Nieuwsbericht | Datum: 31-01-2019



Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW




Rijkswaterstaat gaat een aantal belangrijke wijzigingen doorvoeren in het selectiebeleid bij niet-openbare aanbestedingsprocedures in de Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW). Het aangepaste beleid is tot stand gekomen na een intensieve dialoog met marktpartijen en koepelorganisaties in de bouw en is onlangs officieel door de organisatie vastgesteld. De wijzigingen worden in 2019 geleidelijk ingevoerd.

Het bestaande beleid van Rijkswaterstaat, waarbij nadere selectie van gegadigde partijen binnen niet-openbare aanbestedingsprocedures gebeurt op basis van prestatiemeten in combinatie met ranken en loten, komt te vervallen. Daarvoor in de plaats komt een selectiebeleid dat is toegespitst op verschillende marktsegmenten: die van complexe, integrale projecten, meer reguliere GWW-projecten en van projecten onder de EU-drempel.

Grote projecten
Bij grote, complexe integrale GWW-projecten (D&C, DBM en DBFM, meer dan 65 tot 100 miljoen) wordt standaard gebruik gemaakt van de concurrentiegerichte dialoog. Deze dialoog maakt het mogelijk om het aantal gegadigden te trechteren op een specifiek product. Er wordt getrechterd naar 3 gegadigden. Vanwege de aanzienlijke inspanning die bedrijven moeten doen bij de concurrentiegerichte dialoog wordt er een vergoeding gegeven voor de ontwerpkosten.

Reguliere projecten
Bij meer reguliere GWW-projecten (minder dan 65 tot 100 miljoen) maakt Rijkswaterstaat standaard gebruik van de concurrentiegerichte dialoog in afgeslankte vorm, ook wel bekend als 'dialoog light'. Deze procedure maakt het mogelijk om te trechteren op een relatief beperkt projectspecifiek product. Er wordt vooralsnog getrechterd naar 4 gegadigden. Mocht in het komende jaar blijken dat dit aantal niet voldoet, dan kan dit worden aangepast.

Projecten onder EU-drempel
Voor projecten onder de EU-drempel (toetredersmarkt) en voor overige onderhoudscontracten (bijvoorbeeld installatiewerken), maakt Rijkswaterstaat gebruik van een nationale, niet-openbare aanbestedingsprocedure. Nadere selectie wordt slechts toegepast als er meer dan 6 geschikte gegadigden zijn. Daarbij wordt een combinatie van ranken en loten toegepast. Werken in dit marktsegment zijn qua omvang niet geschikt voor de concurrentiegerichte dialoog light, omdat de inspanningen en kosten van zowel gegadigden als van Rijkswaterstaat niet opwegen tegen de omvang van het uit te voeren werk.

Verbetering informatievoorziening
Naast de aanpassingen in het selectiebeleid zal Rijkswaterstaat de zogeheten kerninformatie bij GWW-aanbestedingen verder verbeteren. Bij publicatie van een aanbesteding wordt een factsheet met kerninformatie over het project beschikbaar gesteld. Marktpartijen kunnen zo beter beoordelen wat er door de opdrachtgever wordt gevraagd en daarmee gerichter op een werk inschrijven. Ook wordt de inkoopplanning, het overzicht van alle voorgenomen opdrachten voor het komende jaar van meer dan 144.000 euro, aangevuld met de belangrijkste projectkenmerken. De vooruitblik voor projecten wordt uitgebreid naar 5 jaar.

Invoeringstermijn
Het nieuwe beleid wordt in 2019 geleidelijk ingevoerd. Nog niet alle aanbestedingen zullen op de nieuwe wijze worden gedaan, alleen als het verantwoord is en passend bij het project. Reeds lopende aanbestedingen, waarvan de aankondiging al is gepubliceerd op TenderNed, worden niet aangepast. Per 1 januari 2020 wordt het beleid voor alle projecten toegepast.

Meer informatie resultaten marktdialoog prestatiemeten
Een overzicht van de resultaten van de marktdialoog prestatiemeten of nadere selectie inclusief een samenvatting van de wijzigen in het selectiebeleid is beschikbaar op TenderNed.


Deel dit artikel:                   





Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Heijmans jaarcijfers 2018: positief resultaat over de gehele linie
Nieuwsbericht
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
BAM realiseert winstverwachting 2018 met gecorrigeerd resultaat
Nieuwsbericht
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Circulaire ondernemers krijgen hulp om door te breken
Nieuwsbericht
€16,9 miljoen voor sterkere Friese IJsselmeerkust
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel








[Banners]