Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 17-11-2018



Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2




Vrijdagmorgen 16 november 2018 is het Prinses Amaliaviaduct op de Maasvlakte 2 officieel in gebruik genomen. Het gaat om een ongelijkvloerse kruising die de komende jaren de nieuwe containerterminals goed bereikbaar moet houden. Boskalis Nederland BV startte in 2017 met de bouw van het viaduct dat in totaal 38 miljoen euro heeft gekost.

'In de haven bouwen we om files voor te blijven. Het Prinses Amaliaviaduct zorgt voor een zogenoemde toekomst vaste bereikbaarheid voor de containerterminals aan de Amaliahaven en het zuidelijk gedeelte van Maasvlakte 2', aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf, die samen met Johan van der Hoek, directeur Boskalis Nederland, het viaduct opende.

Het Prinses Amaliaviaduct verbetert de doorstroom op de Maasvlakteweg aanzienlijk. Zo is de weg over vijf kilometer verbreed van 2x1 baan naar 2x2 banen en een vluchtstrook aan beide zijden. Bij het Prinses Amaliaviaduct komen meerdere wegen samen, namelijk: de Maasvlakteweg, Prinses Máximaweg, Maasvlakteboulevard en de Amoerweg. Daarnaast kruisen de spoorlijn, de leidingenstrook en ook de toekomstige Container Exchange Route (CER) hier op het gelijkvloerse kruispunt.

Innovatief bouwmateriaal
De aanleg van het viaduct is het eerste grootschalige project waarbij gebruik is gemaakt van Beaumix. Dit is een nieuw soort schoongewassen materiaal uit de afvalverbrandingsoven ter vervanging van zand. 230.000 ton voormalig afval is hergebruikt voor het Prinses Amaliaviaduct.

Routewijziging
Het Prinses Amaliaviaduct vervangt een gelijkvloerse kruising en is eerder op de Maasvlakteweg is te vinden dan het oude kruispunt. Containerverkeer (havens 8800-9000) en strandgangers moeten er dus op letten dat zij bij dit viaduct al de juiste afslag nemen.


Deel dit artikel:                   





Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Heijmans jaarcijfers 2018: positief resultaat over de gehele linie
Nieuwsbericht
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Schiphol en Nederlandse bouwbedrijven gaan strategische samenwerking aan
Nieuwsbericht








[Banners]