Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-12-2018



ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton

Bron: ProRail



ProRail heeft op 3 december 2018 het grootste contract voor Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk - Rotterdam gegund aan aannemer Strukton. Dit is een belangrijke mijlpaal om in 2024 meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam te laten rijden. Andere contracten voor onder meer beveiligingssystemen volgen later. Jan Mulder van ProRail en Tjark de Vries van Strukton ondertekenden het contract.

Meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam
Jaarlijks reizen steeds meer mensen met de trein. Die groei zet de komende jaren door en concentreert zich vooral op het woon-werkverkeer in de spits en op de drukke routes van en naar de grote steden. Zo ook tussen Den Haag en Rotterdam. Met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk-Rotterdam passen we het spoor zodanig aan dat op dit traject per richting acht intercity's en zes sprinters kunnen rijden. Zodoende hoef je als reiziger straks niet meer op de klok te kijken. De volgende trein komt binnen een paar minuten voorrijden.

Aanpassingen aan sporen en stations
Strukton zal het civiele werk en het spoorwerk tussen Rijswijk en Delft Zuid uitvoeren: de verdubbeling van twee naar vier sporen. Ook halen zij de gelijkvloerse overweg tussen Rijswijk en Delft ('t Haantje) weg en leggen zij daar een onderdoorgang neer. Dat maakt de omgeving veiliger en het zorgt voor een betere doorstroming van weg- en treinverkeer. De spoorbrug over de Kerstanjewetering op de grens van Rijswijk en Delft maakt plaats voor een spoorbrug die geschikt is voor vier sporen. De nieuwe brug krijgt een doorvaarthoogte van 1.80 m zodat pleziervaartuigen er gemakkelijk onderdoor kunnen. In het nieuwe station van Delft leggen we sporen en een nieuw perron aan in de tunnelbuis die al klaar ligt. Station Delft Zuid krijgt een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers en de huidige zijperrons worden vervangen door twee eilandperrons. Ook krijgt dit station liften, zodat het toegankelijk wordt voor iedereen.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Met het programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) realiseren we op de drukste trajecten in Nederland treinverkeer dat stations elke paar minuten aandoet. Zo maken we het spoorwegennet in Nederland geschikt voor de huidige én toekomstige vraag van reizigers, goederenvervoerders en verladers. Op de PHS-trajecten rijden minstens zes intercity's en nog eens zes sprinters. Op het traject Den Haag - Rotterdam gaan zelfs acht intercity's en zes sprinters rijden.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail werken samen met NS en goederenvervoerders aan het Programma. Tegelijkertijd wordt over de verschillende (lokale) maatregelen overleg gevoerd met gemeenten, provincies en omwonenden.


Deel dit artikel:                   





EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Gemeente Hoorn en ondernemers tekenen open convenant voor sterke regio
Nieuwsbericht
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
80 miljoen euro extra voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Extra bevoegdheden weginspecteurs: handhaven op vluchtstrook rijden en hoogteoverschrijding bij tunnels
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen opent verbrede A6 Almere een jaar eerder dan gepland
Nieuwsbericht
Fors hogere kosten klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Nog nooit zoveel vacatures in de bouwketen
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
N200: Nieuwe drinkwatertransportleiding Amsterdam in werking
Nieuwsbericht
Staatssecretaris Van Veldhoven: 'Deel van klimaatbudget naar betonakkoord'
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]