Treinen staan minder vaak stil

Foto: Ivo Ketelaar

Treinen stonden minder vaak stil in 2018. Het aantal grote(re) storingen is met 10 procent afgenomen. Ook reden er meer treinen op tijd. In 2018 was dat 91,5 procent. In 2017 was dat nog 90,5%. Nog nooit eerder reden de treinen in Nederland zo punctueel. De prestatie houdt Nederland steevast in de wereldwijde top 3 van spoorlanden naast Japan en Zwitserland.

Regionale lijnen en de HSL

Op de regionale lijnen is de punctualiteit nog een stuk hoger, daar reed 94,6 procent van alle treinen op tijd (in 2017 was dat 93,9%). Als we kijken naar het aantal reizigers dat op tijd op plaats van bestemming aankwam, zien we dat 92,6 procent op tijd arriveerden (1 procent hoger dan het jaar ervoor). Op de HSL kwam 82,5% van de reizigers op tijd. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hanteert daar de norm van 82,1 procent.

Tevreden

CEO Pier Eringa van ProRail is tevreden dat de spoorbeheerder er, ondanks de toegenomen drukte op het spoor, in is geslaagd om zoveel treinen op tijd te laten rijden. ‘Het zijn er nu meer dan ooit tevoren. Echt een prestatie, waar we wereldwijd hoge ogen mee gooien. Er zijn weinig landen in de wereld die ons dit na doen. Dat de cijfers wederom goed zijn, betekent niet dat we achterover kunnen leunen. We moeten ons continu willen verbeteren. Ook willen we zorgen dat het aantal storingen en de impact die dit heeft voor de reizigers verder daalt’.

Blijven investeren

‘Je mag van ons verwachten dat wij veel energie steken in het continu verbeteren van onze dagelijkse prestaties’ aldus Pier Eringa. ‘De KPI’s (en de bijbehorende normen die we met het ministerie overeen zijn gekomen) houden ons scherp. Wat we alleen niet uit het oog moeten verliezen is hoe we Nederland ook op de middellange en lange termijn in beweging blijven houden en de capaciteit van het spoor mee laten groeien."

"Kijk bijvoorbeeld naar de bereikbaarheid van Amsterdam en de enorme groei van Schiphol. Het is nodig dat we in Nederland blijven investeren in een beter en verfijnder OV-netwerk met meer en snellere treinen, betere en comfortabele stations en meer fietsenstallingen. Daar zijn stevige investeringen en moedige politieke beslissingen voor nodig’

Grote(re) storingen

Het afgelopen jaar stonden de treinen minder vaak stil als gevolg van een storing aan de infrastructuur. ProRail registreerde 10 procent minder grote(re) stroringen dan in 2018. In 2017 waren het er 627. In 2018 staat de teller uiteindelijk op 558. ProRail heeft een aantal maatregelen genomen om het aantal verstoringen terug te dringen. Op de drukste trajecten heeft ProRail speciale tracéteams aangesteld. Met behulp van nieuwe technieken en innovaties worden verstoringen beter voorkomen. Ook heeft ProRail met aannemers afspraken gemaakt incidenten sneller op te lossen.

Minder technische verstoringen

De grote incidenten leiden tot veel overlast voor reizigers. Als je kijkt naar het aantal technische storingen, dan zie je een duidelijk dalende trend de afgelopen jaren. In de laatste vijf jaar een daling van maar liefst 20%. Wat je daarnaast ook ziet is dat het aantal externe factoren dat invloed heeft op het spoor, zoals spoorlopers, suïcide en vandalisme, ongeveer gelijk blijft of zelfs toeneemt. Dit zijn direct de meest lastige factoren om aan te pakken, maar met zoveel mogelijk beheersmaatregelen en gedragscampagnes hoopt ProRail dit aantal toch zo laag mogelijk te krijgen.

Combinaties voor een goed beeld

In de nieuwe openbare gegevens over reizigerspunctualiteit worden verschillende gegevens gecombineerd. De aankomstgegevens van de trein (was de trein op tijd), de uitval van treinen (reed de trein) en gegevens van de OV-chipkaart (kwam de reiziger op tijd op plaats van bestemming).

Met dat laatste meet ProRail naast de punctualiteit van treinen ook de stiptheid van het reizigersverkeer, dat wordt afgelezen aan de in- en uitchecktijd met OV-chipkaarten. Ook dit cijfer lag met 92,6 procent boven de norm. Het cijfer zegt behalve over de stiptheid van de trein wat over de drukte, het aantal uitgevallen treinen en gehaalde aansluitingen. Het gaat hierbij om treinreizen die gemaakt zijn met vervoerder NS. Voor regionale vervoerders zijn andere afspraken gemaakt en is alleen de aankomsttijden van de treinen zichtbaar.

Prestaties online

ProRail vindt het belangrijk dat iedereen zelf kan beoordelen of de spoorbeheerder goed werk verricht. Daarom bestaat er sinds een paar jaar een online dashboard waar gegevens over gemaakte reizen zijn terug te vinden. Je kunt dit bekijken via deze link.

Nederland in top van de wereld

Nederland scoort wereldwijd ook goed in vergelijking met andere landen op het gebied van punctualiteit. Nederland vormt samen met Japan en Zwitserland de top 3 en ProRail doet er alles aan om in die top 3 te blijven en een nummer 1 plaats te ambiëren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Treinen staan minder vaak stil | Infrasite

Treinen staan minder vaak stil

Foto: Ivo Ketelaar

Treinen stonden minder vaak stil in 2018. Het aantal grote(re) storingen is met 10 procent afgenomen. Ook reden er meer treinen op tijd. In 2018 was dat 91,5 procent. In 2017 was dat nog 90,5%. Nog nooit eerder reden de treinen in Nederland zo punctueel. De prestatie houdt Nederland steevast in de wereldwijde top 3 van spoorlanden naast Japan en Zwitserland.

Regionale lijnen en de HSL

Op de regionale lijnen is de punctualiteit nog een stuk hoger, daar reed 94,6 procent van alle treinen op tijd (in 2017 was dat 93,9%). Als we kijken naar het aantal reizigers dat op tijd op plaats van bestemming aankwam, zien we dat 92,6 procent op tijd arriveerden (1 procent hoger dan het jaar ervoor). Op de HSL kwam 82,5% van de reizigers op tijd. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hanteert daar de norm van 82,1 procent.

Tevreden

CEO Pier Eringa van ProRail is tevreden dat de spoorbeheerder er, ondanks de toegenomen drukte op het spoor, in is geslaagd om zoveel treinen op tijd te laten rijden. ‘Het zijn er nu meer dan ooit tevoren. Echt een prestatie, waar we wereldwijd hoge ogen mee gooien. Er zijn weinig landen in de wereld die ons dit na doen. Dat de cijfers wederom goed zijn, betekent niet dat we achterover kunnen leunen. We moeten ons continu willen verbeteren. Ook willen we zorgen dat het aantal storingen en de impact die dit heeft voor de reizigers verder daalt’.

Blijven investeren

‘Je mag van ons verwachten dat wij veel energie steken in het continu verbeteren van onze dagelijkse prestaties’ aldus Pier Eringa. ‘De KPI’s (en de bijbehorende normen die we met het ministerie overeen zijn gekomen) houden ons scherp. Wat we alleen niet uit het oog moeten verliezen is hoe we Nederland ook op de middellange en lange termijn in beweging blijven houden en de capaciteit van het spoor mee laten groeien."

"Kijk bijvoorbeeld naar de bereikbaarheid van Amsterdam en de enorme groei van Schiphol. Het is nodig dat we in Nederland blijven investeren in een beter en verfijnder OV-netwerk met meer en snellere treinen, betere en comfortabele stations en meer fietsenstallingen. Daar zijn stevige investeringen en moedige politieke beslissingen voor nodig’

Grote(re) storingen

Het afgelopen jaar stonden de treinen minder vaak stil als gevolg van een storing aan de infrastructuur. ProRail registreerde 10 procent minder grote(re) stroringen dan in 2018. In 2017 waren het er 627. In 2018 staat de teller uiteindelijk op 558. ProRail heeft een aantal maatregelen genomen om het aantal verstoringen terug te dringen. Op de drukste trajecten heeft ProRail speciale tracéteams aangesteld. Met behulp van nieuwe technieken en innovaties worden verstoringen beter voorkomen. Ook heeft ProRail met aannemers afspraken gemaakt incidenten sneller op te lossen.

Minder technische verstoringen

De grote incidenten leiden tot veel overlast voor reizigers. Als je kijkt naar het aantal technische storingen, dan zie je een duidelijk dalende trend de afgelopen jaren. In de laatste vijf jaar een daling van maar liefst 20%. Wat je daarnaast ook ziet is dat het aantal externe factoren dat invloed heeft op het spoor, zoals spoorlopers, suïcide en vandalisme, ongeveer gelijk blijft of zelfs toeneemt. Dit zijn direct de meest lastige factoren om aan te pakken, maar met zoveel mogelijk beheersmaatregelen en gedragscampagnes hoopt ProRail dit aantal toch zo laag mogelijk te krijgen.

Combinaties voor een goed beeld

In de nieuwe openbare gegevens over reizigerspunctualiteit worden verschillende gegevens gecombineerd. De aankomstgegevens van de trein (was de trein op tijd), de uitval van treinen (reed de trein) en gegevens van de OV-chipkaart (kwam de reiziger op tijd op plaats van bestemming).

Met dat laatste meet ProRail naast de punctualiteit van treinen ook de stiptheid van het reizigersverkeer, dat wordt afgelezen aan de in- en uitchecktijd met OV-chipkaarten. Ook dit cijfer lag met 92,6 procent boven de norm. Het cijfer zegt behalve over de stiptheid van de trein wat over de drukte, het aantal uitgevallen treinen en gehaalde aansluitingen. Het gaat hierbij om treinreizen die gemaakt zijn met vervoerder NS. Voor regionale vervoerders zijn andere afspraken gemaakt en is alleen de aankomsttijden van de treinen zichtbaar.

Prestaties online

ProRail vindt het belangrijk dat iedereen zelf kan beoordelen of de spoorbeheerder goed werk verricht. Daarom bestaat er sinds een paar jaar een online dashboard waar gegevens over gemaakte reizen zijn terug te vinden. Je kunt dit bekijken via deze link.

Nederland in top van de wereld

Nederland scoort wereldwijd ook goed in vergelijking met andere landen op het gebied van punctualiteit. Nederland vormt samen met Japan en Zwitserland de top 3 en ProRail doet er alles aan om in die top 3 te blijven en een nummer 1 plaats te ambiëren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail