Nieuwsbericht | Datum: 21-11-2018



CO2-uitstoot ProRail in 2017 gedaald

Bron: ProRail



De CO2-uitstoot van ProRail door (in)direct energieverbruik is gedaald van 13,5 kiloton in 2016 naar 12 kiloton in 2017. De prognosecijfers voor 2018 zijn minder rooskleurig. Het gasverbruik steeg fors door de lange koudeperiode begin dit jaar.

De daling in 2017 is onder andere te danken aan de inkoop van groen gas en wisselsanering. Ten opzichte van 2010 heeft ProRail inmiddels een CO2-reductie van 85 procent bereikt. ProRail ligt op koers om de doelstelling voor 2020 te halen: een maximale uitstoot van 10 kiloton CO2.

Ook in de materiaalketen werd winst behaald. Hiermee wordt de CO2-uitstoot door aanleg, onderhoud en sloop van het spoor bedoeld. Dit werd onder meer bereikt door de duurzame GWW-methodiek in projecten toe te passen. De prognosecijfers voor 2018 komen uit op een besparing van ruim 4 kiloton. Hiermee liggen we op koers om onze doelstelling van 5 kiloton besparing per jaar in 2020 te halen.

Zorgen om gasverbruik in 2018
De prognosecijfers voor 2018 baren echter zorgen. Door de lange koudeperiode begin dit jaar is het gasverbruik fors gestegen. De wisselverwarming heeft voluit gedraaid en ook de wachtruimtes op stations hebben meer gas gebruikt. Verwacht wordt dat de totale uitstoot in 2018 op 13,4 kiloton uitkomt, bijna 1,5 kiloton meer dan in 2017. Deze cijfers zijn een signaal voor ProRail. Om de doelstelling van maximaal 10 kiloton in 2020 te halen, moeten we ons best doen om deze trend te keren.

Meer informatie vind je in de Emissie Inventaris 2017 en de voortgangsrapportages scope 1 en 2 en scope 3 (periode januari - juni 2018).

CO2-Prestatieladder
De CO2-Prestatieladder is in 2009 bedacht door ProRail. De Prestatieladder helpt bedrijven bij het reduceren van hun CO2-uitstoot. Hoe meer een bedrijf doet om CO2-uitstoot tegen te gaan, hoe hoger zijn trede op de ladder. Bij elke trede omhoog krijgt een bedrijf een gunningsvoordeel bij aanbestedingen.

ProRail wil zelf ook het goede voorbeeld geven en certificeert zich jaarlijks voor de CO2-Prestatieladder.


Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]