Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-12-2018



Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders

Bron: ProRail



In Nederland maken 28 goederenvervoerders en 12 reizigersvervoerders gebruik van het spoor. De Netverklaring biedt onze klanten alle noodzakelijke informatie voor de toegang en het gebruik van de spoorweginfrastructuur. Het is daarmee ook een belangrijk document voor geïnteresseerde vervoerders die op het Nederlandse spoor willen gaan rijden. Vandaag is de nieuwe Netverklaring 2020 gepubliceerd.

Wijziging op het menu
In de 'menukaart' van ProRail staat de infrastructuur tot in detail beschrven, welke diensten we aanbieden en wat ze kosten om ze te gebruiken. Het aanbod voor 2020 is vandaag vastgesteld. In de nieuwe Netverklaring is een aantal wijzigingen opgenomen.

Nieuw 'parkeertarief'
Voor het opstellen van treinen op rangeertreinen ('parkeren') is een nieuw tarief opgenomen in de Netverklaring 2020. Vervoerders betalen voortaan overal een tarief per minuut, in plaats van een tarief per dag. Dit vraagt van vervoerders vooraf beter te plannen hoeveel opstelcapaciteit ze nodig hebben. ProRail verwacht dat dit zal bijdragen aan een efficiënt gebruik van de opstelcapaciteit.

Beter inzicht in energieverbruik
Een nieuwe dienst waarvoor vervoerders per 2020 een bijdrage gevraagd wordt is de zogeheten Energie Verzamel Applicatie (EVA). Door middel van deze applicatie en meters die vervoerders op hun materieel plaatsen, kunnen we het energieverbruik per vervoerder inzichtelijk maken. In de toekomst wordt hiermee zuinig rijden beloond, aangezien de vervoerder per trein betaalt voor het exacte energieverbruik.

Gebruiksvergoeding
Vervoerders betalen aan ProRail voor het gebruik van het spoor. De tarieven hiervoor worden jaarlijks opgenomen in de Netverklaring. Via de vergoeding voor het minimumtoegangspakket worden alleen kosten in rekening gebracht die rechtstreeks volgen uit het gebruik van de spoorinfrastructuur, bijvoorbeeld de kosten voor onderhoud aan het spoor zelf, de wissels, de bovenleiding, etc. Kosten voor aanpassing of uitbreiding van het spoor worden bijvoorbeeld niet in rekening gebracht.De tarieven voor de vergoeding van het minimumtoegangspakket die in de Netverklaring 2020 is opgenomen, is gebaseerd op een nieuwe, door de ACM goedgekeurde, berekeningsmethode. Belangrijkste wijziging is dat de tarieven voortaan drie in plaats van een jaar vast staan. Dit biedt de spoorsector meer stabiliteit en zekerheid.


Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Schiphol en Nederlandse bouwbedrijven gaan strategische samenwerking aan
Nieuwsbericht
Kabinet zet in op groenere benzine
Nieuwsbericht
Wereldwijde aanpak weerextremen en gevolgen klimaatverandering hard nodig
Nieuwsbericht
Aan de slag voor meer fietsers in Gelderland
Nieuwsbericht
Van Veldhoven haalt circulaire kopgroep naar Nederland
Nieuwsbericht
Internationaal goederenvervoer binnenvaart neemt af
Nieuwsbericht
Nieuw op Infra Relatiedagen 2019: clustering van beurshallen
Weblogposting








[Banners]