Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie

Foto: Ivo Ketelaar

De Nederlandse en Belgische reizigersverenigingen Rover, TreinTramBus en Navetteurs.be roepen politieke leiders in Nederland en België op om snel de vergunningen te regelen die nodig zijn om met de nieuwe treinverbinding tussen Maastricht en Luik te starten.

Arriva wil zo snel mogelijk van start gaan met de Drielandentrein tussen Aken, Maastricht en Luik. Door strijd over regelgeving dreigen reizigers tussen Maastricht en Luik echter in Visé over te moeten stappen. De Belgische instanties geven de trein van Arriva namelijk geen vergunning. Op dit moment wordt de verbinding tussen Maastricht en Luik, die nog niet doorrijdt naar Aken, gereden met verouderde Belgische treinstellen omdat omgekeerd de vernieuwde treinen geen vergunning hebben om Nederland in te rijden.

De reizigersverenigingen zien geen redenen voor de vertraging. België weert de nieuwe trein onder het mom van Europese regelgeving, die voorschrijft dat treinen in 2025 het Europese beveiligingssysteem moeten hebben. De nieuwe Arriva-trein heeft dat inderdaad nog niet, maar krijgt dat ruim voor 2025 wel.

De Drielandentrein is zeer welkom bij de reiziger en zal naar verwachting aan een grote behoefte voldoen. De reizigersorganisaties vragen de betrokken partijen om de bureaucratische oorlogsvoering te staken en het belang van de reizigers voorop te stellen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ROVER

Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie | Infrasite

Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie

Foto: Ivo Ketelaar

De Nederlandse en Belgische reizigersverenigingen Rover, TreinTramBus en Navetteurs.be roepen politieke leiders in Nederland en België op om snel de vergunningen te regelen die nodig zijn om met de nieuwe treinverbinding tussen Maastricht en Luik te starten.

Arriva wil zo snel mogelijk van start gaan met de Drielandentrein tussen Aken, Maastricht en Luik. Door strijd over regelgeving dreigen reizigers tussen Maastricht en Luik echter in Visé over te moeten stappen. De Belgische instanties geven de trein van Arriva namelijk geen vergunning. Op dit moment wordt de verbinding tussen Maastricht en Luik, die nog niet doorrijdt naar Aken, gereden met verouderde Belgische treinstellen omdat omgekeerd de vernieuwde treinen geen vergunning hebben om Nederland in te rijden.

De reizigersverenigingen zien geen redenen voor de vertraging. België weert de nieuwe trein onder het mom van Europese regelgeving, die voorschrijft dat treinen in 2025 het Europese beveiligingssysteem moeten hebben. De nieuwe Arriva-trein heeft dat inderdaad nog niet, maar krijgt dat ruim voor 2025 wel.

De Drielandentrein is zeer welkom bij de reiziger en zal naar verwachting aan een grote behoefte voldoen. De reizigersorganisaties vragen de betrokken partijen om de bureaucratische oorlogsvoering te staken en het belang van de reizigers voorop te stellen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ROVER