Terug naar 2×1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen

Foto: Ivo Ketelaar

Gezamenlijk persbericht Rijkswaterstaat en Gemeente Nijmegen

Tijdens de renovatie van de Waalbrug in Nijmegen zullen er 2×1 rijstroken beschikbaar zijn voor het verkeer. Dit is minder dan de eerdere opzet, waarbij uit werd gegaan van 2×2 rijstroken. Door de aanwezigheid van zware metalen, waaronder chroom-6, in de verf van de brug heeft de aannemer meer fysieke ruimte nodig om veilig te werken. Gemeente Nijmegen en Rijkswaterstaat stellen de veiligheid van medewerkers, gebruikers en omgeving voorop. Daarom hebben zij gezamenlijk geconcludeerd dat de oorspronkelijk afgesproken variant van 2×1 rijstroken de beste optie is om het werk zorgvuldig en met zo min mogelijk verkeershinder uit te voeren. De aannemer maakt op dit moment een nieuwe planning op basis van dit uitgangspunt.

Het chroom-6 in de verf van de Waalbrug is op dit moment niet schadelijk voor weggebruikers en omgeving. Dit is pas het geval als de verf van de brug wordt gehaald. Daarom vereist het verwijderen van verf met dit metaal (door schuren en stralen) tijdens de renovatie extra veiligheidsmaatregelen en een aangepaste werkwijze. Rijkswaterstaat en de aannemer zijn nog in gesprek over de precieze veiligheidsmaatregelen, die genomen moeten worden. Verder zijn er nieuwe vergunningen en ontheffingen nodig. Door de verandering in werkruimte verandert ook de gehele bouwlogistiek. Dit heeft tot gevolg dat de aannemer ongeveer 140 werkplannen moet aanpassen. Het is op dit moment nog niet bekend wanneer de renovatie van de Waalbrug start. De aannemer werkt op basis van de nieuwe situatie aan een nieuwe planning. De afronding van de renovatie in 2019, zoals eerder is gecommuniceerd, wordt in ieder geval niet gehaald.

Bereikbaarheid Nijmegen

De bereikbaarheid van de stad Nijmegen tijdens de werkzaamheden blijft een belangrijk aandachtspunt. De gemeente heeft het afgelopen jaar aanvullende maatregelen genomen voor de doorstroming van het verkeer in de stad. Deze maatregelen zijn gebaseerd op een 2×1 situatie. Tijdens de renovatie kunnen OV-bussen, hulpdiensten, fietsers en voetgangers de brug blijven gebruiken. Vrachtwagens, touringcars en landbouwvoertuigen kunnen tijdens de gehele renovatie geen gebruik maken van de Waalbrug en zullen daardoor langer hinder ervaren. Tijdens de Vierdaagse wordt niet aan de brug gewerkt en zijn er 2×2 rijstroken beschikbaar.

Samenwerking

Rijkswaterstaat en gemeente Nijmegen werken samen aan een goede bereikbaarheid van Nijmegen. Renovatie van de 80 jaar oude Waalbrug is nodig om ook in de toekomst vlot en veilig verkeer over de brug mogelijk te houden. Rijkswaterstaat is eigenaar van de brug en verantwoordelijk voor de onderhoudswerkzaamheden. De gemeente Nijmegen is als wegbeheerder verantwoordelijk voor het wegverkeer over de brug.

Aannemerscombinatie Team Waalbrug gaat tijdens de renovatie onder andere het betonnen rijdek vervangen en de staalconstructie schilderen. Daarnaast wordt in opdracht van de gemeente Nijmegen de busbaan omgebouwd tot een fietspad in twee richtingen en de vormgeving zo veel mogelijk teruggebracht in de oorspronkelijke staat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Terug naar 2×1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen | Infrasite

Terug naar 2×1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen

Foto: Ivo Ketelaar

Gezamenlijk persbericht Rijkswaterstaat en Gemeente Nijmegen

Tijdens de renovatie van de Waalbrug in Nijmegen zullen er 2×1 rijstroken beschikbaar zijn voor het verkeer. Dit is minder dan de eerdere opzet, waarbij uit werd gegaan van 2×2 rijstroken. Door de aanwezigheid van zware metalen, waaronder chroom-6, in de verf van de brug heeft de aannemer meer fysieke ruimte nodig om veilig te werken. Gemeente Nijmegen en Rijkswaterstaat stellen de veiligheid van medewerkers, gebruikers en omgeving voorop. Daarom hebben zij gezamenlijk geconcludeerd dat de oorspronkelijk afgesproken variant van 2×1 rijstroken de beste optie is om het werk zorgvuldig en met zo min mogelijk verkeershinder uit te voeren. De aannemer maakt op dit moment een nieuwe planning op basis van dit uitgangspunt.

Het chroom-6 in de verf van de Waalbrug is op dit moment niet schadelijk voor weggebruikers en omgeving. Dit is pas het geval als de verf van de brug wordt gehaald. Daarom vereist het verwijderen van verf met dit metaal (door schuren en stralen) tijdens de renovatie extra veiligheidsmaatregelen en een aangepaste werkwijze. Rijkswaterstaat en de aannemer zijn nog in gesprek over de precieze veiligheidsmaatregelen, die genomen moeten worden. Verder zijn er nieuwe vergunningen en ontheffingen nodig. Door de verandering in werkruimte verandert ook de gehele bouwlogistiek. Dit heeft tot gevolg dat de aannemer ongeveer 140 werkplannen moet aanpassen. Het is op dit moment nog niet bekend wanneer de renovatie van de Waalbrug start. De aannemer werkt op basis van de nieuwe situatie aan een nieuwe planning. De afronding van de renovatie in 2019, zoals eerder is gecommuniceerd, wordt in ieder geval niet gehaald.

Bereikbaarheid Nijmegen

De bereikbaarheid van de stad Nijmegen tijdens de werkzaamheden blijft een belangrijk aandachtspunt. De gemeente heeft het afgelopen jaar aanvullende maatregelen genomen voor de doorstroming van het verkeer in de stad. Deze maatregelen zijn gebaseerd op een 2×1 situatie. Tijdens de renovatie kunnen OV-bussen, hulpdiensten, fietsers en voetgangers de brug blijven gebruiken. Vrachtwagens, touringcars en landbouwvoertuigen kunnen tijdens de gehele renovatie geen gebruik maken van de Waalbrug en zullen daardoor langer hinder ervaren. Tijdens de Vierdaagse wordt niet aan de brug gewerkt en zijn er 2×2 rijstroken beschikbaar.

Samenwerking

Rijkswaterstaat en gemeente Nijmegen werken samen aan een goede bereikbaarheid van Nijmegen. Renovatie van de 80 jaar oude Waalbrug is nodig om ook in de toekomst vlot en veilig verkeer over de brug mogelijk te houden. Rijkswaterstaat is eigenaar van de brug en verantwoordelijk voor de onderhoudswerkzaamheden. De gemeente Nijmegen is als wegbeheerder verantwoordelijk voor het wegverkeer over de brug.

Aannemerscombinatie Team Waalbrug gaat tijdens de renovatie onder andere het betonnen rijdek vervangen en de staalconstructie schilderen. Daarnaast wordt in opdracht van de gemeente Nijmegen de busbaan omgebouwd tot een fietspad in twee richtingen en de vormgeving zo veel mogelijk teruggebracht in de oorspronkelijke staat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat