Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-02-2019



Intercity's blijven stoppen in Schiedam

Bron: ProRail



Intercity-treinen kunnen blijven stoppen op station Schiedam. Om dat mogelijk te maken, vernieuwt ProRail twee sporen die eerder werden gebruikt voor de Hoekse Lijn (richting Hoek van Holland). Dat hebben gemeente Schiedam, Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, Provincie Zuid-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat donderdag 7 februrari 2019 afgesproken.

Intercity-status
De intercity-status van Schiedam was lange tijd onzeker in verband met de kosten die hieraan verbonden waren. Door de ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn, worden de twee te vernieuwen sporen op dit moment niet meer gebruikt. Het ministerie stelt 27 miljoen euro beschikbaar om de sporen te vernieuwen en weer in gebruik te nemen. Doordat intercity's in Schiedam kunnen blijven stoppen, blijft de rechtstreekse verbinding tussen Schiedam en Amsterdam in stand.

Hoogfrequent spoor
ProRail voert de vernieuwing van de Schiedamse sporen uit binnen het project PHS Rijswijk - Rotterdam, onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor. Met dit Programma worden stapsgewijs de drukste stukken spoor in Nederland klaar gemaakt voor intensievere benutting door treinen. De extra sporen tussen Rijswijk en Delft Zuid en bij station Schiedam bieden treinen de mogelijkheid om in te halen, waardoor vertragingen beter en sneller kunnen worden opgevangen. Ook wordt het spoor tussen Schiedam en Rotterdam zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken.

Veertien treinen per uur
Tussen Den Haag en Rotterdam kunnen straks 14 treinen per uur per richting rijden. Reizigers op dit traject kunnen dan elke paar minuten een trein nemen. Dit is nodig om de groeiende groep reizigers ook in de toekomst te kunnen bedienen. Vanaf 2025 gaan de extra treinen rijden. Daarrdoor hoeven reizigers net als bij een metro nooit lang te wachten.


Deel dit artikel:                   





Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Heijmans jaarcijfers 2018: positief resultaat over de gehele linie
Nieuwsbericht
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
BAM realiseert winstverwachting 2018 met gecorrigeerd resultaat
Nieuwsbericht
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Circulaire ondernemers krijgen hulp om door te breken
Nieuwsbericht
€16,9 miljoen voor sterkere Friese IJsselmeerkust
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel








[Banners]