Verdiepte aanleg A9 Amstelveen start in 2020

Foto: Ivo Ketelaar

Rijkswaterstaat kan aan de slag met de verbreding van de snelweg A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht. Met de uitspraak van de Raad van State over het project is op 27 februari 2019 het tracébesluit onherroepelijk geworden.

In het besluit staan de plannen voor de wegverbreding en verdiepte aanleg van de snelweg A9 bij Amstelveen. Het werk start in 2020 en is klaar in 2026. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat): ‘Mooi dat we van start kunnen met dit deel van de A9. We zorgen ervoor dat het verkeer in deze drukke regio beter kan doorrijden en we verbeteren de kwaliteit van de leefomgeving.’

Verdiepte aanleg en maatregelen tegen geluidshinder

Tegen het Tracébesluit 2017 waren bij de Raad van State zeven beroepen ingediend waarvan er drie later zijn ingetrokken en één niet-ontvankelijk is verklaard. De resterende drie beroepen zijn vandaag door de Raad van State ongegrond of niet-ontvankelijk verklaard. Rijkswaterstaat start in 2020 met het verbreden van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht naar vier rijstroken per rijrichting en een wisselbaan. Bij Amstelveen wordt de snelweg A9 over een lengte van 1,3 km verdiept aangelegd, met drie overkappingen om te zorgen dat minder overlast wordt ervaren van de weg: één ter hoogte van het Oude Dorp, één ter hoogte van het Stadshart en één ter hoogte van het Bovenlandpad (nu nog de Kloostunnel). Daarnaast zijn geluidsmaatregelen geoptimaliseerd, zo wordt er in totaal veertien km aan geluidsschermen geplaatst.

Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Rijkswaterstaat verbreedt tussen Schiphol, Amsterdam en Almere de drukke snelwegen met één of meer rijstroken. Hierdoor verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot door een goede inpassing van de weg in het landschap en het toepassen van diverse geluidmaatregelen. Het programma bestaat uit vijf projecten: A10-Oost/A1 Diemen, A1/A6 Diemen – Almere Havendreef, A9 Holendrecht – Diemen (Gaasperdammerweg), A6 Almere Havendreef – Almere Buiten-Oost en A9 Badhoevedorp – Holendrecht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Verdiepte aanleg A9 Amstelveen start in 2020 | Infrasite

Verdiepte aanleg A9 Amstelveen start in 2020

Foto: Ivo Ketelaar

Rijkswaterstaat kan aan de slag met de verbreding van de snelweg A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht. Met de uitspraak van de Raad van State over het project is op 27 februari 2019 het tracébesluit onherroepelijk geworden.

In het besluit staan de plannen voor de wegverbreding en verdiepte aanleg van de snelweg A9 bij Amstelveen. Het werk start in 2020 en is klaar in 2026. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat): ‘Mooi dat we van start kunnen met dit deel van de A9. We zorgen ervoor dat het verkeer in deze drukke regio beter kan doorrijden en we verbeteren de kwaliteit van de leefomgeving.’

Verdiepte aanleg en maatregelen tegen geluidshinder

Tegen het Tracébesluit 2017 waren bij de Raad van State zeven beroepen ingediend waarvan er drie later zijn ingetrokken en één niet-ontvankelijk is verklaard. De resterende drie beroepen zijn vandaag door de Raad van State ongegrond of niet-ontvankelijk verklaard. Rijkswaterstaat start in 2020 met het verbreden van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht naar vier rijstroken per rijrichting en een wisselbaan. Bij Amstelveen wordt de snelweg A9 over een lengte van 1,3 km verdiept aangelegd, met drie overkappingen om te zorgen dat minder overlast wordt ervaren van de weg: één ter hoogte van het Oude Dorp, één ter hoogte van het Stadshart en één ter hoogte van het Bovenlandpad (nu nog de Kloostunnel). Daarnaast zijn geluidsmaatregelen geoptimaliseerd, zo wordt er in totaal veertien km aan geluidsschermen geplaatst.

Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Rijkswaterstaat verbreedt tussen Schiphol, Amsterdam en Almere de drukke snelwegen met één of meer rijstroken. Hierdoor verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot door een goede inpassing van de weg in het landschap en het toepassen van diverse geluidmaatregelen. Het programma bestaat uit vijf projecten: A10-Oost/A1 Diemen, A1/A6 Diemen – Almere Havendreef, A9 Holendrecht – Diemen (Gaasperdammerweg), A6 Almere Havendreef – Almere Buiten-Oost en A9 Badhoevedorp – Holendrecht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat