ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk – Rotterdam aan Strukton

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail heeft op 3 december 2018 het grootste contract voor Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk – Rotterdam gegund aan aannemer Strukton. Dit is een belangrijke mijlpaal om in 2024 meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam te laten rijden. Andere contracten voor onder meer beveiligingssystemen volgen later. Jan Mulder van ProRail en Tjark de Vries van Strukton ondertekenden het contract.

Meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam

Jaarlijks reizen steeds meer mensen met de trein. Die groei zet de komende jaren door en concentreert zich vooral op het woon-werkverkeer in de spits en op de drukke routes van en naar de grote steden. Zo ook tussen Den Haag en Rotterdam. Met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk-Rotterdam passen we het spoor zodanig aan dat op dit traject per richting acht intercity’s en zes sprinters kunnen rijden. Zodoende hoef je als reiziger straks niet meer op de klok te kijken. De volgende trein komt binnen een paar minuten voorrijden.

Aanpassingen aan sporen en stations

Strukton zal het civiele werk en het spoorwerk tussen Rijswijk en Delft Zuid uitvoeren: de verdubbeling van twee naar vier sporen. Ook halen zij de gelijkvloerse overweg tussen Rijswijk en Delft (’t Haantje) weg en leggen zij daar een onderdoorgang neer. Dat maakt de omgeving veiliger en het zorgt voor een betere doorstroming van weg- en treinverkeer. De spoorbrug over de Kerstanjewetering op de grens van Rijswijk en Delft maakt plaats voor een spoorbrug die geschikt is voor vier sporen. De nieuwe brug krijgt een doorvaarthoogte van 1.80 m zodat pleziervaartuigen er gemakkelijk onderdoor kunnen. In het nieuwe station van Delft leggen we sporen en een nieuw perron aan in de tunnelbuis die al klaar ligt. Station Delft Zuid krijgt een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers en de huidige zijperrons worden vervangen door twee eilandperrons. Ook krijgt dit station liften, zodat het toegankelijk wordt voor iedereen.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Met het programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) realiseren we op de drukste trajecten in Nederland treinverkeer dat stations elke paar minuten aandoet. Zo maken we het spoorwegennet in Nederland geschikt voor de huidige én toekomstige vraag van reizigers, goederenvervoerders en verladers. Op de PHS-trajecten rijden minstens zes intercity’s en nog eens zes sprinters. Op het traject Den Haag – Rotterdam gaan zelfs acht intercity’s en zes sprinters rijden.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail werken samen met NS en goederenvervoerders aan het Programma. Tegelijkertijd wordt over de verschillende (lokale) maatregelen overleg gevoerd met gemeenten, provincies en omwonenden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk – Rotterdam aan Strukton | Infrasite

ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk – Rotterdam aan Strukton

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail heeft op 3 december 2018 het grootste contract voor Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk – Rotterdam gegund aan aannemer Strukton. Dit is een belangrijke mijlpaal om in 2024 meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam te laten rijden. Andere contracten voor onder meer beveiligingssystemen volgen later. Jan Mulder van ProRail en Tjark de Vries van Strukton ondertekenden het contract.

Meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam

Jaarlijks reizen steeds meer mensen met de trein. Die groei zet de komende jaren door en concentreert zich vooral op het woon-werkverkeer in de spits en op de drukke routes van en naar de grote steden. Zo ook tussen Den Haag en Rotterdam. Met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk-Rotterdam passen we het spoor zodanig aan dat op dit traject per richting acht intercity’s en zes sprinters kunnen rijden. Zodoende hoef je als reiziger straks niet meer op de klok te kijken. De volgende trein komt binnen een paar minuten voorrijden.

Aanpassingen aan sporen en stations

Strukton zal het civiele werk en het spoorwerk tussen Rijswijk en Delft Zuid uitvoeren: de verdubbeling van twee naar vier sporen. Ook halen zij de gelijkvloerse overweg tussen Rijswijk en Delft (’t Haantje) weg en leggen zij daar een onderdoorgang neer. Dat maakt de omgeving veiliger en het zorgt voor een betere doorstroming van weg- en treinverkeer. De spoorbrug over de Kerstanjewetering op de grens van Rijswijk en Delft maakt plaats voor een spoorbrug die geschikt is voor vier sporen. De nieuwe brug krijgt een doorvaarthoogte van 1.80 m zodat pleziervaartuigen er gemakkelijk onderdoor kunnen. In het nieuwe station van Delft leggen we sporen en een nieuw perron aan in de tunnelbuis die al klaar ligt. Station Delft Zuid krijgt een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers en de huidige zijperrons worden vervangen door twee eilandperrons. Ook krijgt dit station liften, zodat het toegankelijk wordt voor iedereen.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Met het programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) realiseren we op de drukste trajecten in Nederland treinverkeer dat stations elke paar minuten aandoet. Zo maken we het spoorwegennet in Nederland geschikt voor de huidige én toekomstige vraag van reizigers, goederenvervoerders en verladers. Op de PHS-trajecten rijden minstens zes intercity’s en nog eens zes sprinters. Op het traject Den Haag – Rotterdam gaan zelfs acht intercity’s en zes sprinters rijden.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail werken samen met NS en goederenvervoerders aan het Programma. Tegelijkertijd wordt over de verschillende (lokale) maatregelen overleg gevoerd met gemeenten, provincies en omwonenden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail