Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 12-12-2018



Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra




Alle vijftien optimalisatiemaatregelen worden uitgevoerd

Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben na een aanbestedingsprocedure van ruim een half jaar de opdracht voor het uitvoeren van de werkzaakheden aan de Vechtdal Verbinding voorlopig gegund aan BAM Infra. Naast de maatregelen uit het verbeterpakket, die sowieso uitgevoerd moeten worden, heeft BAM Infra in hun aanbieding aangeboden alle vijftien maatregelen uit het optimalisatiepakket ook uit te voeren. BAM Infra start medio 2019 met de werkzaamheden die de veilgheid, leefbaarheid en doorstroming op en langs de N377, N340 en N48 verbeteren. In 2023 is het project klaar.

Advertentie


De aanbesteding
In juni 2018 startte de provincie Overijssel de aanbestedingsprocedure. Aannemers werden uitgedaagd om niet alleen de voorgeschreven werkzaamheden uit te voeren, maar ook aan te geven hoeveel extra 'optimalisatiemaatregelen' zij binnen het gestelde plafondbedrag kunnen aanbieden. Dit zijn maatregelen die vanwege het beschikbare budget in een eerdere fase van het project zijn afgevallen, maar wel degelijk meerwaarde hebben voor de veiligheid, leefbaarheid en doorstroming op de Vechtdal Verbinding. Ook scoren aannemers extra op de thema's duurzaamheid en het minimaliseren van hinder tijdens de uitvoering.

Veilig, leefbaar en bereikbaar Vechtdal
Gedeputeerde Bert Boerman, verantwoordelijk voor Mobiliteit, Water en Sociaal in de provincie Overijssel is blij met het aanbod van BAM Infra. 'Na jaren van plannen maken, kan medio 2019 de schop de grond in. Met het aanbod van BAM Infra kunnen we alle maatregelen, inclusief de 15 optimalisatiemaatregelen, die we samen met de gemeenten en omgeving hebben bedacht ook daadwerkelijk uitvoeren. Dat is fantastisch nieuws voor de veiligheid van alle verkeersdeelnemers, de leefbaarheid van de inwoners rond de weg en bereikbaarheid in het Vechtdal. Dit komt de economische ontwikkeling van deze regio ook ten goede.'

Marinus Schimmel, directeur BAM Infra Nederland, is opgetogen met de voorgenomen opdracht: 'Bij de voorbereiding en de uitvoering hebben we oog voor de omgeving en aandacht voor doorstroming. Dat resulteert in minder hinder voor de omgeving en de gebruikers.'


Definitieve gunning
Na het voornemen tot gunnen gaat een periode van twintig dagen in, waarin door de andere partijen in de aanbesteding bezwaar gemaakt kan worden. Deze periode loopt af op 1 januari 2019. Als er geen bezwaren zijn ingediend, wordt het voornemen omgezet in een definitieve gunning.

Het project Vechtdal Verbinding
Dagelijks rijden er veel (vracht)auto's vanuit het Oosten van Overijssel via de N377, N340 en N48 naar Zwolle en de A28, en omgekeerd. Deze wegen zijn vooral in de spits erg druk, waardoor de doorstroming vermindert en het verkeer vastloopt. Daarnaast zijn deze wegen niet op een duurzaam veilige manier ingericht. Om het verkeer ook op de langere termijn vlotter en veiliger te laten doorrijden, krijgt de N340 onder andere een vernieuwde aansluiting op de A28, komt er een nieuw wegtracé met 2 x 2 rijbanen vanaf die aansluiting tot aan de Ankummerdijk, een viaduct over het spoor en een vernieuwd knooppunt bij Varsen. Ook worden op de bestaande N340 een aantal kruispunten zo ingericht dat ze veiliger zijn en meer verkeer kunnen verwerken. De N48 wordt onder andere voorzien van rotondes en weefvakken. Fietsers kunnen straks veiliger oversteken op de N377 door drie fietsoversteken en Balkbrug krijgt een onderdoorgang voor doorgaand verkeer en een dorpsplein dat noord en zuid weer gaat verbinden. Naast deze maatregelen worden ook de vijftien optimalisatiemaatregelen uitgevoerd, waaronder fietstunnels, rotondes, ecoducten en het verbreden van de parallelwegen.

Kijk voor meer informatie over de aanpak van de Vechtdalverbinding en de optimalisatiemaatregelen op www.overijssel.nl/vechtdalverbinding.


Deel dit artikel:                   





ProRail verkleint CO2-voetafdruk: daling in CO2-uitstoot zet door
Nieuwsbericht
Magnetische veiligheidsschakelaar van Pilz nu ook als rvs-variant verkrijgbaar
Weblogposting
Strukton Civiel heeft samen met Waterbedrijf Groningen en Royal HaskoningDHV een complexe klus uitgevoerd.
Nieuwsbericht
Tempo in aanpak onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verbreding sluiscomplex Kornwerderzand en resterende 45 miljoen
Nieuwsbericht
Sector en overheden slaan handen ineen voor schone binnenvaart en zeevaart
Nieuwsbericht
Normdocumenten voor buitenriolering gepubliceerd
Nieuwsbericht
Pier Eringa maakt transfer van ProRail naar Transdev
Nieuwsbericht
Duurzaam zoab van KWS krijgt eerste certificaat van Asfaltkwaliteitsloket
Nieuwsbericht
Aandacht voor veiligheid in aanbestedingen en contracten
Nieuwsbericht
Zandoevers Houtribdijk krijgen laagje grond om de N307 zandvrij te houden
Nieuwsbericht
Gebruik openbaar vervoer in provincie Utrecht blijft stijgen
Nieuwsbericht
Maas en Waal klaar voor klimaatverandering
Nieuwsbericht
Start inspraak Verlegging N825 Nettelhorsterweg
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant stimuleert aanschaf elektrische deelauto's
Nieuwsbericht
Landelijk neerslagtekort licht afgenomen
Nieuwsbericht
Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Mobiliteitsalliantie doet voorstellen voor bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto's in de stad stap dichterbij
Nieuwsbericht
Provincie Zuid-Holland koopt grond aan voor Slimme Centrale
Nieuwsbericht
Minister pakt knelpunt scheepvaart bij Nijmegen aan
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt project Krib- en oeververlaging Pannerdensch Kanaal aan Ploegam B.V.
Nieuwsbericht
Sterke groei buitenlandse arbeidskrachten in de bouw
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]