Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-11-2018



Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open

Bron: ProRail



De goederenverbinding tussen Den Bosch en Geldermalsen is sinds vorige maand twee jaar open. Deze 'zuidoostboog' maakt het mogelijk om met goederentreinen vanuit Zeeland via Breda, Tilburg en Den Bosch bij Geldermalsen de Betuweroute op te draaien richting Duitsland, of omgekeerd.

Zuidoostboog voorziet in een behoefte
De boog is in 2007 aangelegd, maar werd tot 2016 niet gebruikt. Vanwege het toenemende treinverkeer is de boog in oktober 2016 alsnog in gebruik genomen. Sinds de officiële opening hebben er 1300 goederentreinen gebruikt gemaakt van deze boog. Dat komt overeen met de twee treinen per dag die we met ingang van de nieuwe dienstregeling in december 2016 hadden verwacht. Afhankelijk van de economische ontwikkelingen kan dit aantal groeien tot maximaal acht treinen per dag in 2030.

Aanpassingen
Om de boog te kunnen gebruiken voor het goederenvervoer zijn flinke aanpassingen aan het spoor gedaan. Dat was nodig omdat treinen op de Betuweroute op 25000 volt in plaats van op 1500 volt rijden en omdat de Betuweroute een moderner treinbeveiligingssysteem gebruikt. De 'sluis' waarin van systemen wordt gewisseld was met 500 meter te kort voor de lange goederentreinen en moest daarom tot 750 meter worden verlengd.

Test
Daarna moesten we de sporen uitgebreid testen, omdat ze sinds de aanleg in 2007 niet waren gebruikt. Met een testtrein is gecontroleerd of alles goed werkte. Een dag na de proef, op maandag 17 oktober 2016, is het spoor in dienst gegaan en reed de eerste trein vanaf de Brabantroute over de aangepaste boog de Betuweroute op.

Toekomstige zuidwestboog bij Meteren
Naast de ingebruikname van de zuidoostboog zijn er ook plannen voor de bouw van een nieuwe boog: de zuidwestboog. Deze is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer en maakt het mogelijk om goederentreinen vanuit het Rotterdamse havengebied via de Betuweroute richting Den Bosch, Eindhoven en Venlo te laten rijden, en andersom. Meer informatie over dit project op: www.prorail.nl/projecten/meteren-boxtel.


Deel dit artikel:                   





Van Veldhoven: 'Circulaire economie ontbrekende schakel Europese plannen'
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Groen licht voor Betonakkoord
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Artikel
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting








[Banners]