Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-02-2019



Intercity's blijven stoppen in Schiedam

Bron: ProRail



Intercity-treinen kunnen blijven stoppen op station Schiedam. Om dat mogelijk te maken, vernieuwt ProRail twee sporen die eerder werden gebruikt voor de Hoekse Lijn (richting Hoek van Holland). Dat hebben gemeente Schiedam, Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, Provincie Zuid-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat donderdag 7 februrari 2019 afgesproken.

Intercity-status
De intercity-status van Schiedam was lange tijd onzeker in verband met de kosten die hieraan verbonden waren. Door de ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn, worden de twee te vernieuwen sporen op dit moment niet meer gebruikt. Het ministerie stelt 27 miljoen euro beschikbaar om de sporen te vernieuwen en weer in gebruik te nemen. Doordat intercity's in Schiedam kunnen blijven stoppen, blijft de rechtstreekse verbinding tussen Schiedam en Amsterdam in stand.

Hoogfrequent spoor
ProRail voert de vernieuwing van de Schiedamse sporen uit binnen het project PHS Rijswijk - Rotterdam, onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor. Met dit Programma worden stapsgewijs de drukste stukken spoor in Nederland klaar gemaakt voor intensievere benutting door treinen. De extra sporen tussen Rijswijk en Delft Zuid en bij station Schiedam bieden treinen de mogelijkheid om in te halen, waardoor vertragingen beter en sneller kunnen worden opgevangen. Ook wordt het spoor tussen Schiedam en Rotterdam zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken.

Veertien treinen per uur
Tussen Den Haag en Rotterdam kunnen straks 14 treinen per uur per richting rijden. Reizigers op dit traject kunnen dan elke paar minuten een trein nemen. Dit is nodig om de groeiende groep reizigers ook in de toekomst te kunnen bedienen. Vanaf 2025 gaan de extra treinen rijden. Daarrdoor hoeven reizigers net als bij een metro nooit lang te wachten.


Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]