Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail onderzoekt mogelijkheden om geluid van het spoor te verminderen. Een mogelijk alternatief voor de huidige geluidschermen is de zogenoemde geluidsdiffractor. Dit scherm buigt geluid anders af waardoor de geluiddemping groter is. Projectmanager Innovatie Lisette legt in onderstaande video uit hoe de diffractor werkt.

De diffractor is getest in Susteren en de eerste resultaten zijn positief. Metingen laten zien dat deze innovatie spoorgeluid verder reduceert. ProRail ziet mogelijkheden voor de ontwikkelaar 4Silence om de diffractor verder te optimaliseren.

Verdere ontwikkelingen

ProRail onderzoekt of we een vervolgproef kunnen doen om vast te stellen hoe de diffractor onderhouden moet worden. Daarnaast gaan we aan de slag met de ontwikkeling van een rekenformule om het effect van de diffractor te voorspellen en bekijken we of de diffractor kan worden vrijgegeven. Dit doen we samen met onze partners RIVM, RWS en TNO.

ProRail verbetert continu door innovatie

Meer video’s en informatie over innovaties bij ProRail zijn te vinden op werkenbijprorail.nl.

ProRail innoveert

ProRail zoekt continu naar innovatieve oplossingen om het spoor veiliger, betrouwbaarder en duurzamer te maken. En daarmee storingen en vertragingen te voorkomen. Dat doen we samen met vervoerders, aannemers, ingenieursbureaus, leveranciers en start-ups. Hiervoor hebben we de InnovatieHUB, een platform om marktpartijen te stimuleren om met initiatieven te komen. We zijn al verschillende samenwerkingsverbanden aangegaan. Voorbeelden hiervan zijn onze allianties met de TU Delft, TNO.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm | Infrasite

Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail onderzoekt mogelijkheden om geluid van het spoor te verminderen. Een mogelijk alternatief voor de huidige geluidschermen is de zogenoemde geluidsdiffractor. Dit scherm buigt geluid anders af waardoor de geluiddemping groter is. Projectmanager Innovatie Lisette legt in onderstaande video uit hoe de diffractor werkt.

De diffractor is getest in Susteren en de eerste resultaten zijn positief. Metingen laten zien dat deze innovatie spoorgeluid verder reduceert. ProRail ziet mogelijkheden voor de ontwikkelaar 4Silence om de diffractor verder te optimaliseren.

Verdere ontwikkelingen

ProRail onderzoekt of we een vervolgproef kunnen doen om vast te stellen hoe de diffractor onderhouden moet worden. Daarnaast gaan we aan de slag met de ontwikkeling van een rekenformule om het effect van de diffractor te voorspellen en bekijken we of de diffractor kan worden vrijgegeven. Dit doen we samen met onze partners RIVM, RWS en TNO.

ProRail verbetert continu door innovatie

Meer video’s en informatie over innovaties bij ProRail zijn te vinden op werkenbijprorail.nl.

ProRail innoveert

ProRail zoekt continu naar innovatieve oplossingen om het spoor veiliger, betrouwbaarder en duurzamer te maken. En daarmee storingen en vertragingen te voorkomen. Dat doen we samen met vervoerders, aannemers, ingenieursbureaus, leveranciers en start-ups. Hiervoor hebben we de InnovatieHUB, een platform om marktpartijen te stimuleren om met initiatieven te komen. We zijn al verschillende samenwerkingsverbanden aangegaan. Voorbeelden hiervan zijn onze allianties met de TU Delft, TNO.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail