Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 01-02-2019



Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad

Bron: ProRail



In drie kwartier van Zwolle naar Amsterdam-Zuid met de trein: is dit verre toekomstmuziek of dichterbij dan je denkt? In de nacht van vrijdag 1 op 2 februari test NS in samenwerking met de noordelijke provincies en ProRail hoe snel dit nu al kan met de huidige intercity's en spoorinfra. Aan boord van de testtrein reizen Pier Eringa, CEO ProRail, Roger van Boxtel, CEO NS en bestuurders uit de regio mee.

Meer ambitie
Vorig jaar deed Pier Eringa een oproep aan Noord- en Oost-Nederland: toon meer ambitie in het verkorten van de treinreis van en naar de Randstad. Al op korte termijn moet het mogelijk zijn om de reistijd met minuten te verkleinen. Betrokken partijen als de provincies Groningen en Friesland, NS en ProRail hebben de handen ineengeslagen, en een van de acties die hieruit voort is gekomen is de organisatie van de proefrit door NS.

Nachtelijke testrit
De snelle intercity vertrekt vrijdagnacht om 00.02 uur vanaf station Groningen. En rijdt via Zwolle, Almere Centrum, Amsterdam-Zuid en Schiphol naar Den Haag Centraal. De testtrein slaat onderweg de stations Assen, Lelystad Centrum en Leiden Centraal over en rijdt met een hogere snelheid van 160 km per uur over de Hanzelijn (daar wordt nu 140 km per uur gereden). Met deze aanpassingen is de testtrein naar verwachting een kwartier korter onderweg. De testrit is bewust in de nacht gepland, om zo vrij baan te krijgen.

Vervolg
Met de testtrein onderzoeken de betrokken partijen wat er nodig is voor een versnelling op het gebied van onder meer treintechniek, infrastructuur en de dienstregeling. De wens van de noordelijke provincies is om deze snelle trein tussen de Randstad en het noorden en oosten van het land zo spoedig mogelijk te laten rijden. Door snelheidsverhoging op het baanvak en compenserende maatregelen moeten ook alle tussenliggende stations kunnen profiteren.

Belang snelle treinverbinding
Het wordt steeds drukker in Nederland. De aantrekkende economie zorgt voor meer mobiliteit en steeds langere files op de weg. Het sneller maken van de spoorverbinding tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland kan een belangrijke bijdrage leveren aan het leefbaar en bereikbaar houden van heel Nederland.

Innovaties hard nodig
ProRail verdeelt jaarlijks de spoorcapaciteit onder alle vervoerders. ProRail loopt tegen de grenzen aan van het spoorsysteem in Nederland. De meer dan 7.300 kilometer aan spoor is nagenoeg vol en spoor bijleggen heeft weinig zin. Daar is ook simpelweg nauwelijks ruimte voor in bijvoorbeeld de Randstad. Daarom is een continue innovatieslag noodzakelijk om ruimte te creëren op de bestaande spoorkilometers. Hierdoor kunnen er in de toekomst tóch meer en snellere treinen rijden.

ProRail Verbindt
Wij willen dat meer reizigers en goederen in de toekomst de trein kiezen. ProRail werkt, samen met vervoerders en overheden, aan het mobiliteitsnetwerk van de toekomst, met meer capaciteit en een aantrekkelijkere deur tot deur reis. We bieden slimme en creatieve oplossingen om ons spoor meer te benutten waar mogelijk, en we bouwen alleen waar echt nodig.


Deel dit artikel:                   





EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Gemeente Hoorn en ondernemers tekenen open convenant voor sterke regio
Nieuwsbericht
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
80 miljoen euro extra voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Extra bevoegdheden weginspecteurs: handhaven op vluchtstrook rijden en hoogteoverschrijding bij tunnels
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen opent verbrede A6 Almere een jaar eerder dan gepland
Nieuwsbericht
Fors hogere kosten klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Nog nooit zoveel vacatures in de bouwketen
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
N200: Nieuwe drinkwatertransportleiding Amsterdam in werking
Nieuwsbericht
Staatssecretaris Van Veldhoven: 'Deel van klimaatbudget naar betonakkoord'
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]