmaatregelen worden genomen om spoorwerkers veilig te kunnen laten werken. Het betekent onder meer dat bijna alle treinen blijven rijden, maar dan wel over de helft van de sporen. Op de routes die overblijven, moeten we goed timen wanneer er werktreinen tussen de normale treindienst door kunnen. Dat komt soms aan op luttele minuten. Komt een werktrein te laat (bijvoorbeeld door een storing elders), dan kan het werk ernstige vertraging oplopen. Het wordt dus een spannende tijd.

Wat betekent dit voor reizigers?
Afhankelijk van de dag en het traject wordt reizigers geadviseerd óm te reizen of gebruik te maken van vervangend busvervoer én rekening te houden met extra reistijd. Vanaf tien dagen van tevoren is de reisplanner van NS bijgewerkt. Het is aan te raden ook vlak voor vertrek de reisplanner te raadplegen voor het meest actuele reisadvies op www.ns.nl of via de app van NS.


Deel dit artikel:                   





2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Openstelling Kapperallee en afsluiting Eefdesebrug later dan gepland
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling ter wereld in Utrecht geopend
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Verwachting ElaadNL: driekwart van de bussen elektrisch in 2025
Nieuwsbericht
Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
A9 Badhoevedorp-Holendrecht voorlopig gegund aan VEENIX
Nieuwsbericht
Provincie en Overijsselse gemeenten willen geen vrachtwagenheffing op de N50 en A35
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
TenneT op schema met energietransitie
Nieuwsbericht
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Aan de slag met bronmaatregelen tegen stikstof, Brabant niet op slot
Nieuwsbericht
Transportbedrijven gezocht voor proef met 'bandenspanningsmeetdrempel' snelweg A16
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Beheersregime chroom-6 opgesteld
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]