Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-02-2019



ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld

Bron: ProRail



Hoe moet ons openbaar vervoer er over 20 jaar uitzien? Dat staat in het OV Toekomstbeeld 2040 dat woensdag is gepresenteerd met daarin een belangrijke rol voor het spoor. Maar het spoor houdt niet op bij de grens en daarom wil ProRail gaan werken aan een Europees OV Toekomstbeeld.

Wat is het OV Toekomstbeeld?
In 2015 is gestart met de samenwerking tussen Rijk, regio's, vervoerders en ProRail om tot een gemeenschappelijke visie te komen op de toekomst van het Openbaar Vervoer: het OV Toekomstbeeld 2040. Daarin staan geen kant en klare oplossingen, maar het is wel een document dat richting geeft naar de toekomst met duidelijke doelen en waarin gezamenlijke vervolgstappen zijn opgenomen. Ook waar het de rol van het spoor betreft. ProRail onderschrijft deze ambitie, maar vindt 2040 nog ver weg en wil samen met de sector de schouders er onder zetten om deze doelen zoveel eerder als mogelijk te realiseren.

Toekomst spoor
Inzet in het Toekomstbeeld OV 2040 is om het nationale netwerk daar te versterken waar dit het beste tot haar recht komt en de meeste reizigers zijn. Dit betekent dat de zeshoek Amsterdam, Zwolle, Arnhem-Nijmegen, Eindhoven, Breda en Den Haag-Rotterdam middels een hoogfrequente treinverbinding met elkaar wordt verbonden. Bij de verbindingen naar het Noorden, Oosten en Zuiden van het land zal juist meer worden ingezet op maatwerk en worden gekeken naar samenhangende strategieën op het gebied van auto, fiets en hoogwaardig openbaar vervoer.

Internationale ambities
Om grensregio's beter met elkaar te verbinden en de economische ontwikkeling van deze regio's te ondersteunen zullen intercity-netwerken in Nederland gekoppeld worden aan intercity-stations over de grens met aansluitingen op hogesnelheidslijn-netwerken. Hierbij worden ook de mogelijkheden onderzocht om binnenlandse intercity-lijnen (gedeeltelijk) door te trekken naar ons omringende landen. Denk aan een internationale verbinding van Den Haag via Eindhoven met Duitsland en van de Randstad via Groningen naar Duitsland.

ProRail leidende rol
Nu er een gezamenlijke, ambitieuze visie ligt en het duidelijk is dat het spoor een grote speelt in het duurzaam en in beweging houden van Nederland, pakt ProRail graag de leidende rol in het ontwikkelen van het netwerk van de toekomst. Uiteraard in nauwe samenwerking met Rijk, regio en andere vervoerders. Belangrijk daarbij is een soepele verbinding te maken tussen het landelijke netwerk en regionale ambities . En dan? Het OV houdt niet op bij de grens. En daarom zou een Europees OV toekomstbeeld een mooie volgende stap zijn. ProRail pakt die handschoen graag op.


Deel dit artikel:                   





Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Heijmans jaarcijfers 2018: positief resultaat over de gehele linie
Nieuwsbericht
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
BAM realiseert winstverwachting 2018 met gecorrigeerd resultaat
Nieuwsbericht
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Circulaire ondernemers krijgen hulp om door te breken
Nieuwsbericht
€16,9 miljoen voor sterkere Friese IJsselmeerkust
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel








[Banners]