Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-11-2018



Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open

Bron: ProRail



De goederenverbinding tussen Den Bosch en Geldermalsen is sinds vorige maand twee jaar open. Deze 'zuidoostboog' maakt het mogelijk om met goederentreinen vanuit Zeeland via Breda, Tilburg en Den Bosch bij Geldermalsen de Betuweroute op te draaien richting Duitsland, of omgekeerd.

Zuidoostboog voorziet in een behoefte
De boog is in 2007 aangelegd, maar werd tot 2016 niet gebruikt. Vanwege het toenemende treinverkeer is de boog in oktober 2016 alsnog in gebruik genomen. Sinds de officiële opening hebben er 1300 goederentreinen gebruikt gemaakt van deze boog. Dat komt overeen met de twee treinen per dag die we met ingang van de nieuwe dienstregeling in december 2016 hadden verwacht. Afhankelijk van de economische ontwikkelingen kan dit aantal groeien tot maximaal acht treinen per dag in 2030.

Aanpassingen
Om de boog te kunnen gebruiken voor het goederenvervoer zijn flinke aanpassingen aan het spoor gedaan. Dat was nodig omdat treinen op de Betuweroute op 25000 volt in plaats van op 1500 volt rijden en omdat de Betuweroute een moderner treinbeveiligingssysteem gebruikt. De 'sluis' waarin van systemen wordt gewisseld was met 500 meter te kort voor de lange goederentreinen en moest daarom tot 750 meter worden verlengd.

Test
Daarna moesten we de sporen uitgebreid testen, omdat ze sinds de aanleg in 2007 niet waren gebruikt. Met een testtrein is gecontroleerd of alles goed werkte. Een dag na de proef, op maandag 17 oktober 2016, is het spoor in dienst gegaan en reed de eerste trein vanaf de Brabantroute over de aangepaste boog de Betuweroute op.

Toekomstige zuidwestboog bij Meteren
Naast de ingebruikname van de zuidoostboog zijn er ook plannen voor de bouw van een nieuwe boog: de zuidwestboog. Deze is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer en maakt het mogelijk om goederentreinen vanuit het Rotterdamse havengebied via de Betuweroute richting Den Bosch, Eindhoven en Venlo te laten rijden, en andersom. Meer informatie over dit project op: www.prorail.nl/projecten/meteren-boxtel.


Deel dit artikel:                   





Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor aanleg A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Bezoek RioleringsVakdagen; dé verbindende vakbeurs voor de rioleringsbranche!
Weblogposting
Keynote lezing Helga van Leur tijdens kennisrijk Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen
Weblogposting
EIB: Werkvoorraad woningbouw opnieuw gestegen
Nieuwsbericht
Nieuw kennistheater op RioleringsVakdagen 2019
Weblogposting
Minister en regio kiezen voor verbreding van de A20 bij Gouda
Nieuwsbericht
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Kolencentrale Hemweg volgend jaar dicht
Nieuwsbericht
Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund
Nieuwsbericht
Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer
Nieuwsbericht
Vacature: Project engineer CC RAIL
Weblogposting
Wegtransport profiteert van toegenomen bouwactiviteit
Nieuwsbericht
Meer zand voor West-Zeeuws-Vlaanderen
Nieuwsbericht
Directiebenoeming bij BAM International
Nieuwsbericht
Nederlandse vrachtauto's vervoeren meer in 2018
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen Grond-, Weg- en Waterbouw 2018
Nieuwsbericht
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Duurzame ideeën gevraagd voor N59
Nieuwsbericht
Vooral meer groene stroom uit zon
Nieuwsbericht
Gasinfrastructuur helpt energietransitie te versnellen
Nieuwsbericht








[Banners]