Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-11-2018



Succes en spanning op de bouwarbeidsmarkt




De bouwnijverheid slaagt er steeds beter in om de werkgelegenheid uit te breiden. In 2018 is de arbeidscapaciteit met ongeveer 4% toegenomen, wat duidelijk uitgaat boven de groei van de werkgelegenheid in de totale economie. Desondanks loopt de spanning nog steeds op en ook de komende twee jaar zal de arbeidscapaciteit sterk moeten toenemen om aan de vraag naar bouwactiviteiten te kunnen voldoen. Op middellange termijn vlakt de groei van de vraag af en komt het aanbod vanuit de opleidingen juist meer op gang. Op lange termijn kan technologische ontwikkeling de vereiste arbeidsvraag significant beperken, zodat meer productie met minder mensen kan worden gerealiseerd.

Dit concludeert het EIB in de zojuist verschenen studie 'Trends op de bouwarbeidsmarkt 2018-2023'.

Succes op de bouwarbeidsmarkt
In 2018 jaar nam de werkgelegenheid in de bouwnijverheid toe met 17.000 arbeidsjaren, een groei van ongeveer 4%. Naast het opvangen van een verlies aan arbeidscapaciteit door pensioen en arbeidsongeschiktheid is de bouwsector er dit jaar dus ook in geslaagd om een stevige uitbreiding van de werkgelegenheid te realiseren. Het succes op de bouwarbeidsmarkt is een combinatie van meer instroom in de sector en een duidelijke beperking van de uitstroom. Er dienen zich meer nieuwe mensen aan en bestaand personeel wordt steeds beter vastgehouden.

Spanning loopt verder op
Ondanks de gunstige ontwikkeling van de werkgelegenheid is de spanning op de bouwarbeidsmarkt verder toegenomen. De vacaturegraad bleef het hele jaar oplopen, na een ook al sterke stijging in 2017. Ook aan de ontwikkeling van de orderboeken is duidelijk af te lezen dat het aanbod vanuit de bouwsector de zeer sterke groei van de vraag naar bouwactiviteiten maar nauwelijks kan bijbenen. Het gevolg is oplopende wachttijden voor de klanten van de bouw.

Dit beeld zal de komende twee jaar naar verwachting aanhouden. De productie en de werkgelegenheid in de bouw blijven stevig groeien, maar het blijft een grote opgave om aan de vraag te kunnen voldoen. Daarbij zal minder dan in de afgelopen twee jaar kunnen worden geprofiteerd van terugkerend bouwpersoneel uit andere sectoren en ook vanuit de werkloosheid is nauwelijks nog arbeidscapaciteit te mobiliseren. De instroom in de opleidingen zit wel weer in de lift, maar het kost tijd om via dit kanaal een effectieve groei van de productiecapaciteit te realiseren. De verwachting is dan ook dat de spanning op de bouwarbeidsmarkt op korte termijn nog verder oploopt.

Op middellange termijn vlakt de groei af en komt het aanbod vanuit de opleidingen juist op stoom. In de periode 2019-2023 zal de bouw 36.000 extra arbeidskrachten moeten aantrekken, terwijl er ook nog 58.000 arbeidskrachten moeten worden vervangen. Het zwaartepunt van de uitbreiding ligt in 2019 en 2020, daarna vlakt de werkgelegenheidsgroei sterk af.

Technologie: geen drastische kostenverlagingen, wel belangrijke beperking arbeidsvraag
In de studie wordt ook aandacht besteed aan technologische ontwikkelingen zoals prefabricage, standaardisatie, digitalisering en robotisering. Hoewel het gaat om een eerste globale verkenning, dienen zich toch al twee vrij robuuste conclusies aan. De eerste is dat kostenreducties van tientallen procenten op sommige onderdelen van de productie weliswaar niet onmogelijk lijken, maar dat dit op het niveau van de totale bouwproductie niet mogelijk is. Het zal al zeer forse inspanningen vereisen om een reductie van de totale bouwkosten met 10% te realiseren. Als dit potentieel kan worden gerealiseerd dan levert het wel forse welvaartswinsten op voor de samenleving. Aangezien de kostenreducties vooral bestaan uit minder arbeidsinzet, is de arbeidsbesparing relatief duidelijk omvangrijker dan die van de totale kostenbesparing.

Meer informatie
U vindt het rapport Trends op de bouwarbeidsmarkt 2018-2023 op de website van EIB



Deel dit artikel:                   





Nieuwe tool toont verband tussen waterkwaliteit en emissies
Nieuwsbericht
Maatregelen vanwege lage waterafvoer Maas
Nieuwsbericht
Nieuwe uitgave Smart Charging Guide: elektrische auto's slim en duurzaam opladen, hoe doe je dat?
Nieuwsbericht
Project A9 Badhoevedorp-Holendrecht definitief gegund aan consortium VEENIX
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat start aanbesteding groot onderhoud A6 Lelystad-Noord - Ketelbrug
Nieuwsbericht
Nederlandse delta-aanpak blauwdruk voor kwetsbare kustgebieden
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Nieuwe mobiliteits- en vervoersdiensten in regio Veghel-Helmond-Asten
Nieuwsbericht
Community Plasticvrije Waddenzee aan de slag
Nieuwsbericht
Grondwaterstanden zandgronden onveranderd laag, Maasafvoer daalt
Nieuwsbericht
Grensoverschrijdend meetstation in Rotem op 4 september 2019 in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Kustonderhoud Callantsoog van start
Nieuwsbericht
Eerste van 1.000 extra openbare laadpalen in Groningen en Drenthe feestelijk onthuld op P+R Hoogkerk
Nieuwsbericht
Inschrijving Waterinnovatieprijs 2019 geopend
Nieuwsbericht
Schiphol zet in op toename woon-werk verkeer per fiets
Nieuwsbericht
Kom langs bij Open Monumentendag 2019
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat test strooi- en ploegwagens voor winterseizoen
Nieuwsbericht
Training elektrische veiligheid: Machineveiligheid & elektrische veiligheid (IEC 60204-1)
Weblogposting
5 miljoen voor laadpalen van de toekomst
Nieuwsbericht
Vizierschuif Zuid van stuwcomplex Hagestein vervangen
Nieuwsbericht
Lichte afname werkvoorraad bouw in juni
Nieuwsbericht
Van Leeuwen Buizen Groep neemt BENTELER Distribution over
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]