Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 15-11-2018



Groen licht voor Betonakkoord




Het Betonakkoord, waarin overheid en bedrijfsleven afspraken hebben gemaakt om de betonketen te verduurzamen, kan definitief worden uitgevoerd. In de zogeheten notificatietermijn van 3 maanden zijn er tegen de afspraken vanuit de EU of vanuit lidstaten geen bezwaren ingediend.

Onafhankelijk voorzitter Jacqueline Cramer is blij dat het Betonakkoord nu van start kan: 'Ik roep alle publieke en private opdrachtgevers, toeleveranciers en aannemers op om mee te doen'.

Ondertekening Betonakkoord
Het Betonakkoord is na de ondertekening op 10 juli 2018 voor notificatie naar de Europese Commissie gestuurd. Andere lidstaten hebben dan de gelegenheid vragen te stellen of te reageren als zij een handelsbelemmering of marktverstoring voorzien door de gemaakte afspraken in het akkoord. Tijdens de notificatieperiode van 3 maanden mogen geen werkzaamheden worden uitgevoerd die samenhangen met het akkoord. Op 29 oktober 2018 is de notificatieperiode beëindigd.

Betonakkoord: initiatief betonketen voor versnelde verduurzaming
Het Betonakkoord is een gezamenlijk initiatief van de gehele betonketen om versneld te verduurzamen. Nederland loopt hiermee voorop in de wereld. Het Betonakkoord draagt bij aan een substantiële verlaging van de milieudruk van beton. Het versterkt de innovatiekracht en concurrentiepositie van de deelnemende bedrijven en de kennis en opleidingsmogelijkheden van werknemers. De grote betrokkenheid van private en publieke opdrachtgevers geeft het Betonakkoord extra kracht om de speerpunten van het akkoord te behalen.

Reductie CO2
Het Betonakkoord geeft concreet invulling aan de doelen en de ambities voor de betonketen. Enkele voorbeelden: 30 % CO2-reductie in 2030 ten opzichte van 1990 met een intentie tot 49 % reductie in de keten, in 2030 100 % hoogwaardig hergebruik van vrijkomend beton en een netto positieve waarde van natuurlijk kapitaal bij de winning van zand, grind en kalksteen. Met de overheid, kennisinstellingen en het bedrijfsleven wordt afgesproken om onderzoek te doen naar de ontwikkeling en/of toepassing van alternatieve klinker- en cementsoorten.

Tevens is afgesproken dat de partijen de nationale bepalingsmethode MKI en/of MPG, of equivalenten daarvan, als uitgangspunt gebruiken. Voor de Nederlandse betonsector is er een gezamenlijk belang om de CO2-reductie in het buitenland te bevorderen. Hiervoor wordt de Rijksoverheid gevraagd zich met kracht in te zetten voor een Europees Level Playing Field. Het Betonakkoord geeft ten slotte aan wie waarvoor verantwoordelijk is om doelen en ambities te realiseren.

Deelnemers Betonakkoord
Aan het Betonakkoord nemen verschillende partijen uit de betonsector deel: aannemingsbedrijven, recyclingbedrijven, grondstoffenleveranciers, betonleveranciers, bindmiddelleveranciers en opdrachtgevers. Naast een enkele private opdrachtgever zijn voornamelijk publieke opdrachtgevers betrokken, waaronder het Rijksvastgoedbedrijf, Rijkswaterstaat, ProRail en diverse gemeenten en provincies. Een stuurgroep onder leiding van voorzitter Jacqueline Cramer geeft leiding aan het proces. Rijkswaterstaat voert het secretariaat.


Deel dit artikel:                   





Kansrijke ideeën gezocht voor toekomst Noordersluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht
Overijssel voornemens werk aan Vechtdal Verbinding te gunnen aan BAM Infra
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg naar energieneutraliteit
Nieuwsbericht
LTC Platform van Andes op GeoBusiness NL Plein tijdens InfraTech 2019
Weblogposting
Grootste omzetgroei transportsector in ruim 7 jaar
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Rijk, provincies, gemeenten en partners presenteren plan veilig verkeer
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Handleiding voor energiedata-uitwisseling beschikbaar
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht








[Banners]