Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 15-11-2018



Groen licht voor Betonakkoord




Het Betonakkoord, waarin overheid en bedrijfsleven afspraken hebben gemaakt om de betonketen te verduurzamen, kan definitief worden uitgevoerd. In de zogeheten notificatietermijn van 3 maanden zijn er tegen de afspraken vanuit de EU of vanuit lidstaten geen bezwaren ingediend.

Onafhankelijk voorzitter Jacqueline Cramer is blij dat het Betonakkoord nu van start kan: 'Ik roep alle publieke en private opdrachtgevers, toeleveranciers en aannemers op om mee te doen'.

Ondertekening Betonakkoord
Het Betonakkoord is na de ondertekening op 10 juli 2018 voor notificatie naar de Europese Commissie gestuurd. Andere lidstaten hebben dan de gelegenheid vragen te stellen of te reageren als zij een handelsbelemmering of marktverstoring voorzien door de gemaakte afspraken in het akkoord. Tijdens de notificatieperiode van 3 maanden mogen geen werkzaamheden worden uitgevoerd die samenhangen met het akkoord. Op 29 oktober 2018 is de notificatieperiode beëindigd.

Betonakkoord: initiatief betonketen voor versnelde verduurzaming
Het Betonakkoord is een gezamenlijk initiatief van de gehele betonketen om versneld te verduurzamen. Nederland loopt hiermee voorop in de wereld. Het Betonakkoord draagt bij aan een substantiële verlaging van de milieudruk van beton. Het versterkt de innovatiekracht en concurrentiepositie van de deelnemende bedrijven en de kennis en opleidingsmogelijkheden van werknemers. De grote betrokkenheid van private en publieke opdrachtgevers geeft het Betonakkoord extra kracht om de speerpunten van het akkoord te behalen.

Reductie CO2
Het Betonakkoord geeft concreet invulling aan de doelen en de ambities voor de betonketen. Enkele voorbeelden: 30 % CO2-reductie in 2030 ten opzichte van 1990 met een intentie tot 49 % reductie in de keten, in 2030 100 % hoogwaardig hergebruik van vrijkomend beton en een netto positieve waarde van natuurlijk kapitaal bij de winning van zand, grind en kalksteen. Met de overheid, kennisinstellingen en het bedrijfsleven wordt afgesproken om onderzoek te doen naar de ontwikkeling en/of toepassing van alternatieve klinker- en cementsoorten.

Tevens is afgesproken dat de partijen de nationale bepalingsmethode MKI en/of MPG, of equivalenten daarvan, als uitgangspunt gebruiken. Voor de Nederlandse betonsector is er een gezamenlijk belang om de CO2-reductie in het buitenland te bevorderen. Hiervoor wordt de Rijksoverheid gevraagd zich met kracht in te zetten voor een Europees Level Playing Field. Het Betonakkoord geeft ten slotte aan wie waarvoor verantwoordelijk is om doelen en ambities te realiseren.

Deelnemers Betonakkoord
Aan het Betonakkoord nemen verschillende partijen uit de betonsector deel: aannemingsbedrijven, recyclingbedrijven, grondstoffenleveranciers, betonleveranciers, bindmiddelleveranciers en opdrachtgevers. Naast een enkele private opdrachtgever zijn voornamelijk publieke opdrachtgevers betrokken, waaronder het Rijksvastgoedbedrijf, Rijkswaterstaat, ProRail en diverse gemeenten en provincies. Een stuurgroep onder leiding van voorzitter Jacqueline Cramer geeft leiding aan het proces. Rijkswaterstaat voert het secretariaat.


Deel dit artikel:                   





Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Heijmans jaarcijfers 2018: positief resultaat over de gehele linie
Nieuwsbericht
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
BAM realiseert winstverwachting 2018 met gecorrigeerd resultaat
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht








[Banners]