Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-01-2019



Eerste herbruikbare viaduct in Nederland




Nederland heeft sinds vandaag voor het eerst een herbruikbaar betonnen viaduct. Het viaduct kan zonder restafval weer uit elkaar gehaald worden, opnieuw gebruikt worden en gaat op die manier ongeveer 200 jaar mee. Normale viaducten hebben een levensduur van 30 tot 50 jaar.

Het viaduct is maandag tussen Kampen en Dronten - op de eerste dag van de week van de circulaire economie - in aanwezigheid van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) in gebruik genomen. Een (elektrische) vrachtwagen reed er als eerste overheen.

Circulair ontwerpen en bouwen
Van Veldhoven: "Dit viaduct is een mooie combinatie van duurzame ambitie en boerenverstand. Viaducten bouwen met standaardblokken die ook elders weer kunnen worden ingezet, is goed voor het klimaat. Want grondstoffen worden niet verspild en het biedt kansen om sneller te werken en kosten te verlagen. Rijkswaterstaat zegt daarom terecht: 'wij willen in 2030 circulair werken'. Dit viaduct is een prachtige stap in die ambitie en kan voor heel Nederland - en de rest van de wereld - als inspiratie dienen. Circulair ontwerpen en bouwen kán en is big business'.

Gemakkelijk aan te passen
De veertig losse elementen van het viaduct zijn demontabel. Het viaduct is daardoor ook gemakkelijker aan te passen. Een extra rijbaan of nieuwe afrit wordt simpel toegevoegd. Het viaduct is zelfs in zijn geheel te verplaatsen. In maart 2019 gaat dit geheel bijvoorbeeld alweer uit elkaar. Tot die tijd wordt het door bouwverkeer gebruikt bij de aanleg van de Reevesluis.

Juiste moment
Het circulaire viaduct komt op het juiste moment. Tot 2028 heeft Rijkswaterstaat minstens 80 projecten voor groot onderhoud. Veel bruggen en tunnels stammen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw en zijn aan een opknapbeurt toe. De bevindingen van het herbruikbare viaduct worden hierin meegenomen.

Economie zonder afval
Nederland werkt hard om in 2050 een economie zonder afval te zijn: een circulaire economie. Continu hergebruik van grondstoffen biedt grote kansen voor het bedrijfsleven en helpt om de Nederlandse klimaatdoelen te halen.


Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]