Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 12-12-2018



Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra




Alle vijftien optimalisatiemaatregelen worden uitgevoerd

Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben na een aanbestedingsprocedure van ruim een half jaar de opdracht voor het uitvoeren van de werkzaakheden aan de Vechtdal Verbinding voorlopig gegund aan BAM Infra. Naast de maatregelen uit het verbeterpakket, die sowieso uitgevoerd moeten worden, heeft BAM Infra in hun aanbieding aangeboden alle vijftien maatregelen uit het optimalisatiepakket ook uit te voeren. BAM Infra start medio 2019 met de werkzaamheden die de veilgheid, leefbaarheid en doorstroming op en langs de N377, N340 en N48 verbeteren. In 2023 is het project klaar.

De aanbesteding
In juni 2018 startte de provincie Overijssel de aanbestedingsprocedure. Aannemers werden uitgedaagd om niet alleen de voorgeschreven werkzaamheden uit te voeren, maar ook aan te geven hoeveel extra 'optimalisatiemaatregelen' zij binnen het gestelde plafondbedrag kunnen aanbieden. Dit zijn maatregelen die vanwege het beschikbare budget in een eerdere fase van het project zijn afgevallen, maar wel degelijk meerwaarde hebben voor de veiligheid, leefbaarheid en doorstroming op de Vechtdal Verbinding. Ook scoren aannemers extra op de thema's duurzaamheid en het minimaliseren van hinder tijdens de uitvoering.

Veilig, leefbaar en bereikbaar Vechtdal
Gedeputeerde Bert Boerman, verantwoordelijk voor Mobiliteit, Water en Sociaal in de provincie Overijssel is blij met het aanbod van BAM Infra. 'Na jaren van plannen maken, kan medio 2019 de schop de grond in. Met het aanbod van BAM Infra kunnen we alle maatregelen, inclusief de 15 optimalisatiemaatregelen, die we samen met de gemeenten en omgeving hebben bedacht ook daadwerkelijk uitvoeren. Dat is fantastisch nieuws voor de veiligheid van alle verkeersdeelnemers, de leefbaarheid van de inwoners rond de weg en bereikbaarheid in het Vechtdal. Dit komt de economische ontwikkeling van deze regio ook ten goede.'

Marinus Schimmel, directeur BAM Infra Nederland, is opgetogen met de voorgenomen opdracht: 'Bij de voorbereiding en de uitvoering hebben we oog voor de omgeving en aandacht voor doorstroming. Dat resulteert in minder hinder voor de omgeving en de gebruikers.'


Definitieve gunning
Na het voornemen tot gunnen gaat een periode van twintig dagen in, waarin door de andere partijen in de aanbesteding bezwaar gemaakt kan worden. Deze periode loopt af op 1 januari 2019. Als er geen bezwaren zijn ingediend, wordt het voornemen omgezet in een definitieve gunning.

Het project Vechtdal Verbinding
Dagelijks rijden er veel (vracht)auto's vanuit het Oosten van Overijssel via de N377, N340 en N48 naar Zwolle en de A28, en omgekeerd. Deze wegen zijn vooral in de spits erg druk, waardoor de doorstroming vermindert en het verkeer vastloopt. Daarnaast zijn deze wegen niet op een duurzaam veilige manier ingericht. Om het verkeer ook op de langere termijn vlotter en veiliger te laten doorrijden, krijgt de N340 onder andere een vernieuwde aansluiting op de A28, komt er een nieuw wegtracé met 2 x 2 rijbanen vanaf die aansluiting tot aan de Ankummerdijk, een viaduct over het spoor en een vernieuwd knooppunt bij Varsen. Ook worden op de bestaande N340 een aantal kruispunten zo ingericht dat ze veiliger zijn en meer verkeer kunnen verwerken. De N48 wordt onder andere voorzien van rotondes en weefvakken. Fietsers kunnen straks veiliger oversteken op de N377 door drie fietsoversteken en Balkbrug krijgt een onderdoorgang voor doorgaand verkeer en een dorpsplein dat noord en zuid weer gaat verbinden. Naast deze maatregelen worden ook de vijftien optimalisatiemaatregelen uitgevoerd, waaronder fietstunnels, rotondes, ecoducten en het verbreden van de parallelwegen.

Kijk voor meer informatie over de aanpak van de Vechtdalverbinding en de optimalisatiemaatregelen op www.overijssel.nl/vechtdalverbinding.


Deel dit artikel:                   





Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor aanleg A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Bezoek RioleringsVakdagen; dé verbindende vakbeurs voor de rioleringsbranche!
Weblogposting
Keynote lezing Helga van Leur tijdens kennisrijk Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen
Weblogposting
EIB: Werkvoorraad woningbouw opnieuw gestegen
Nieuwsbericht
Nieuw kennistheater op RioleringsVakdagen 2019
Weblogposting
Minister en regio kiezen voor verbreding van de A20 bij Gouda
Nieuwsbericht
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Kolencentrale Hemweg volgend jaar dicht
Nieuwsbericht
Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund
Nieuwsbericht
Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer
Nieuwsbericht
Vacature: Project engineer CC RAIL
Weblogposting
Wegtransport profiteert van toegenomen bouwactiviteit
Nieuwsbericht
Meer zand voor West-Zeeuws-Vlaanderen
Nieuwsbericht
Directiebenoeming bij BAM International
Nieuwsbericht








[Banners]